بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کاروان تدبیر و امید در حالی امروز (چهارشنبه) 30 مهرماه راهی استان زنجان شد که این استان در صورت سرمایه گذاری در بخش های مختلف می تواند به یکی از قطب های اصلی توسعه ی کشور تبدیل شود.
تدبیر24: «حسن روحانی» رییس جمهوری و اعضای هیات همراه در نهمین سفر استانی دولت امروز راهی زنجان شدند. بر اساس گزارش ها دیدار با مردم زنجان و سخنرانی در جمع آنها، حضور در شورای اداری و استانی و سخنرانی در جمع برخی از اقشار این استان، از مهمترین برنامه های روحانی در این سفر است.

استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و خراسان رضوی در یک سال گذشته میزبان کاروان تدبیر و امید بوده اند.

استان زنجان که از آن به عنوان «فلات زنجان» نیز نام برده می شود، در قسمت مرکزی و شمال غربی ایران واقع شده و بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 خورشیدی، جمعیت این استان بالغ بر یک میلیون و 56 هزار تَن بوده که از این تعداد بالغ بر 630 هزار تن در مناطق شهری و 380 هزار تن نیز در نواحی روستایی ساکن هستند.

وسعت این استان در حدود 22 هزار و 164 کیلومتر مربع و به نسبت جمعیت دارای تراکم نسبی 42 تن در هر کیلومتر است. استان زنجان در همسنجی با دیگر استانها، در ردیف استانهای کوچک از نظر وسعت قرار دارد و سهم نسبی استان از مساحت کل کشور 1.34 درصد است.

*** زنجان و فرصت های بی نظیر سرمایه گذاری

استان زنجان را می توان کانون تلاقی فرهنگ ها و زبان ها دانست و شاید بتوان موقعیت جغرافیایی آن را در این زمینه منحصر به فرد تلقی کرد. فرهنگ آذربایجان و زبان آذری، فرهنگ مردم استان گیلان و زبان گیلکی، استان کردستان با زبان کردی و همچنین نزدیک بودن به مرکز سیاسی کشور به نحوی این استان را به عنوان چهار راه فرهنگ ها، زبان ها و قومیت ها معرفی کرده است.

در کنار همجواری استان زنجان با فرهنگ های مختلف، موقعیت جغرافیایی این استان یکی دیگر از مهمترین زمینه های سرمایه گذاری در بخش های مختلف است.

واقع شدن استان در مسیر زیر ساختهای اصلی ارتباطی و انرژی، قابلیت دسترسی به بازارهای عمده ی مصرف با انبوه جمعیت غرب و شمال غرب، قرارگیری بین قطب های مهم صنعتی و معدنی از دیگر ظرفیت های مهم استان زنجان است.

این موقعیت خاص موجب شده است در سال های گذشته میزان سرمایه گذاری های خارجی در استان رشد چشم گیری داشته باشد و در صورت توجه بیشتر می تواند به قطبی برای سرمایه گذاری در منطقه ی مرکز و شمال غرب کشور تبدیل شود.

«ابوالفضل عباسیان» از مسوولان محلی استان در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با اشاره موقعیت جغرافیایی استان زنجان، اظهارداشت: همسایگی با هفت استان، قرار گرفتن گلوگاه متصل کننده مرکز با شمال غرب و غرب، عبور جاده ی شرق به غرب و ایران ـ اروپا در کنار عبور خط آهنی که جنوب و مرکز آسیا را به اروپا و روسیه متصل می سازد به این استان اهمیت ویژه یی داده است.

وی همچنین یادآور شد: استان زنجان به دلیل همجواری با کانون جمعیتی و قطب های صنعتی کشور می تواند بازار مهمی برای فروش فرآورده های کشاورزی و صنعتی باشد.

«ابولفضل فلاح» رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان زنجان، چندی پیش با اشاره به رشد سرمایه گذاری خارجی در استان، گفت: هر چند روند سرمایه گذاری خارجی در استان زنجان دیر و از سال 1387 خورشدی شروع، ولی ظرفیت های بالای این استان موجب شد تا سال 1390 نرخ سرمایه گذاری خارجی در این استان به 106 میلیون دلار برسد.

زمین های مرغوب و تنوع کشت محصولات در این استان موجب شده است که زنجان در زمینه ی کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشد.

هر چند که در این منطقه تنوع محصول به وفور دیده می شود ولی تولید محصولاتی همچون انگور، کشمش و زیتون در این استان موجب شده است که استان زنجان افزون بر نیازهای داخلی خود، نیاز استان های همجوار خود را نیز برطرف می کند.

عباسیان در ادامه ی گفت و گو با پژوهشگر ایرنا با اشاره به ظرفیت های فراوان کشاورزی استان زنجان گفت: افزون بر محصولات متداولی که در کشور و استان زنجان تولید می شود، بر اساس مطالعات صورت گرفته این استان در زمینه های تولید زیتون در کشور در رتبه ی نخست قرار دارد.

ظرفیت استان برای جذب گردشگر یکی دیگر از زمینه هایی است که در صورت توجه می تواند رونق اقتصادی خاصی به این استان ببخشد. جاذبه های طبیعی این استان شامل کوه ها، رودها، آبشارها، چشمه های آب معدنی و دریاچه های طبیعی و مصنوعی است که در شهرستان های مختلف استان پراکنده شده اند.

شهرستان های ابهر و زنجان با ارزش ترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری این استان را در خود جای داده اند. وجود بناهای تاریخی مانند «گنبد سلطانیه» با قدمت 700 سال و چشمه های آب گرم در نزدیکی شهر زنجان از عوامل اصلی جذب گردشگر در این استان هستند.

عباسیان در این زمینه و با اشاره به ظرفیت های ناب گردشگری زنجان به پژوهشگر ایرنا، گفت: وجود مجموعه ی عظیم و جهانی ارگ و گنبد سلطانیه، غار بزرگ «کتله خور» به عنوان بزرگترین غار خشکی و آهکی و نزدیکی آن با غار «علیصدر» همدان و ده ها مجموعه ی تاریخی و طبیعی، به استان جاذبه هایی ویژه داده که در سال پذیرای هزاران نفر گردشگر داخلی و خارجی است.

اما در این زمینه «محسن علیمردانی» نماینده ی مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی بر این باور است: هر چند زنجان دارای جاذبه های فراوان گردشگری است ولی این استان در زمینه ی ورود گردشگر مشکلات فراوانی دارد.

وی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با اشاره به مسدود بودن محور سلطانیه- همدان گفت: با بازگشایی این محور ما می توانیم از گردشگران غار علیصدر همدان پذیرایی کنیم زیرا در این استان نیز غار بزرگ کتله خور وجود دارد.

وجود مردمانی سخت کوش و هنرمند، موجب شده انواع صنایع منحصر به فرد دستی در این استان شکل گیرد ، مهمترین دست آفرین این استان، چاقو است که شهرت خاصی دارد.

*** مشکلات استان زنجان

زنجان به واسطه ظرفیت هایی که دارد می تواند از سطح توسعه و رفاه بالایی برخودار باشد، اما کم توجهی به برخی از زمینه های سرمایه گذاری در این استان، موجب شده است این استان در برخی از شاخص های اقتصادی در سطح پایینی قرار گیرد.

استان زنجان یکی از مهمترین مراکز تولید میوه و محصولات کشاورزی است ولی به دلیل نبود سردخانه کشاورزان مجبورند در فصل برداشت محصول خود را به ارزانترین قیمت به دلالان بفروشند. بی تردید تاسیس چنین مراکزی موجب سودرسانی به کشاورزان و جلوگیری از ضرر مالی آنها می شود.

کمبود صنایع تبدیلی یکی دیگر از مشکلات استان زنجان است؛ نظر به اینکه این استان در زمینه ی تولید محصولاتی همچون زیتون و کشمش سرآمد در کشور است، لازم است صنایع تبدیلی و بسته بندی بیشتری در این استان راه اندازی شود.

«جواد تاراسی» معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان زنجان، چندی پیش با بیان اینکه با گسترش باغ ها و کشاورزی صنعتی در پنج سال آینده تولیدات کنونی بیش از دو برابر افزایش پیدا می کند، یادآور شد: با گسترش باغات استان و ترویج کشاورزی صنعتی در سال های پیش رو نیاز استان به سردخانه شدیدتر خواهد شد.

نماینده ی مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود انبار و سردخانه برای نگهداری میوه در این استان گفت: هر چند کمبود سردخانه برای نگهداری میوه یک مشکل ملی است ولی برای زنجان سردخانه های کشاورزی یک ضرورت است؛ زیرا در این استان نرخ اشتغال به کشاورزی 10 درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

هر چند که استان زنجان در زمینه های مختلف می تواند پذیرای صنعت باشد؛ ولی در اثر کم توجهی به این بخش، کمتر از نیمی از صنایع این استان در حال فعالیت هستند و این خود سبب بیکاری طیف وسیعی از مردم این استان بویژه جوانان شده است.

علیمردانی با اشاره به ظرفیت های متعدد استان زنجان، اظهار داشت: یکی از ظرفیت های مهم بخش صنعت استان است که در صورت توجه دولتمردان تدبیر و امید می تواند زنجان را به یکی از قطب های صنعتی کشور تبدیل کند.

ابوالفضل عباسی در این زمینه و با اشاره به ظرفیت های استان برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن گفت: وجود پتانسیل ها و ذخایر معدنی متنوع شامل بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه، گرانیت، گچ، مس، آلونیت، طلا، سیلیس، کائولن و خاک های صنعتی، فلدسپات و براسیت، نمک و پرلیت و.... جهت ایجاد صنایع معدنی و صنایع وابسته در بخش اکتشاف، موجب شده است استان زنجان در زمینه های مختلف فرصت های سرمایه گذاری فراوانی داشته باشند.

بیکاری یکی از مهمترین مشکلات استان زنجان است؛ بنا بر اعلام کارشناسان تعطیلی صنایع و نبود تعامل بین صنعت و دانشگاه در این استان، موجب شده است در بسیاری از شهرستان ها ما دارای بیشترین نرخ بیکاری با وجود ظرفیت های سرمایه گذاری باشیم.

علیمرادانی در این زمینه گفت: یکی از درخواست های ما از دولت تدبیر و امید برنامه ریزی برای حل مشکلات بیکاری استان است که تنها با افتتاح پروژه های نیمه تمام و راکد، این مهم می تواند اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به این سوال که چند پروژه ی ناتمام در استان زنجان وجود دارد، گفت: پروژه های زیادی در این سال ها در استان کلنگ خورد و راکد مانده است ولی مهمترین پروژه، پتروشیمی این استان است که بعد از هفت سال هنوز پیشرفت آنچنانی نداشته است.

اما مشکلات استان زنجان تنها در بخش صنعت و کشاورزی خلاصه نمی شود یکی از بخش هایی که در گذشته و حال در این استان با مشکلات دست و پنجه نرم می کند بخش بهداشت و درمان استان است.

با آن که در سال های گذشته در دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان زنجان پیشرفت های فراوانی به دست آمده است اما مشکلات این بخش همچنان در سایه این پیشرفت ها خودنمایی می کند.

یکی از مهمترین مشکلات این استان کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص است؛ هر چند که در استان زنجان در زمان حاضر 304 پزشک متخصص و 51 نفر فوق تخصص وجود دارد؛ ولی تمرکز آنها در شهرستان های خاص این استان موجب شده است که اکثر جمعیت این استان به راحتی به آنها دسترسی نداشته باشند.

نبود پزشک متخصص و حتی پزشک عمومی در بخش ها و شهرستان های تابعه استان زنجان موجب مشکلات فراوانی برای آنها شده است؛ زیرا اکثر ساکنان استان مجبورند با صرف هزینه های زیاد به مرکز استان برای درمان مسافرت کنند.

در بسیاری از مناطق زنجان با کمبود آب شرب رو به رو هستیم و این در حالی است که آب به اندازه کافی در منطقه موجود است اما مشکلات حفر چاه و انتقال آب از مجتمع های آبی برطرف نشده و آب رسانی را با مشکلاتی رو به رو کرده است؛ چنانچه هم اکنون مقدار زیادی از آب آشامیدنی روستاها با تانکر تامین می شود.

یکی دیگر از مشکلات این استان وضعیت نامناسب راه های آن بخصوص در بخش راه فرعی و روستایی است. «علی اصغر شیرمحمدی» سرپرست پلیس راه انتظامی استان زنجان، چندی پیش در همایش راهوران استان با انتقاد از وضعیت جاده های روستایی استان، گفت: حدود 32 درصد از تصادفات کل استان در راه های فرعی و روستایی رخ می دهد و 21 درصد از تصادفات منجر به فوت نیز در همین راه ها اتفاق می افتد.

در کنار میزان تصادفات جاده یی در این استان، اعتبارات یکی از چالش های اصلی در حوزه ی راه و شهرسازی در استان زنجان است؛ در این راستا اجرای پروژه های ارتقای باند دوم محور زنجان به بیجار، محور سلطانیه به خدابنده و همدان، سه راهی طارم، گیلوان به منجیل پروژه هایی هستند که به دلیل کمبود اعتبار پیشرفت چندانی ندارند.

افزون بر مشکلات یاد شده یکی دیگر از مشکلات این استان دامداری سنتی و ورود دام های آلوده است. «محمدرشید کرمی» مدیر کل دامپزشکی استان زنجان، چندی پیش در این زمینه یادآور شده بود: با توجه به همجواری زنجان با استان های مرزی، دام های قاچاق و آلوده دام های به این استان منتقل می شود و این خود موجب می شود بخش بهداشت و سلامت استان در معرض خطر قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها