بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۱۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
نگاهی به عملکرد ضعیف و پرحاشیه مدیر تحمیلی دانشگاه آزاد
چندی پیش در حرکتی خارق العاده، مبلغ 50 میلیارد تومان از حساب سیبای دانشگاه آزاد به حساب بانک تازه تاسیس مهر اقتصاد واریز و به عنوان سپرده بلوکه می شود. این انتقال در حالی است که بانک ملی . . .

تدبیر24 : خبر کوتاه بود؛ فرهاد دانشجو از سمت ریاست دانشگاه آزاد عزل شد. مردی که پس از کشمکش پردوام در دولت دهم در فرآیندی خاص به دانشگاه آزاد رفته بود، هنوز دو سال از ریاستش نگذشته از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به برادرش پیوست. سیستم آموزش عالی کشور اکنون دانشجو دارد اما نه از نوع اخوان دانشجو. گویا آنچه آیت‌ا... در خشت خام می‌دید مخالفانش نمی‌دیدند آن هنگامی که پس از جنجال‌های چند ساله جناح رقیب؛ آنان سرخوش از پیروزی خود بر طیف هیات موسس بوده و کار را تمام شده می‌پنداشتند و مسرور از جلوس بر این جایگاه راهبردی بودند اما آیت‌ا... گفت: کسی نمی‌تواند دانشگاه آزاد را تصاحب کند. آن موقع شاید بسیاری کار را تمام شده دانسته و جمله هاشمی را بی‌ربط پنداشتند اما یک سال و اندی بعد با ترکیب جدید هیات امنا، دانشگاه آزاد دوباره شاهد تغییراتی تازه شد.

زمستان سال90 مملو از اخبار ضد و نقیض پیرامون تغییر مدیریت دانشگاه آزاد بود. دولت که با تغییر مواد 5 و 10 اساسنامه دانشگاه و پس از فراز و فرودها در مورد وقف و سپس تلطیف مواد اساسنامه این امکان را یافته بود که اکثریت ناپلئونی را در هیات امنا از آن خود کند در جلسه‌‌ای که ترتیبات متعارف در آن رعایت نشده و شأن اعضای قدیمی و رئیس هیات امنا در آن رعایت نشده بود در کمتر از نیم ساعت فرهاد دانشجویی را که یک روز قبلش در مصاحبه‌‌ای با صراحت اعلام داشته بود نامزد ریاست دانشگاه آزاد نمی‌شود را به ریاست این دانشگاه برگزید و عبدا... جاسبی را پس از 30سال از کار معزول کردند.

رئیس هیات امنا با توجه به این رفتار از امضای حکم دانشجو سر باز زد و اخوی بزرگ‌تر با تفویض احمدی‌نژاد حکم دانشجو را امضا کرد. در آن برهه و پس از آن فرهاد دانشجو که مدعی بود قصد سیاسی‌کاری ندارد و فضای دانشگاه را بری از این نکات می‌خواهد تا بدانجا پیش رفت که عکس رئیس هیات امنا را از سالنامه دانشگاه حذف کرده و جمله تاریخی حضرت امام(ره) پیرامون هاشمی و دانشگاه آزاد را با حذف نام آیت‌ا... انتشار داد. نکته جالب آنکه بازرسی ریاست جمهوری دولت احمدی‌نژاد در نامه‌‌ای به تاریخ 12مرداد ماه و در آخرین روزهای کاری وی در 17بند اتهاماتی را متوجه دانشجو کرده و او را بخاطر استفاده از امکانات دانشگاه در راستای منویات سیاسی یک کاندیدای ریاست جمهوری مورد نکوهش قرار داده و خواستار پاسخگویی وی شده بود؛ نامه‌‌ای که گفته می‌شود درخواست تشکیل جلسه فوق‌العاده هیات امنا برای رسیدگی به آن بوده است. بدین ترتیب حتی علیرغم آن عقبه و همچنین جهت‌گیری‌های سیاسی خاص دولت دهم، هیات امنا فرصت لازم را به دانشجو داد تا اینکه در فرآیندی قانونی دانشجو را با توجه به جمیع جهات از سمت خود عزل کرد.

بالاخره پس از مدت‌ها گمانه‌زنی برگه تقویم به چهارشنبه 27شهریورماه رسید و در دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه هیات امنا تشکیل شد. همه آمده بودند و این بار ترکیب هیات امنا با دوره احمدی‌نژاد متفاوت بود. پس از استماع نظرات مختلف رای‌گیری برای ادامه ریاست دانشگاه انجام پذیرفت و فرهاد دانشجو با رای قاطع 6 بر 2 حکم عزل خود را دریافت داشت و اعضای هیات امنا برای بر زمین نماندن امور و ساماندهی به امورات دانشگاه آن هم در آستانه سال تحصیلی، دکتر حمید میرزاده را به عنوان رئیس جدید دانشگاه آزاد منصوب کردند. میرزاده که از همان عنفوان جوانی عمر خود را مصروف تدریس کرده و با دبیری در دبیرستان‌ها آغاز به کار کرده و نزدیک به 5سال سابقه حضور در هیات علمی دانشگاه‌های کشور را دارد.

وی دارای مدرک دکترای مهندسی پلیمر از دانشگاه نيوساوت ويلز استراليا (UNSW) است و سوابق اجرایی متعددی را در کارنامه خود دارد. فرمانداری سیرجان، استانداری کرمان، معاونت نخست وزیر، معاونت اجرایی رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه از جمله فعالیت‌های وی در طول سه دهه بوده و خود وی در شرح وضعیتی که از سوابقش انتشار داده نوشته است برغم این مسئولیت‌های خطیر و مشغله‌های فراوان هیچگاه از کسوت استادی دانشگاه و حضور در محافل علمی بطور مستمر و پیگیر دور نبوده است. پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران كه هم‌اكنون يكي از پژوهشگاه‌هاي برتر و بي‌نظير در منطقه و كم نظير در جهان است توسط وی تاسیس شده و او بنیانگذار معاونت پژوهشي، آموزشي و فرهنگي سازمان برنامه و بودجه نیز بوده است. تدوين برنامه «ايران 1400»، برنامه «اقتصاد بدون نفت» و طرح «فقرزدايي» و سرشماری سال 1375 نیز از دیگر اقدامات وی در طول سال‌های گذشته است. حال بی‌گمان با رفتن دانشجو و آمدن میرزاده می‌توان آینده تازه‌‌ای برای دانشگاه آزاد متصور بود، دانشگاهی که به لحاظ کمیت دانشجویان سومین دانشگاه بزرگ جهان است.

پرونده های آقای رئیس

منتقدان مدیریت دانشجو معتقدند پرونده های مالی در دانشگاه آزاد، طی یک سال ونیم حضور مدیریت جدید و تیم پاکدست او چنان پرتعداد شده اند که هیات امنای دانشگاه آزاد راهی جز عزل فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد ندارد. همزمان با زمزمه های برکناری دانشجو، برخی بزرگان از وی درخواست کرده اند پیش از برگزاری جلسه، استعفا دهد تا برخی مسایل بیشتر از این شفاف نشود.

البته اخیرا بازرسی ریاست جمهوری دوره احمدی نژاد فهرستی بلندبالا از ابهامات دوره وی را متذکر شد، اما در ادامه به چند مورد از ابهامات دیگر به وجود آمده در ماه های گذشته اشاره می شود:

1-دکتر دانشجو دو برادر را به نام های محمد و مجید مسافرچی به خوبی می شناسند. محمد، داماد آقای خجسته، معاون اداری مالی دانشگاه آزاد است. با مدرک تحصیلی دیپلم مدیرکل تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد می شود. پیش از او فردی به نام "سدهی نیا"، عضو سابق هیات مدیره یکی از بانک های دولتی، در این سمت تصدی داشته است. جناب دانشجو شخصا به محمد مسافرچی آن هم بدون گزینش حکم مدیرکلی می دهد.

بعد که ماجرا در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد می پیچد و مواردی از آقای داماد معاون سر می زد، او را از طرف دانشگاه به موسسه مالی و اعتباری توسعه مامور به خدمت می کنند. مدتی پس از حضور این داماد در این موسسه، مبلغ 13 میلیارد و 500 میلیون تومان به یک حساب متعلق به دانشگاه آزاد در موسسه مالی و اعتباری توسعه واریز می شود. البته ممکن است موضوع ارتباطی هم به این موضوع نداشته باشد، اماباید توضیح داد آیا ارتباطی میان حضور داماد معاون و افتتاح حسابی با این مبلغ کلان در موسسه توسعه وجود دارد؟

2- دانشگاه آزاد اسلامی از دیرباز در بانک های ملی سراسر کشور دارای حساب بوده است. هر واحد یک حساب مشخص داشته و درآمد حاصل از شهریه دانشجویان را به آن واریز می کرده است.  چندی پیش در حرکتی خارق العاده، مبلغ 50 میلیارد تومان از حساب سیبای دانشگاه آزاد به حساب بانک تازه تاسیس مهر اقتصاد واریز و به عنوان سپرده بلوکه می شود. این انتقال در حالی است که بانک ملی به سپرده دانشگاه آزاد 21 درصد سود روزشمار پرداخت می کرد، اما بانک مهر اقتصاد 19 درصد پرداخت می کند. مسوولان کنونی دانشگاه باید توضیح دهند علت این خسارت 2 درصدی آن هم در این مبلغ هنگفت چیست؟ آیا منافع دیگری در قبال آن به دانشگاه می رسیده است؟

3-آقای دکتر "ی" در دوره دکتر جاسبی از ریاست واحد یکی از شهرستان های استان فارس به اتهام اختلاس 70 میلیون تومانی از دانشگاه آزاد اخراج می شود. وی مدتی بعد به دلیل حمایت از تغییر جاسبی از طریق انجام مصاحبه با یکی از خبرگزاری های مشترک المنافع، از سوی کمیته انتصابات جناب دانشجو به عنوان رییس یک واحد همان استان معرفی می شود. اما مدیریت این دانشگاه چگونه با وجود علم به داشتن پرونده از سوی این رییس واحد و اخراج وی از دانشگاه آزاد، دوباره او را رییس واحد می کنند؟

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
امیرعلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
2
15
دانشگاه آزاد آزادی ات مبارک
salar
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
2
14
این ها چه قدر بی قانون بودند
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
2
6
دم دکتر گرم که
این عوامل لاریجانی را از دولت جمع میکند. البته جاسبی و تفکرات او هم نباید در دانشگاه آزاد رخنه کند.
ميرزايي از شيراز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
2
5
واقعيت مطلب إينست كه اين دوران ٨ ساله احمدي نژاد را به چيزي شبيه به حمله م... به ايران بايد تعبير كرد كه ... كردند يعني خ.. كه به مردم و كشور روا داشتند روي دولت پ... هم سفيد كردند
حبیب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
0
0
باید به جناب دانشجو و سایرین و همچنین راکبین قدرت این گفته ی مولای متقیان را یادآوری کنیم:"اگر پست ها ماندنی بود به من و شما نمی رسید"
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها