بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
کنفرانس بین المللی صمغ های بومی و کاربرد آن در صنایع غذایی روز چهارشنبه با پیام سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مشهد آغاز به کار کرد.
تدبیر24: دکتر محمد علی نجفی در این پیام آورده است: پیشینه بلند ایران، سرشار از کوششهای علمی در حوزه های مختلف است و از این نظر کشور ایران سهم ارزشمندی در تولید دانش و معرفت در جهان دارد و این همایش نیز نمونه ای از هزاران رخداد علمی است که توسط دانشمندان ایرانی طراحی و برگزار می شود.

وی افزود: برنامه های دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و همچنین برنامه ششم توسعه، با هدف دستیابی به جایگاه اول علمی و فنّاوری در سطح آسیای جنوب غربی و برخورداری از دانش پیشرفته در تولید علم و فناوری تنظیم شده و تکیه اصلی آن بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی است.

دکتر نجفی در این پیام اظهار کرد: برای نیل به این مقصد عالی در چارچوب سیاستهای کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، بر تولید ثروت از مسیرهای علمی و پژوهشی تاکید فراوان شده و اولویت اصلی نظام نیز در این زمینه، تکیه بر منابع و ذخایر بومی کشور و استفاده از استعدادهای ذاتی این سرزمین به کمک دانش نوین برای افزایش ثروت ملی و کاهش وابستگی به نفت است.

وی ادامه داد: امروزه ایران در تولید علم و انتشار مقاله و سایر فعالیتهای پژوهشی از کشور های پیشگام دنیا به شمار می آید، هر چند باید دانشمندان ایرانی، برای نقش آفرینی در تولید ثروت از دانش، گامهای بلندتری بردارند.

سرپرست وزارت علوم افزود: رییس جمهوری اسلامی ایران بر افزایش تعاملات بین المللی در عرصه پژوهش و فناوری تاکید فراوان دارند و برگزاری این کنفرانس نیز قدمی در جهت توسعه این تعاملات است.

نجفی گفت: با توجه به برگزاری اولین کنفرانس بین المللی صمغهای بومی، حضور اندیشمندان برجسته در زمینه هیدروکلوئیدها و استفاده از تجارب ارزشمند آنان در توسعه فنّاوریهای پیشرفته در این حوزه فرصتی گرانبهاست تا بتوان با شناخت کافی از ذخایر و عرصه های وسیع گیاهی، اقدام به تولید مواد با ارزش افزوده زیاد و استفاده از آنها در صنایع مختلف نمود.

وی یادآور شد: ایران کشوری است پهناور و دارای آب و هوا و اقلیمهای متفاوت، به گونه ای که تفاوت درجه حرارت در نقاط مختلف این سرزمین گاه به بیش از ده ها درجه سانتی گراد می رسد.

وی افزود: این تنوع آب و هوایی، موجب شرایط رویشی طیف وسیعی از گیاهان شده است که نظیر آن را در کمتر کشوری می توان یافت و این ظرفیت خدادادی مثال بارزی است از استعدادهایی که در این بخش از کره خاکی وجود دارد و شایسته تحقیق و پژوهش با هدف تبدیل علم به ثروت است.

نجفی در پیام خود آورده است: به همت دانشگاهیان و نیروهای متخصص این مرز و بوم، امروزه ایران یکی از کشورهای قابل اعتنا و پیشرو در بسیاری از عرصه های علمی از جمله دانش هسته ای، نانو فناوری و هوافضا محسوب می شود و در ردیف 10 کشور برتر جهان قرار دارد.

وی اظهار کرد: با تکیه بر نیروها و استعدادهای علمی و با مدیریت پژوهش و فناوری در اغلب زمینه ها از جمله علوم و صنایع غذایی می توانیم جزو برترینها در دنیا باشیم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان عالی ترین مرجع ملی علم و فناوری، ضمن پشتیبانی از برگزاری این کنفرانس حمایتهای لازم را از استعدادهای عملی و قابل اجرا در چارچوب سیاستهای اعلام شده در حوزه علم و فناوری خواهد نمود.

وی تاکید کرد: تبادل اطلاعات علمی - پژوهشی و افزایش تعاملات و همکاریهای بین مراکز تحقیقاتی در زمینه های تخصصی، موجب هم افزایی و توسعه علمی شده و کسب منافع مشترک را به دنبال خواهد داشت.

دکتر نجفی افزود: نهادینه کردن تحقیقات مشترک بین دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشکده ها در داخل کشور و در سطح منطقه ای و بین المللی و اشاعه فرهنگ تحقیقات مشترک ملی و بین المللی به عنوان یک اولویت اساسی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

نخستین کنفرانس بین المللی صمغ های بومی (هیدروکلوئیدها) و کاربرد آن در صنایع غذایی با حضور محققان خارجی هشت کشور جهان به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.

150 مقاله برای ارائه به صورت پوستر و 30 مقاله برای سخنرانی از سوی هیات داوران این کنفرانس انتخاب شده اند که از این تعداد، هشت سخنرانی، خارجی هستند.

دو کارگاه آموزش نیز در این کنفرانس، توسط دو محقق خارجی برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها