بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی گفت: زنان باردار و شیرده یک و نیم تا دو برابر بیشتر از سایر زنان به دریافت روزانه ید نیاز دارند.
تدبیر24: دکتر فریدون عزیزی روز چهارشنبه در حاشیه دهمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در زمان بارداری فعالیت غده تیروئید افزایش می یابد و همچنین هورمون هایی که از جفت ترشح می شود، با تحریک این غده، سبب افزایش بیشتر فعالیت آن می شود.

وی افزود: بنابراین نیاز زن باردار به تولید هورمون های تیروئید بیشتر می شود و از آنجایی که بخش عمده هورمون های تیروئید را ید تشکیل می دهد، اگر ید به اندازه کافی در بدن نباشد، هورمون تیروئید به اندازه و کیفیت مناسب تولید نمی شود.

عزیزی ادامه داد: در زمان شیردهی نیز مقداری از ید از طریق شیر مادر دفع می شود بنابراین باید زن باردار یا شیرده دو برابر بیشتر ید دریافت کند.

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم گفت: نیاز زنان باردار به دریافت ید با مصرف نمک یددار تامین نمی شود و تصور اینکه مصرف نمک یددار به تنهایی می تواند این نیاز را برطرف کند، اشتباه است.

عزیزی ادامه داد: از این رو به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرده ایم در قرص هایی که به عنوان قرص های تقویتی برای زنان باردار و شیرده تجویز می شود، 150 میکروگرم ید اضافه شود.

وی با بیان اینکه میزان ید نمک های یدار کاهش یافته است و حتی برخی نمک ها فاقد ید هستند، خواستار نظارت بیشتر مسوولان در این زمینه شد.

عزیزی یادآور شد: نتایج تحقیقات صورت گرفته در استان های کشور نشان می دهد که در هفت استان کشور از جمله تهران و به ویژه در جنوب تهران کمبود شدید ید وجود دارد.

وی گفت: حدود 23 سال پیش اقدامات گسترده ای در سطح کشور برای یددار کردن نمک ها و رفع نیاز مردم به این ماده صورت گرفت و با موفقیت زیادی همراه بود اما به تدریج به دلیل نبود نظارت های کافی این روند با مشکلاتی روبه رو شده است.

رییس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم در مورد عامل افزایش دیابت در ایران نیز توضیح داد: مهمترین عامل افزایش دیابت در سال های اخیر در ایران، کم تحرکی، چاقی و رژیم غذایی نامناسب بوده است.

عزیزی اظهار کرد: در کشورهایی که متوسط وزن افراد آن بیشتر است، میزان ابتلا به دیابت بیشتر اما در کشورهای درحال توسعه که وزن جامعه طبیعی یا کمتر از حد طبیعی است، میزان ابتلا به دیابت کمتر است.

وی با بیان اینکه نوع تغذیه نیز در ابتلا به دیابت بسیار تاثیرگذار است، افزود: غذاهای دارای کالری و چربی زیاد، نیز جزو عوامل خطرزای دیابت هستند.

عزیزی در مورد فشار خون و مصرف دخانیات نیز اظهار کرد: این عوامل نیز در بروز دیابت تاثیرگذار هستند اما به عنوان عامل مهم و عمده آن به شمار نمی روند.

دهمین همایش بین المللی بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم امروز چهارشنبه با حضور دکتر علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر علی اصغر پیوندی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر فریدون عزیزی رییس پژوهشکده غدد درون ریز در دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد.

این کنگره دوم آبان ماه به کار خود پایان می دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها