بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
« ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان تاکید کرد که « آمریکایی ها درصدد ویران کردن سوریه و از بین بردن ارتش قوی و منسجم آن به نفع رژیم اسراییل هستند».
تدبیر24: جنبلاط در گفت وگو با روزنامه لبنانی الاخبار که در شماره روز پنجشنبه آن منتشر شده است، گفت:آمریکا بعداز وادار کردن ارتش عراق به جنگ علیه ایران و ماجراجویی کویت، 2 سال بعداز حادثه برج های دوقلوی نیویورک برای نابود کردن ارتش این کشور اقدام کرد و امروز هم فقط درصدد است تا سوریه را به ویرانه تبدیل کند و ارتش منسجم آن را از بین ببرد اما این کار ساده ای نیست و وقت زیادی لازم دارد و تنها طرفی که از این توطئه ها سود می برد، اسراییل است.

وی با تاکید به اینکه سقوط نظام سوریه به این سادگی که برخی طرف ها در لبنان فکر می کنند، نیست خاطرنشان کرد: در نشست گروه 14 مارس در منزل « غطاس خوری» به آنها گفتم، نباید به سقوط نظام سوریه دل ببندیم زیرا به این سادگی ها نیست و جنگ در سوریه بسیار طولانی خواهد بود.

جنبلاط همچنین با این ادعا که آمریکا قصد سرنگونی نظام سوریه را ندارد، گفت: بعداز ترور« مروان حماده» سیاستمدار لبنانی، من و سعدالحریری و گروه 14 مارس از نظام سوریه به دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری « جرج بوش» شکایت کردیم و هیچ نتیجه ای نگرفتیم.

** لبنان وارد جنگ سوریه شده است

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک در مجلس لبنان تاکید کرد: لبنان وارد جنگ سوریه شده است اما این یک سخن بی معناست که گروهی ، گروه دیگر را متهم و ادعا کند اگر حزب الله به سوریه نمی رفت ، تروریست ها وارد لبنان نمی شدند.

وی در پاسخ به این پرسش، حزب الله بعداز اقدامات گروه 14 مارس برای ساقط کردن نظام سوریه و اعزام کشتی « لطف الله» حامی نیروها از بندر شهر طرابلس در شمال لبنان به سوریه از طریق ترکیه برای جنگ با نظام و ارتش سوریه ، وارد این کشور شد، نظر شما چیست؟ تصریح کرد: امروز لبنان بیش از گذشته و در بلندی های شهرک های عرسال و بریتال وارد جنگ سوریه شده است.

رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه گفت: انفجار خودروهای بمب گذاری شده در سال گذشته را فراموش نمی کنیم و عناصری خارجی را که تلاش می کردند از طریق لبنان وارد سوریه شوند و همینطور برخی از لبنانی ها را و اکنون تعدادی از آنها در زندان هستند.

جنبلاط افزود: برخی از لبنانی ها هم از بندر طرابلس در شمال کشور به ترکیه رفته واز آنجا برای جنگ وارد سوریه شده اند و همه اینها موجب نگرانی ما در خصوص امنیت و اوضاع لبنان وعدم دستیابی گروه های بزرگ بویژه حزب الله و حزب جریان المستقبل به ریاست «سعدالحریری» به آتش بس می شود.

وی تاکید کرد:لبنانی ها نبایدمنتظر گشایش درروابط ایران وعربستان و یا نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا در خصوص برنامه هسته ای شوند و خود باید برای سرنوشت کشورشان تصمیم گیری کنند.

** سرنوشت منطقه چه می شود؟

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک در مجلس لبنان گفت: پیمانی که سال 1916 با نام « سایکس – پیکو» شکل گرفت و کشورها ایجاد شدند در سال 2014 فروپاشید و اما کشورهای جدید چگونه ایجاد خواهند شد و سرنوشت منطقه چه می شود، هیچکس نمی داند.

** تغییرات منطقه ای به نفع لبنان نیست

جنبلاط با بیان اینکه نسبت به آینده لبنان احساس خطر می کند، گفت که تغییرات درمنطقه در زمان حاضر به نفع لبنان نیستند.

رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه با بیان اینکه نمی داند رییس جمهوری لبنان چه زمانی انتخاب می شود، افزود: فکر نمی کنم که رییس جمهوری جدید لبنان بزودی انتخاب شود اما نامزد ما همچنان « هنری حلو» است.

وی تلویحا خاطرنشان کرد که حل مشکلات لبنان منتظر دیدار « سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل با « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله است.

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک با بیان اینکه امنیت در برخی مناطق لبنان درمعرض خطر جدی است، علت آن را « سیاسی » خواند و تصریح کرد: همواره سخنانی آتشین در گوشه و کنار لبنان می شنویم که تاثیر زیادی در ناامنی ها دارد.

جنبلاط در پاسخ به این سئوال ، آیا انتظار دارید تجربه عرسال و حمله دوباره گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره ، تکرار شود، گفت : مشکل عرسال همچنان وجود دارد و پایان نیافته است.

وی افزود:مهم این است که دولت لبنان باصدایی واحد بتواند به پاسخی مناسب برای درخواست های ربایندگان نظامیان لبنانی دست یابد که ازجمله آنها مبادله مشروط و معقول است.

رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه در پاسخ به این پرسش، گفته می شود، دیدارهای پی در پی جنبلاط از مناطق مختلف لبنان دلیلی است بر ترس او از سرنوشت طایفه اش و برخی هم می گویند از آینده لبنان، نظر خود شما چیست؟ گفت: بله ترسیده ام اگر بحرانی جدی ایجاد شود، بحران های موجود کافی است.

** مخالف پیوستن لبنان به ائتلاف ضد داعش هستم

وی با بیان اینکه با پیوستن لبنان به آنچه ائتلاف بین المللی ضد داعش خوانده می شود، مخالف است زیرا لبنان تحمل آن را ندارد، گفت که همه باید پشت سر ارتش بایستیم تا بتواند ماموریت خود در دفاع از لبنان را انجام دهد.

جنبلاط در باره هبه های 3 و یک میلیارد دلاری عربستان برای کمک به ارتش لبنان گفت: نمی دانم هبه 3 میلیارد دلاری دود شده و یا به تاخیر افتاده است اما امیدوارم بتوان با هبه یک میلیارد دلاری سلاح هایی مناسب برای ارتش لبنان تهیه کرد.

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک افزود: البته شنیده ام که خرید برخی تانک ها هزینه مالی بسیار سنگینی برای لبنان دارد.

جنبلاط در پاسخ به این سئوال آیا ارتش می تواند از لبنان دفاع کند اگر به ائتلاف بین المللی نپیوندیم؟، خاطرنشان کرد: اگر با سلاح و تجهیزات مناسب تقویت شود و 15 هزار نیروی جدید به آن بپیوندند، می تواند و البته جذب نیروهای جدید هم مستلزم تامین منابع مالی است.

وی با افزایش سن خدمت نظامیان لبنانی از 62 به 64 سال مخالفت کرد.

رییس فراکسیون دیدار دموکراتیک در پاسخ به این سئوال، آیا بسوی تمدید دوره کنونی مجلس پیش می رویم ، گفت: تمدید مشروط به اطمینان از انتخاب رییس جمهوری جدید در سریعترین زمان ممکن است.

جنبلاط افزود: با « نبیه بری » رییس مجلس توافق کرده ایم که بلافاصله بعداز انتخاب رییس جمهوری، انتخابات مجلس برگزار شود واین طبیعی است زیرا نمی توان بدون رییس جمهور، انتخابات پارلمانی را برگزار کرد.

رییس حزب سوسیالیست ترقیخواه خاطرنشان کرد: شاید « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی و « سامی الجمیل» فرزند « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب برای بررسی موضوع تمدید در دیدار با مقامات سعودی و سعد الحریری به عربستان رفته اند.

جعجع از ریاض بازگشته و اکنون « اشرف ریفی» وزیر دادگستری لبنان به عربستان رفته است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها