بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
یک کارمند دولتی بنام مهدی که از نماز جمعه باز می گردد می پرسد، اگر امریکا یک شبه می تواند دولتی را سرنگون کند پس چگونه است که نمی تواند یک گروه چند نفری را از بین ببرد.
تدبیر24: اسکات پیترسون تحلیلگر روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی از تهران می نویسد، شاید ایران و امریکا برای مقابله با گروه جهادی داعش یک مسیر موازی را طی می کنند اما خصومت دهه های گذشته و اختلافات دو کشور در تحولات سوریه تئوری توطئه بوجود آوردن داعش توسط امریکا را در نگاه ایران شکل می دهد.
مقامات ارشد ایرانی ، امریکا و سازمان سیا به همراه اسرائیل و متحدین سنی واشنگتن از جمله عربستان سعودی را در بوجود آوردن داعش به منظور تضعیف موقعیت ایران ، مقصر می دانند. ایران بر این نظر است که هدف از بوجود آوردن داعش حضور نظامی امریکا در منطقه و درگیر کردن کشورها بنوعی که به نفع اسرائیل تمام شود، می باشد.
ایران از این دید به روابط امریکا با داعش نگاه می کند که "دشمن دشمن من دوست من است" اما بر عکس. اگر هر دوی امریکا و داعش، دشمن ایران هستند بنابر این آمریکا و داعش باید دوست یکدیگر باشند.
پیترسون در ادامه با اشاره به اقدام امریکا در بمبارانهای هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه می نویسد، تا بحال امریکا حداقل 135 سورتی علیه داعش در اطراف شهر کوبانی انجام داده و روز گذشته هم توسط هواپیماهای امریکایی 27 محموله تسلیحاتی برای مبارزین کرد در منطقه بزمین ریخته شده است.
با این وجود هنوز تهران این اقدامات را مقابله جدی با داعش نمی داند. ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران روز دوشنبه گفت، اقدامات هوایی امریکا هیچ حقیقی را به همراه ندارد و محکوم به شکست است.
از سوی دیگر ایران ارسال کمکهای تسلیحاتی خود به ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه برای مقابله با داعش را ادامه می دهد . هفته گذشته هم حیدر العبادی نخست وزیر جدید عراق در راس هیاتی به تهران آمده و با مقامات بلند پایه ایران به رایزنی و گفتگو پرداخته است.
پیترسون در گزارش تحلیلی خود می افزاید، در واقع ایران و امریکا یک حس مشترک نسبت به تهدیدات خشونت آمیز گروه افراطی داعش در منطقه و فراتر از آن دارند. اما مقامات تهران خط پیچیده ای را در مواضع خود ترسیم می کنند و به رغم اهداف مشترک خود در مقابله با داعش نمی خواهند که خط دشمنی دیرینه با امریکا را کنار بگذارند.
یک کارمند دولتی بنام مهدی که از نماز جمعه باز می گردد می پرسد، اگر امریکا یک شبه می تواند دولتی را سرنگون کند پس چگونه است که نمی تواند یک گروه چند نفری را از بین ببرد. این کار برای امریکا خیلی نباید مشکل باشد . وی اضافه می کند، آنها می خواهند با این رفتار تروریستی چهره اسلام را مخدوش کنند. در حالیکه ریشه اصلی تروریسم در اسرائیل است که مورد حمایت امریکا می باشد.
گزارشگر کریستین ساینس مانیتور می افزاید، در واقع این صحبت مهدی پیامی است که ائمه جمعه سراسر ایران بر آن تاکید دارند.
اما در رابطه با مسائل سوریه، دلایل قابل بررسی بیشتری وجود دارد. بسیاری در ایران به این نکته اشاره می کنند که چرا داعش و گروههای تروریستی دیگر مورد حمایت امریکا و کشورهای عربی با حکومت بشار اسد در سوریه که متحد ایران است می جنگند.این خود نشانه ای از حمایت محرمانه امریکا از این گروه افراطی است .
بحث اصلی این است که امریکا در پی برکناری بشار اسد است، اما ایران میگوید یک سوریه مستقل میتواند با داعش مقابله کند و در حال حاضر جایگزین مناسبی برای بشار اسد وجود ندارد. لذا اگر امریکا در نابودی داعش جدی است باید مخالفت با اسد را کنار بگذارد.
برخی از جمله حسین شریعتمداری سردبیر کیهان بر این نظرند که داعش یک "ماموریت موقت"دارد و این جدای از برنامه خلافت و تصرف سرزمین ها می باشد. به گفته وی کسانی که می خواهند حکومت ایجاد کنند باید تصویر خوبی در بین مردم بوجود آورند اما داعش دقیقا خلاف آن عمل می کند . ماموریت آنها ایجاد رعب و وحشت در بین مردم جهان از اسلام و مسلمانان است و دشمن هم از همین تاکتیک استفاده می کند.
شریعتمداری می افزاید ، داعش درگیر جنگ نیابتی است و کسی تردید ندارد که آنها در خط امریکا برای مقابله با محور مقاومت ایران ، سوریه و حزب الله حرکت می کنند و هیچ اقدامی علیه اسرایئل انجام نمی دهد
منبع: نواندیش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها