بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۸۷۰۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
مجلس فردا (چهارشنبه) درباره وزیر پیشنهادی علوم تصمیم می گیرد تعدادی از رؤسا و استادان دانشگاه های کشور، حمایت خود را از وزیر پیشنهادی علوم اعلام کردند.
تدبیر24: علیرغم برخی تبلیغات منفی مخالفان دولت، تعداد بیشتری از نمایندگان، حمایت خود را از وزیر پیشنهادی علوم اعلام کردند.

*دیدگاه نوبخت درمورد وزیر پیشنهادی علوم
سخنگوی دولت گفت: آقای دکتر نیلی شخصیتی اندیشمند، پرتلاش و با سابقه بسیار مؤثر و چشمگیر در 35 سال گذشته است.
محمدباقر نوبخت در حاشیه بیست و دومین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی، افزود: دکتر نیلی دارای مدارج علمی بالایی بوده و استاد تمام است و تعداد زیادی مقاله های علمی در سطح ISI (مؤسسه اطلاعات علمی) دارد؛ به همین دلیل و سوابق اجرایی، وی به عنوان فردی مقبول در جامعه آموزش عالی شناخته شده است.
وی اظهار کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس که همواره خواهان اعتلای کشور به ویژه در زمینه آموزش عالی هستند، با رأی اعتماد به چنین شخصیتی، هم دولت را تکمیل کنند و هم به نیروی مقبولی که آموزش عالی و جامعه دانشگاهی منتظر ورودش است، رأی اعتماد داده شود.
به گفته حسین سبحانی نیا عضو هیأت رئیسه مجلس، جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی فردا با حضور حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری برگزار می شود.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی که چهارشنبه هفته گذشته از سوی رئیس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شد، در چند روز گذشته سرگرم رایزنی با نمایندگان و تشریح برنامه ها و خط مشی های خود برای اداره این وزارتخانه در فراکسیون ها و کمیسیون های مختلف مجلس بوده است. وی در همین راستا ظهر دیروز با دکتر لاریجانی رئیس مجلس نیز دیدار و گفت و گو کرد.
سعدالله نصیری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، درباره دیدار نیلی با رئیس مجلس به ایرنا گفت: این نشست از ساعت 12:30 آغاز شد که علی لاریجانی رئیس مجلس، محمود نیلی احمد آبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و بنده حضور داشتیم.
وی اظهار داشت: در این جلسه رئیس مجلس درباره سنجش و پذیرش دانشجویان دکترا و تحصیلات تکمیلی پیشنهاداتی داشتند که خواستند مورد توجه وزارت علوم قرار گیرد. لاریجانی همچنین به دلیل اقدامات خوبی که در زمینه بورسیه ها انجام شده تشکر کرد. نصیری افزود: در این جلسه علی لاریجانی برای وزیر پیشنهادی آرزوی توفیق کردند و توصیه هایی به آقای نیلی داشتند. همچنین از وی خواستند به دغدغه های نمایندگان چه در قبل از رأی اعتماد و چه در بعد از آن توجه کند.
نیلی آنچنان که خود به ایرنا گفته از گفت و گوها با نمایندگان مجلس رضایت دارد و تعامل خود با مجلس را «خوب» و سازنده توصیف کرده است. سرپرست فعلی دانشگاه تهران با اشاره به همین دیدارها تصریح کرد: نمایندگان با دقت برنامه پیشنهادی ارائه شده را مطالعه کرده اند و بنده هم دیدگاه ها و دغدغه های آنان را برای تعامل با وزارت علوم شنیدم که در مجموع، تعامل خوبی بود و دو طرف نظرات خود را در فضایی دوستانه و تعاملی مطرح کردند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه فضای تعامل با مجلس را خوب توصیف می کنید، پیش بینی تان درباره رأی مجلس به شما چیست؟ با خنده گفت: تجربه زیادی در پیش بینی ندارم اما می توانم بگویم گفت و گوهای سازنده ای داشتیم.

*خط تخریب وزیر پیشنهادی
با وجود استقبال برخی نمایندگان مجلس از معرفی دکتر نیلی، اما تعدادی دیگر از نمایندگان ارزیابی نهایی درباره این عضو خانواده بزرگ دانشگاه را به شناخت بیشتر از برنامه های وی موکول کرده و البته تأکید کرده اند که برای خروج وزارتخانه مهم علوم از بلاتکلیفی باید به دولت کمک کرد.
در مقابل اما برخی از مخالفان دولت در مجلس همصدا با جریان و رسانه های همسو از ابتدای معرفی دکتر نیلی ساز مخالفت کوک کرده و حتی منتظر انتشار برنامه ها و مواضع وی نشدند. آنها از یک طرف ادعا کردند که شناختی از گزینه پیشنهادی ندارند و همزمان خط تخریب وی را شروع کردند. روح الله حسینیان عضو جبهه پایداری از نخستین چهره هایی بود که اعلام کرد با برنامه های دکتر نیلی موافق نیست و به او رأی نمی دهد.
مخالفان در اظهار نظرهای خود این گونه القا می کنند که اساساً نیلی احمد آبادی گزینه اصلی دولت برای وزارت علوم نیست و شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست وی بر دانشگاه تهران مخالفت کرده است.
علاوه بر الیاس نادران از چهره های برجسته مخالف سیاست های دولت و استیضاح کنندگان وزیر علوم سابق، حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش هم به خبرگزاری تسنیم گفته است: برداشت عمومی نمایندگان مجلس این است که آقای نیلی گزینه اصلی رئیس جمهوری نیست و آقای روحانی فرد دیگری را به عنوان گزینه اصلی مدنظر دارد.
مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری درباره این تحلیل ها و اینکه نیلی گزینه اصلی دولت نیست، گفت: این نظر بسیار نادرستی است که در برخی رسانه ها دیده شده و به نظر گمانه زنی اخلاقی نیست. رئیس جمهوری بهترین گزینه خود را بعد از فرجی دانا معرفی کرد و تأکید دولت این است که مجلس با بررسی های لازم رأی خوبی به وزیر پیشنهادی بدهد.
از سویی دیگر مجید نصیرپور معاون امور نظارت و هماهنگی مجلس معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره شایعه معرفی دکتر نیلی به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ریاست دانشگاه تهران و رأی نیاوردن او از سوی این شورا، به ایسنا گفت که این شایعه از سوی یکی از تشکل های دانشجویی در دانشگاه تهران منتشر شده که اساسا' صحت ندارد.

*رضایت فراکسیون دانشگاهیان از برنامه های نیلی
این قبیل واکنش ها در حالی است که اکثریت نمایندگان در اظهار نظرهای خود بر ضرورت همراهی با دولت، خروج وزارت علوم از بلاتکلیفی و شخصیت علمی و توانمندی های وی تأکید می کنند. بویژه که دیدارهای دو سه روز گذشته وزیر پیشنهادی با فراکسیون ها و کمیسیون های مختلف زمینه ساز شناخت بیشتر مجلسی ها از وی شده است.
بر همین اساس نایب رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس با تأکید بر اینکه اعضای این فراکسیون از برنامه های نیلی احمدآبادی رضایت دارند، از نمایندگان خواست به وزیر پیشنهادی علوم، رأی اعتماد دهند.
دکتر نیلی ظهر یکشنبه میهمان این فراکسیون بود. حامد قادرمرزی با بیان اینکه نیلی احمدآبادی فردی سیاسی نیست، به ایرنا گفت: وزیر پیشنهادی علوم در فراکسیون دانشگاهیان مجلس حضور یافت و پس از این جلسه اعضای این فراکسیون از برنامه های نیلی احمدآبادی اعلام رضایت کردند. امیدوارم که نمایندگان با رأی قاطع خود تعاملشان با دولت را اثبات کنند.
دکتر نیلی یکشنبه هم در فراکسیون رهروان ولایت و کمیسیون آموزش حضور یافته بود.

*خروج وزارت علوم از بلاتکلیفی
عابد فتاحی رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس هم در همین باره به خبرنگار «ایران» گفت: من به گزینه ای که آقای روحانی معرفی کرده رأی می دهم چون به برنامه ها و سیاست های دولت اعتماد دارم. اطلاعات مقدماتی من از شخصیت و مشی فکری وزیر پیشنهادی هم حکایت از آن دارد که وی انسانی وارسته، با دانش و کاردان است که می تواند وزارت علوم را در این شرایط حساس مدیریت کند.
غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت هم با تأکید بر اینکه برای کمک به دولت به دکتر نیلی رأی اعتماد می دهد، با تمجید از دکتر فرجی دانا وزیر سابق علوم که در همین مجلس استیضاح شد، گفت: ما در بدترین شرایط پشت جوانان و دانشجویانمان را خالی کردیم. وقتی آنها برای ثبت نام به دانشگاه ها رفتند وزیر نداشتند و حالا باید دستی بر سرشان بکشیم و وزارتخانه مهم و حساس علوم را از بلاتکلیفی دربیاوریم.
عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم وزیر پیشنهادی علوم را «یک فرد مذهبی با خانواده اصیل و انقلابی» خواند و به خبرنگار «ایران» گفت: آقای نیلی زمانی که وارد دانشگاه شیراز شد در اوج خفقان پهلوی جزو دانشجویان برجسته مذهبی و روشن بود که زمان انقلاب فرهنگی به سپاه می پیوندد و خدمات شایان توجهی در واحد تدارکات و واحد خودکفایی ارائه می دهد. با تشکیل یگان هوایی و بعدها نیروی هوایی سپاه نقش ارزنده ای در این نیرو و معاونت پژوهشی آن دارند.
علیرضا محجوب هم تأکید کرد به هر شخصی که از سوی رئیس جمهوری معرفی شود رأی اعتماد خواهد داد.

*اقبال جامعه دانشگاهی به وزیر پیشنهادی وزارت علوم
دکتر محمود نیلی احمدآبادی در شرایطی فردا در جلسه رأی اعتماد حاضر می شود که تاکنون چند جلسه رایزنی با کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس داشته است؛ با این حال همه چیز در جلسه فردا مشخص می شود. این در حالی است که سوابق درخشان علمی و مدیریتی وی، حمایت گسترده رؤسای دانشگاه های بزرگ، استادان و فعالان دانشجویی را به همراه داشته و ضمن حمایت قاطع از دکتر نیلی احمدآبادی به عنوان گزینه معرفی شده به مجلس ابراز امیدواری کردند تا دکتر نیلی از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد کسب کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان از همکاران شناخته شده و علمی و از مدیران لایق مجموعه آموزش عالی کشور است.
دکتر حمید میرزاده افزود: دکتر نیلی فرد شناخته شده ای است. مدیریت ایشان در دانشگاه تهران بویژه در دانشکده فنی بسیار موفق بوده است و می توانند در صورتی که مجلس شورای اسلامی به ایشان رأی اعتماد دهد، خدمات ارزنده را با افزایش استانداردهای علمی در ایران به جامعه علمی و دانشگاهی کشور ارائه کنند. همچنین سرپرست دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه انتخاب دکتر نیلی برای وزارت علوم، انتخاب بسیار خوب و شایسته ای است اظهار امیدواری کرد که با رأی قاطع و حداکثری نمایندگان به وی شاهد حضور ایشان در وزارت علوم باشیم.
دکتر محمدتقی احمدی با اشاره به سوابق درخشان دکتر نیلی در مسئولیت هایی که برعهده داشته گفت: با توجه به اینکه ایشان از جنس دانشگاه هستند و سال ها ریاست پردیس دانشکده فنی و چند ماه سرپرستی دانشگاه تهران را بر عهده داشتند، تجربه خوب و گرانبهایی است که وی را در هدایت وزارت علوم یاری خواهد کرد. به گفته وی، به هرحال افرادی که از سوی رئیس جمهوری برای پست وزارت انتخاب می شوند، توانمند بوده و در کار خود موفق هستند و تعامل خوبی با همگان دارند. از این رو درباره تعامل دکتر نیلی با سایر وزرا جای هیچ گونه نگرانی نیست.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز با بیان اینکه با توجه به هم دانشگاهی بودن با دکتر نیلی، شناخت کافی از ایشان دارم گفت: دکتر نیلی را با توجه به سوابق درخشان علمی و مدیریتی فردی شایسته و عملگرا برای وزارت علوم می دانم. دکتر ابراهیم خدایی افزود: ایشان در سال های دفاع مقدس حضور فعالی در جبهه های جنگ داشتند و در طرح های عظیم نظامی و نیروی هوایی سپاه مشارکت داشتند و در این حوزه تخصص دارند. علاوه بر این، ایشان منتخب اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران برای ریاست این دانشگاه بودند و همین امر نشان می دهد ایشان مورد حمایت استادان مهمترین و حساس ترین دانشگاه کشور هستند. وی با بیان اینکه در 8 سال مسئولیت دکتر نیلی در پردیس فنی دانشگاه تهران و 5 ماه سرپرستی این دانشگاه فضای آرامی در دانشگاه تهران حاکم بوده تصریح کرد: امیدوارم مجلس به دکتر نیلی اعتماد کند و ایشان نیز بتواند در وزارت علوم منشأ اثر و خیر و برکت باشند. رئیس دانشگاه خواجه نصیر نیز دکتر نیلی را بهترین گزینه برای وزارت علوم عنوان کرد و گفت: با شناختی که از دکتر نیلی در دوره ریاست دانشکده فنی و بعد از آن در حوزه های دیگر دارم ایشان یکی از بهترین گزینه هایی است که رئیس جمهوری می توانست به عنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس معرفی کند و امیدوارم با کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی در این وزارتخانه نیز موفق عمل کند.
دکتر علی خاکی صدیق با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دکتر نیلی از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد کسب کند، اظهار کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که وزارت علوم از بی سرو سامانی بیرون بیاید و با توجه به سوابق ایشان خوشبین هستم که از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد را کسب کند. به گفته وی، هرچند ممکن است در نبود وزیر در امور جاری دانشگاه ها مشکلی به وجود نیاید، اما درغیاب وزیر علوم، سرپرست نمی تواند به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه رأی بدهد که مشکلات از همین ناحیه آغاز می شود. بر همین اساس بعضی از کارهای مهم دانشگاه که نیاز به تصویب هیأت امنا دارد، دچار رکود می شود و از طرفی در کادر اجرایی وزارتخانه و دانشگاه ها هم بلاتکلیفی ایجاد می شود.
محمد رهبری، از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران هم با مثبت ارزیابی کردن سرپرستی 5 ماهه دکتر نیلی در دانشگاه تهران گفت: ایشان در مسئولیت هایی که چه به عنوان رئیس دانشکده فنی و چه سرپرستی دانشگاه تهران عهده دار بودند عملکرد مثبت و نگاه برابری به تشکل دانشجویی داشتند، هرچند دانشجویان انتظار بیشتری از ایشان دارند، با این حال همه فعالان دانشجویی مخالف و موافق اجازه فعالیت داشتند و کرسی های آزاد اندیشی در فضایی آرام برگزار شد. وی افزود: فکر می کنم عملکرد ایشان در دانشگاه تهران با توجه به رویکرد دولت اعتدال، معتدل بوده است و انتخاب ایشان برای گزینه وزارت علوم کاملاً بر اساس منطق بوده و قابل دفاع است.
همچنین دکتر احمد شیرزاد، استاد دانشگاه صنعتی شریف، دکتر علی محمد حاضری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر رضا منصوری، استاد برجسته نجوم و فیزیک از معرفی دکتر محمود نیلی احمدآبادی برای وزارت علوم حمایت کردند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۶
روزنامه وطن امروز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
0
2
نيلي احمدآبادي انگيزه‌اي براي وزارت علوم ندارد، مواضعش با فتنه صريح نيست» و بعيد است راي بياورد
/www.vatanemrooz.ir/
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
0
2
شواهد نشان می‌دهد گزینه پیشنهادی وزارت علوم گزینه‌ای برای رأی نیاوردن است
آیا فریدون وزیر سایه است؟

گروه سیاسی وطن امروز: «نیلی احمدآبادی انگیزه‌ای برای وزارت علوم ندارد»، «مواضعش با فتنه صریح نیست» و «بعید است رای بیاورد»؛ اینها خلاصه اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از جلسه با محمود نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم است. به گزارش «وطن امروز»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به برآوردهای خود از اظهارات و مواضع وزیر پیشنهادی علوم بر این باور هستند که نیلی احمدآبادی «گزینه اصلی» حسن روحانی برای وزارت علوم نیست. از سوی دیگر برخی شواهد حاکی از آن است که مدیریت سایه در وزارت علوم همچنان اهداف خاص خود را در این وزارتخانه دنبال می‌کند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این از برگزاری جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در چهارشنبه هفته جاری خبر داده بود. جلسه‌ای که به اعتقاد نمایندگان با توجه به سوابق نیلی احمدآبادی و عدم ارائه برنامه قابل توجه از سوی وی که حاکی از عدم انگیزه او برای تصدی وزارت علوم است به جلسه‌ای مانند جلسه رای اعتماد میلی‌منفرد تبدیل خواهد شد.
کیهان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
0
2
مجلس به کسی که صلاحیت ریاست دانشگاه تهران را نداشت رأی نمی‌دهد
شماری از نمایندگان مجلس به معرفی نیلی احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم واکنش نشان دادند
/kayhan.ir/fa/mobile/news/27902/275
نادران مطرح کرد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
0
2
نادران نماینده مجلس مطرح کرد
آقای روحانی در معرفی وزیر پیشنهادی با مجلس شوخی کرده/منتظر معرفی گزینه اصلی هستیم
http://osoolgerayan.com/
سایت نماینده نوشت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
0
1
امیر آبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس گفت: بنظر می رسد معرفی چنین گزینه هایی در راستای ایجاد تعامل بیشتر با مجلس نیست زیرا دولت می داند اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس اصولگرا هستند و با موضوع فتنه و فتنه گران زاویه دارند و به آنها رای نمی دهند و وزارت علوم باید بدست فردی عادل و معتدل که بیشتر دنبال رشد علمی کشور باشد، داده شود.
سلطانی صبور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
0
1
سلطانی صبور درخصوص جلسه کمیسیون آموزش با وزیر علوم:
هیچکدام از نمایندگان دکتر نیلی را مناسب وزارت علوم ندیدند
سلطانی صبور نماینده همدان و رزن در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت:در مجموع بعد از در نظر گرفتن شاخص ها و برنامه های دکتر نیلی هیچکدام از نمایندگان در حلسه کمیسیون آموزش ایشان را در حد وزارت ندیدند.
http://namayande.com/news/71804/
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها