بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۸۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
در حالی که 25 سال از زمان اتحاد دو آلمان می گذرد؛ گزارش ها از فاصله بین مناطق شرقی و غربی این کشور در تولید ثروت و نرخ بیکاری خبر می دهد.
تدبیر24: 'هلموت کهل' صدراعظم پیشین آلمان 25 سال پیش و بعد از برچیده شدن دیوار برلین برای پنج ایالتی که در آن زمان جمهوری دموکراتیک آلمان را تشکیل می دادند 'چشم انداز شکوهمندی' را وعده داد.

اینک با گذشت 25 سال ، اقتصاد بازار جایگزین اقتصاد کمونیستی در شرق آلمان شده، اما میزان دستمزدها در این ایالت ها کم تر و نرخ بیکاری نسبت به ایالت های غربی بیشتر است.

برای نمونه نرخ بیکاری در شهر 'پرینزلو' ایالت شمال شرقی 'براندنبرگ 14.7 درصد و بیش از دو برابر متوسط نرخ بیکاری در کل آلمان است که 5.1 درصد است.

'توماس لنک' صاحب کرسی مالیات عمومی در دانشگاه 'لایپزیک' می گوید: غرب آلمان طی 25 سال گذشته یک و نیم تا دو تریلیون دلار برای اتحاد دو آلمان هزینه کرده است.

به گفته وی همه کسانی که حقوق می گیرند باید مالیاتی به نام 'مالیات همبستگی' را بپردازند که 5.5 درصد اضافه مالیات است و از سال 1991 برای بازسازی شرق آلمان روی حقوق ها وضع شد.

این قانون تا سال 2019 اجرا خواهد شد، اما حتی این مالیات نیز نتوانسته از فاصله های موجود بین شرق و غرب بکاهد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، نرخ متوسط بیکاری در پنج ایالتی که پیش از این آلمان شرقی را تشکیل می دادند 9.7 درصد است اما در همین حال نرخ بیکاری در کل ایالت های غربی 6 درصد است. پیش از آن، نرخ بیکاری در شرق آلمان 18 درصد و دو برابر غرب آلمان بود. در حال حاضر درآمد خانوارهای آلمانی در غرب این کشور یک سوم بیشتر از خانواده های شرقی است و دارایی های شخصی نیز دو برابر است. تولید ناخالص داخلی در شرق تنها دو سوم غرب است.

این گزارش می افزاید: همه فرصت های شغلی در شرق آلمان برای جویندگان کار فراهم نیست و بانکداران و متخصصان فناوری اطلاعات به سختی می توانند شغلی مناسب تخصص خود بیابند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها