بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶
رییس صندوق حمایت از فناوران:
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: سهم ایران از تولید علم دنیا 1.6 درصد است اما تجاری سازی و دارایی های فکری کشورمان در آمار جهانی ناچیز است.
تدبیر24: نصرت الله ضرغام در جمع اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه افزود: این در حالی است که 40 تا 50 درصد از 33 تریلیارد دلار درآمد دنیا شامل محصولات علمی است.

وی با بیان اینکه تاکنون 38 اختراع توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به ثبت بین المللی رسیده است، تصریح کرد: از این تعداد فقط هشت اختراع، تجاری سازی شده که با توجه به ظرفیت و توانایی کشور، رقم بسیار کمی است.

وی در باره صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: وظیفه اصلی این مجموعه حمایت و به ثمر رساندن فعالیت های علمی پژوهشگران و اساتید ایرانی است.

ضرغام با بیان اینکه تاکنون 13 کارگروه مختلف با حضور اعضای هیأت علمی مطرح، اولویت های پژوهشی کشور را مشخص کرده اند، افزود: یک درصد از تولید علم کشور در این صندوق انجام شده است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ثبت یک هزار و 600 مقاله آی اس آی (ISI) در زمینه های علوم پزشکی، مهندسی، کشاورزی، علوم پایه، علوم زیستی و علوم انسانی و ارائه 260 دستاورد فناورانه را از نتایج حمایت های این صندوق دانست.

وی افزود: تاکنون 18 کرسی پژوهشی 10 ساله در زمینه های علوم انسانی، سلول های بنیادی و داروهای نوترکیب در کشور ایجاد کرده ایم که کرسی های احیای دریاچه ارومیه، خلیج فارس و چشم پزشکی از آن جمله است.

وی ادامه داد: 24 هزار پژوهشگر از سراسر کشور با ما همکاری می کنند که از این میان بیش از 13 هزار نفر به عنوان داور، ناظر و عضو کارگروه این صندوق فعالند.

به گفته وی، عضو کردن همه 60 هزار اعضای هیأت علمی سراسر کشور و استفاده حداکثری از تمام ظرفیت های داخلی و خارجی بر مبنای اولویت بندی های نیازهای علمی از اهداف این صندوق است.

ضرغام با اعلام اینکه دانشجویان مقطع دکترا بعنوان همکار می توانند از حمایت های مالی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران استفاده کنند، بیان کرد: این صندوق در شش ماه نخست سال جاری 627 پروژه تحقیقاتی دریافت کرد و تاکنون 37 درصد از این پروژه ها مصوب شده است.

وی تصریح کرد: به طور میانگین مبلغ 250 میلیون ریال کمک هزینه تحقیقاتی به هر کدام از آنها اختصاص داده خواهد شد.

وی ثبت اختراع پژوهشگران دانشگاهی و غیر دانشگاهی در داخل و خارج از کشور و اختصاص همه دستاوردهای آن به مخترعین را از دیگر فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عنوان کرد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، مشارکت بنیادهای خیریه برای انجام پروژه های تحقیقاتی را از نشانه های رشد فرهنگی یک جامعه دانست و بر وجود تعالی و کمال در پژوهش های علمی که از ضرورت های جدایی ناپذیر تحقیقات علمی است تأکید کرد.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به منظور رفاه محققان و ساماندهی مناسب برای تولید علم و فناوری و هم افزایی علم، تولید و ثروت و آماده سازی بستر اجرایی آن در جهت سوق دادن منافع تحقیقاتی و فناوری به مردم و توسعه پایدار کشور زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأسیس شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها