بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
رییس جمهوری بورکینافاسو که به مدت 27 سال بر این کشور آفریقایی حکومت کرده بود و قصد تداوم آن را داشت، سرانجام پس از چند روز اعتراضات گسترده مردمی و فشار ارتش، امروز جمعه از قدرت کناره گیری کرد.
تدبیر24:  'بلز کومپائوره' در بیانیه ای که توسط وی امضا شده و در تلویزیون دولتی خوانده شد، گفت:'من اعلام می کنم که از قدرت کنار رفته ام تا شرایط برای برگزاری انتخاباتی عادلانه و دموکراتیک ظرف 90 روز فراهم شود.'

با کناره گیری کومپائوره، ژنرال 'هونوره بابره ترائوره' رییس ستاد مشترک ارتش گفت که با هدف برگزاری هر چه سریعتر انتخابات در کشور، زمام امور را بدست می گیرد.

پیش از آن، مخالفان خواستار 'کناره گیری بی قید و شرط' کومپائوره از قدرت بودند اما وی پس از اعتراضات خشونت بار دیروز (پنجشنبه) در سراسر بورکینافاسو گفته بود که قصد ندارد قدرت را واگذار کند.

رییس جمهوری بوکینافاسو که به مدت 27 سال قدرت را در کشورش در دست داشت، مصمم بود با تغییر ماده 37 قانون اساسی بتواند بار دیگر نامزد این مقام شود؛ اما این اقدام با مخالفت شدید اپوزیسیون سیاسی در این کشور مواجه شد.

وی پیشتر در سال 2000 میلادی نیز با تغییر قانون اساسی کشورش توانسته بود بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

دیروز ( پنجشنبه ) فرمانده نیروهای مسلح بورکینافاسو پارلمان و دولت این کشور را منحل اعلام کرد و از تشکیل یک دولت ملی انتقالی که در راس آن، همچنان کومپائوره قرار داشت، خبر داد.

از سوی دیگر، معترضان با ورود به ساختمان مجلس، آن را به آتش کشیدند و ساختمان تلویزیون دولتی را تصرف کردند. آنها همچنین در صدد تصرف کاخ ریاست جمهوری بودند اما به این هدف نرسیدند.

دههاهزار نفر از تظاهرکنندگان امروز جمعه نیز بار دیگر با فریادهای 'بلز، برو' و 'کوامه لوگو به قدرت' به خیابانهای 'واگادوگو' پایتخت بورکینافاسو آمده بودند تا بر لزوم کناره گیری رییس جمهوری و حمایت خود از 'لوگو' وزیر سابق دفاع و ژنرال برکنارشده تاکید کنند.

'زفیرین دیابره' رهبر مخالفان نیز اعلام کرد که روند انتقال سیاسی تا زمانی که کومپائوره قدرت را ترک نکند، آغاز نخواهد شد.

به عقیده کارشناسان، استعفای کومپائوره اکنون صفحه جدیدی در تاریخ این کشور مسلمان آفریقایی گشوده که تاریخ کوتاه استقلال آن از فرانسه در سال 1960 میلادی، سرشار از بحران، شورش و کودتاهای نظامی است.

فرانسه و امریکا که از بورکینافاسو به عنوان پایگاهی برای عملیات نظامی علیه گروههای تندروی اسلامی منطقه ساحل استفاده می کنند، از روند انتقال قدرت در این کشور استقبال کرده اند.

'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه در بیانیه ای در این زمینه گفت:'ما از قانون اساسی بورکینافاسو حمایت می کنیم و خواستار برگزاری سریع و دموکراتیک انتخابات در این کشور هستیم.'

بورکینا فاسو با 17 میلیون نفر جمعیت و 274 هزار کیلومترمربع مساحت در غرب آفریقا واقع شده و با کشورهای مالی، نیجر، بنین، توگو، غنا و ساحل عاج مرز مشترک دارد، بدون آنکه به دریاهای آزاد دسترسی مستقیم داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها