بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی غذا، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها تاکید ویِژه‌ای بر منع خرید، فروش و استفاده از قرص برنج شده است که خانواده‌ها نسبت به این موضوع باید دقت بیشتری داشته باشند.
تدبیر24: "فرناز جزدائمی" در  منطقه زنجان، اظهارکرد: قرص برنج با نام علمی فسفید آلومینیوم، یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان جونده‌کش و حشره‌کش موثر، برای محافظت از غلات در زمان نگهداری در انبار و در مواقع حمل و نقل در کشورهای در حال توسعه استفاده فراوانی دارد. این ماده بسیار سمی است و در تماس با آب یا بخار آب تولید گاز فسفین، آمونیاک و دی‌اکسید کربن می‌کند. این ماده شیمیایی جذب پوستی نداشته و طریق اصلی تماس برای ایجاد مسمومیت مسیر خوراکی و تنفسی است که شدت مسمومیت از هر دو طریق بالاست.

وی افزود: علایم به دنبال تماس قرص با اسید معده، آزادسازی گاز فسفین و طی چند دقیقه پس از بلع شروع می‌شود. ویژگی‌های سمیت شامل استفراغ، درد شکمی، بی‌قراری و... است. سیر مسمومیتی فسفید آلومینیوم از تهوع و استفراغ تا نارسایی چند ارگانی و مرگ است که بیشتر طی 24 تا 48 ساعت اول به دنبال مسمومیت اتفاق می‌افتد. مسمومیت قرص برنج با درصد بالای مرگ همراه است. نارسایی قلبی عروقی، هیپوتانسیون، اسیدوز شدید و نارسایی حاد کلیه، شایع‌ترین عوارض مسمومیت با فسفید آلومینیوم و از علل مرگ هستند.

این کارشناس با بیان اینکه با رعایت نکاتی هر چند کوچک می‌توان از خطرات جبران‌ناپذیر این قرص جلوگیری کرد، تصریح کرد: از جمله این نکات استفاده نکردن از سموم صنعتی و کشاورزی در محیط منزل است، چرا که این سموم سلامت خانواده را به خطر می‌اندازد. همچنین سم فسفید آلومینیوم (قرص برنج) یک کالای قاچاق است، بنابراین عرضه آن توسط فروشنده‌های سموم و عطاری‌ها ممنوع و دارای مجازات است. ناگفته نماند آسیب‌ ناشی از مسمومیت با قرص برنج می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد، برای پیشگیری از آفت‌زدگی غلات و حبوبات در منزل، با جایگزین کردن این سم با سیر و نمک خانواده خود را محافظت کنید. در ضمن تنفس گاز متصاعد شده از قرص برنج نیز می‌تواند منجر به مرگ شود.

جزدائمی یادآور شد: بر اساس گزارشات واصله، سه نفر از اعضای یک خانواده(مادر و دو کودک) در اثر استنشاق تدریجی گاز حاصل از قرص برنج داخل کیسه‌های برنجی که در گوشه اتاق نگهداری می‌کردند، فوت شده‌اند، به همین خاطر خانواده‌ها باید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشند. در حقیقت برغم حذف سم قرص برنج از فهرست سموم رسمی کشور و ممنوعیت عرضه قرص برنج در عطاری‌ها و سم‌فروشی‌ها، این سم توسط قاچاقچیان به کشور وارد می‌شود که مسوولان باید تمهیدات ویژه‌ای در این راستا اتخاذ کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها