بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۹۲۰۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
نگاهی به رفتار مجلس اصولگرا در قبال آموزش عالی
چماقی که طی پنج سال اخیر پایداریچی ها بر سر هرکه خواستند کوبیدند خیلی زود بر سر فرجی دانا فرود آمد تا وی نخستین وزیر علوم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد که از سوی مجلس استیضاح شده است.

تدبیر24:هرچقدر مهر، ماه سورپرایزهای دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست خارجی بود، دانشگاه و دانشجو در این ماه نادیده گرفته شد و انگار مهر وزرای محبوب دانشگاهیان به دل نمایندگان مجلس نمی نشیند که حالا با گذشت بیش از یک ما از آغاز دومین سال تحصیلی در دولت اعتدال بازهم سرپرست نصیب آموزش عالی کشور شده است. یکسال جعفر توفیقی و سال بعد آن محمدعلی نجفی نه در مقام وزیر علوم که در جایگاه یک سرپرست زنگ آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه های کشور را به صدا در آورده اند و همچنان معلوم نیست که وزیر علوم مورد نظر نمایندگان مجلس چه کسی است که روسای این وزارتخانه برای نخستن بار در طول تاریخ پس از انقلاب طی دو سال پیاپی اینچنین مغضوب بهارستان نشینان شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی تدبیر24، ماجراهای اهالی دو ساختمان بهارستان و شهرک غرب تهران از آغاز به کار دولت تدبیر و امید آغاز شد. درست همان روزی که حسن روحانی به عنوان اولین رییس جمهور اسلامی ایران در روز تحلیف اسامی وزرای پیشنهادی اش را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و در آن جعفر میلی منفرد به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی جایگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شد زمزمه های مخالفت اهالی بهارستان با گزینه روحانی برای وزارت علوم خیلی زود شنیده شد و مدتی بعد در جریان رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرا با مخالفت 162 نماینده از راهیابی به کابینه باز ماند. نمایندگان مجلس علت عدم رای اعتماد خود به جعفر میلی منفرد که سابقه سرپرستی وزرات علوم دولت اصلاحات را نیز در کارنامه دارد. همراهی او با وقایع پس از انتخابات سال 88 در دانشگاه اعلام کرده و حتی مدعی شدند که میلی منفرد سابقه بازداشت نیز داشته است!

پس از میلی منفرد، دولت گزینه اصلاح طلب دیگری را برای سرپرستی وزارت علوم معرفی کرد. جعفر توفیقی داریان، فردی بود که با حکم رییس جمهور به عنوان سرپرست پا به ساختمان مرتفع شهرک غرب گذاشت، گزینه ای که سابقه وزارت در دولت سید محمد خاتمی را نیز در کارنامه دارد و پس از استعفای معین و سرپرستی کوتاه مدت میلی منفرد از سال 82 تا 84 سکان هدایت وزارت علوم را در دست گرفنه بود، علاوه بر این توفیقی ریاست ستاد انتخاباتی دکتر محمدرضا عارف در انتخابات سال 92 را نیز بر عهده داشت و پس از پیروزی حسن روحانی گرچه از اعضای بررسی گزینه های وزارت علوم بود اما همواره یک از گزینه هایی بود که احتمال معرفی وی به مجلس برای تصدی جایگاه وزارت علوم وجود داشت. به هر روی توفیقی سرپرستی وزارت علوم را بر عهده گرفت. دورانی که با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه های کشور همراه شد و دانشجویان دانشگاه های سراسری نخستین سال تحصیلی خود در دولت تدبیر و امید را با حضور یک سرپرست آغاز کردند، سرپرستی که برخلاف چهره اش بسیار محبوب بود و اقدامات جسورانه اش در طول قریب به 70 روز سرپرستی وزارت علوم با استقبال گسترده دانشگاهیان روبه رو شد، کنارگذاشتن صدرالدین شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را شاید بتوان جزو مهم ترین اقدامات توفیقی دانست.

سرانجام در حالی که بسیاری گمان می کردند، دولت جعفر توفیقی را به عنوان گزینه مورد نظر خود برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی خواهد کرد، فشارها و تهدیدات مجلسی ها موثر افتاد و دکتر رضا فرجی دانا از سوی رییس جمهور به مجلس معرفی شد. سومین گزینه دولت برای حضور در وزارت علوم نیز گرچه یک اصلاح طلب بود و از گزینه های دولت سید محمد خاتمی برای وزارت علوم به شمار می آمد ، اما موفق شد از سد مجلس عبور کند و وارد کابینه شود. اما خیلی زود صدای مخالفت ها با فرجی دانا از درون مجلس و با محوریت کمیسیون آموزش و نمایندگان منتسب به جبهه پایداری به گوش رسید ، علت هم مشخص بود ، انتساب برخی از منسوبین فرجی دانا در وزارتخانه ها و دانشگاه ها به وقایع پس از انتخابات سال 88! چماقی که طی پنج سال اخیر پایداریچی ها بر سر هرکه خواستند کوبیدند خیلی زود بر سر فرجی دانا فرود آمد و او کمتر از یکسال بعد همزمان با هفته دولت و آغاز سال تحصیلی جدید با استیضاح نمایندگان مجلس اصولگرا از همراهی کابینه بازماند.

باز هم سرپرست!

در آستانه آغاز دومین سال تحصیلی در دولت تدبیر و امید، باز هم یک سرپرست اطلاح طلب هدایت آموزش عالی کشور را بر عهده گرفت و انگار قرار نیست دانشگاه های کشور حضور یک وزیر در مراسم آغاز سال تحصیلی را به خود ببینند. محمد علی نجفی که با اختلاف یک رای از رفتن به وزرات آموزش و پرورش بازمانده بود ، دوباره به آموزش عالی کشور بازگشت تا با حضورش دولت پیام ادامه مسیر اصلاح در وزارت علوم را به مخالفانش داده باشد. در چند روز گذشته گرچه دکتر نیلی احمد آبادی از سوی دولت به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی شده بود، اما باز هم چماق فتنه پایداریچی ها بر سرش فرود آمد و از رفتن به ساختمان مرتفع شهرک غرب تهران بازماند. حالا همچنان محمد علی نجفی سرپرست وازتخانه مغضوب مجلسیان در دولت است اما معلوم گزینه بعدی وزارت علوم چه کسی است و حتی ممکن است این بار خودش از سوی دولت به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شود که در این صورت احتمالا سابقه وزارت علوم در دولت میرحسین موسوی نیز به کارش بیاید.
علاوه بر نجفی، از اسامی چون محمد فرهادی، علی اکبر صالحی ، علی عباسپور ، مصطفی کواکبیان ، محمدرضا عارف، علی مطهری، الهه کولایی و ... نیز به عنوان گزینه های پیشنهادی دولت برای وزارت علوم نام برده می شود.

وزرای علوم دولت جمهوری اسلامی

فرجی دانا ، نخستین وزیر علوم در تاریخ جمهوری اسلامی بود که از سوی مجلس استیضاح شد، پیش از وی 12 فرد دیگر به عنوان وزیر و دو سرپرست دیگر در این جایگاه خدمت کرده اند که نخستین آن علی شریعتمداری و آخرین آن رضا فرجی دانا بوده است.
علی شریعتمدارینخستین وزیر علوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که در آن زمان به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت موقت مهدی بازرگان شناخته می شد، دوران وزارت وی حدود یک سال به زوال انجامید و مدتی بعد دکتر حسن حبیبی از سال 58 تا 60 این سمت را عهده دار شد.

پس از حبیبی، دکتر حسن عارفی وزیر علوم دولت رجایی شد و پس از وی محمد علی نجفی از سال 60 تا 63 در دولت های محمدجواد باهنر، دولت موقت آیت اله مهدوی کنی و دولت اول میرحسین موسوی تصدی وزارت فرهنگ و آموزش عالی را بر گرفت. نجفی در جریان دفاعیه خویش در مجلس نهم برای کسب رأی اعتماد نمایندگان به عنوان وزیر آموزش و پرورش، و در پاسخ به التزام به ولایت فقیه اظهار داشت حضور وی در دولت اول میرحسین موسوی با اصرار رئیس جمهور وقت یعنی آیت الله خامنه‌ای صورت گرفته است.

با رفتن نجفی از وزارت علوم ، ایرج فاضل از سال 63 تا 64 وزیر علوم شد و سپس محمد فرهادی، رییس فعلی جمعیت هلال احمر از سال 64 تا 68 این سمت را بر عهده گرفت و سپس مصطفی معین از سال 68 تا 72 جانشین فرهادی در وزارت علوم شد.
محمدرضا هاشمی گلپایگانی ، در دولت دوم هاشمی رفسنجانی به وزارت علوم رسید و همزمان با آغاز به کار دولت اصلاحات دوباره مصطفی معین به راس آموزش عالی کشور بازگشت و از سال 76 تا استعفایش در شهریور ماه 82 در این جایگاه مشغول به خدمت شد تا عنوان پرسابقه ترن وزیر علوم پس از انقلاب را از آن خود کرده باشد. پس از استعفای معین، جعفر میلی منفرد مدتی را که همزمان با شروع سال تحصیلی جدیدبود به عنوان سرپرست وزارت علوم خدمت کرد و پس از وی تا پایان دولت اصلاحات جعفر توفیقی داریان بر راس وزارت علوم نشست.

آغاز به کار دولت احمدی نژاد، فصل جدیدی در آموزس عالی کشور به وجود آورد، محمد مهدی زاهدی در دولت اول احمدی نژاد و کامران دانشجو در دولت دوم احمدی نژاد وزرای علوم بودند و در دوران آنها اتفاقات مختلفی از جمله ماجرای بورسیه های غیرقانونی و ... پیش آمد.

با آغاز به کار دولت تدبیر و امید نیز ابتدا جعفر توفیقی در مقام سرپرست معرفی و سپس رضا فرجی دانا در مقام وزیر و محمد علی نجفی به عنوان سرپرست وزارتخانه علوم معرفی شدند.

حال باید دید سیاست مجلس در قبال آموزش عالی کشور چه خواهد بود. آیا مجلس به دنبال دغدغه زبانی اش که همان کاهش رشد علمی است خواهد رفت یا با رد گزینه های دولت برای وزارت علوم بیشتر به این موضوع دامن خواهد زد؟


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
توسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
1
6
جای تاسف داره از مخالفت مجلس با وزیر اصلاح طلب و ترس انها از این گزینه
پاسخ ها
دانشجویی بسیجی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
اصلاح اصول ندارد کسی که در فتنه نقش داشته نباید وزیر علوم بشود والسلام
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
1
4
اغلب نمایندگان مجلس نهم خیلی خوب می داند که رای مردم را ندارند. آنها نگرانند تا قشر دانشجو آگاه و مطلع شود. پایداری ها و هم پیاله هایشان دانشگاهی را می خواهند که منفعل باشد.
پاسخ ها
دانشجویی بسیجی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
آفرین بر این مجلس که نمی گذارد دوباره رییس های که در کوی دانشگاه و فتنه88 دست داشتند بیایند تصدی وزارت علوم را بگیرند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۶
1
1
ان شا الله مجلس ولایت مدار هر چه زودتر وزیر ارشاد را هم استیضاح می کند و دل مردم انقلابی را شاد می کند
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها