بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲
تدبیر24: زنان می‌توانند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند
محمدجواد لاریجانی٬ این موضوع را در گفتگو با شبکه «آ.ار.د» آلمان مطرح کرده و افزود: حقوق زنان در ایران رعایت می‌شود. زنان در ایران در تمامی حوزه‌های دولتی حضور داشته و پست‌های مهمی را در اختیار دارند. لاریجانی در بخش دیگری از این گفتگو به پرسش‌ها درباره اعدام‌ها در ایران پاسخ داده و گفته اعدام علنی در این کشور به ندرت صورت می‌گیرد و ۹۳ درصد اعدام‌ها نیز مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است.
وی همچنين در اين مصاحبه، درباره سطح آزادی مطبوعات هم اظهار کرده است كه مطبوعات در ایران اجازه دارند بدون ترس و واهمه از دولت انتقاد کنند و این انتقادات، تضمین شده است. لاریجانی در عین حال افزود: «توهین» به اسلام و «جریحه‌دار» کردن احساسات اسلامی بدون شک گذر از خطوط قرمز است و با کسانی که از ین خطوط قرمز عبور کنند٬ برخورد می‌شود. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اضافه کرده تساهل و رواداری کامل در ایران امکان‌پذیر نبوده و ما معتقدیم کار درست و قابل انجامی هم نیست.
اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره اينكه زنان مي توانند كانديداي رياست‌جمهوري شوند، در حاليست كه در طول 11 دوره انتخابات رياست‌جمهوري در ايران، صلاحيت هيچ كدام از كانديداهاي زن به تاييد شوراي نگهبان نرسيده و برخي از اعضاي اين شورا نيز به صراحت گفته‌اند كه منظور از شرط «رجل سياسي» در قانون اساسي براي نامزدهاي رياست‌جمهوري، مرد بودن كانديداهاست.
گفتني اينكه، روز جمعه، هياتي از قوه قضاييه ایران در جلسه ادواری شورای حقوق بشر در ژنو حاضر شد تا به پرسش‌های نمایندگان کشورهای حاضر در جلسه پاسخ دهد. موضوع آمار بالاي اعدام در ايران، زندانيان سياسي و عقيدتي، حقوق اقلیت‌های مذهبی و ... از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در جلسه بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر در ایران که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد مورد توجه تعدادي از کشورها قرار گرفت كه لاريجاني و اعضاي هيات ايران توضيحاتي درباره اين موضوعات دادند.

مشروح اظهارات محمدجواد لاريجاني در مصاحبه با شبكه آلماني را در زير بخوانيد:دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: حکم اعدام علنی در ایران بسیار به‌ندرت و تنها در ارتباط با شدیدترین جرم‌ها اجرا می شود. هدف از این اعدام ها تاثیر ارعاب آور آن است این در حالی است که نود و سه درصد از اعدام ها در ایران به مواد مخدر ارتباط دارند.

به گزارش واحد مركزي خبر، محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگوی اختصاصی با کانال آ.ار.د در خصوص آخرین وضعیت حقوق بشر در ایران، گفت: ما در حوزه‌های مختلفی از حقوق بشر در ایران پیشرفت داشته‌ایم و البته این فرآیند به راه خود ادامه خواهد داد. لاریجانی با تاکید بر این که ما غربی نیستیم، افزود: ما فرهنگ خودمان را داریم و با یک رویکرد چند فرهنگی در جهان حضور داریم. درست است که ما می‌خواهیم متفاوت باشیم اما در عین حال به دنبال همکاری نیز هستیم.

نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل با اعلام آن که بدفهمی ها و اشتباهات بسیاری (در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران) وجود دارند، گفت: به عنوان مثال در مورد پرونده ریحانه جباری که به علت ارتکاب قتل به تازگی قصاص شد، چنان جار و جنجال رسانه ای و سیاسی از سوی غربی ها صورت گرفت که به یک دختر ایرانی، تجاوز شده و او می خواسته است از خود دفاع کند اما در نهایت به عنوان قاتل پرونده، مقصر شناخته شده است و از این رو حکم اعدام برایش اجرا شد.

لاریجانی با بیان آن که در ایران به‌ندرت شاهد یک چنین پرونده هایی هستیم، گفت: اما حقیقت مطلب آن است که چنین اتفاق تلخی روی داده است و هفت سال گذشته از این زن به خاطر آنکه مرد عاشق پیشه‌اش را کشته است، شکایتی به عمل آمد. او (ریحانه) با آن مرد، ارتباط عاشقانه داشت و سرانجام از پشت به این مرد، چاقو زد. قضات پرونده دور هم جمع شدند و سرانجام این زن را به قتل (عمد) محکوم کردند. در یک چنین پرونده‌هایی عاری از هرگونه منافع سیاسی یا عمومی، محکومان پرونده می‌توانند با عفو مواجه شوند که در این صورت حکم نیز اجرا نخواهد شد.

لاریجانی ادامه داد: من احتمال می‌دهم خانواده مقتول به‌علت کمپینی که علیه قربانی و متهم کردن وی به تجاوز جنسی به‌راه افتاده بود، بسیار عصبانی بود. خانواده مقتول می گفتند که ما عزیز خود را از دست داده ایم، اما با این حال اکنون باید باور و ارزش‌های خود را هم از دست بدهیم و بپذیریم که پدر ما به یک دختر هم تجاوز کرده است.

لاریجانی افزود: من شخصا چندین بار در مورد این پرونده دخالت کردم. خانواده مقتول به من گفتند هر چند ما پدرمان را از دست داده ایم، اما نگذارید که یک نفر دیگر هم از دنیا برود؛ غافل از آنکه کمپینی علیه خانواده مقتول به‌راه افتاده بود. ما واقعا متاسفیم که چنین اتفاقی روی داده است. محمدجواد لاریجانی در ادامه با بیان آنکه حکم اعدام علنی در ایران بسیار به‌ندرت و تنها در ارتباط با شدیدترین جرم‌ها اجرا می شود، گفت: هدف از این اعدام، تاثیر ارعاب آور آن است. این در حالی است که نود و سه درصد از اعدام ها در ایران به مواد مخدر ارتباط دارند.

خبرنگار این شبکه آلمانی سپس از لاریجانی پرسید به آزادی مطبوعات احترام می گذارید؟ وی در پاسخ گفت: مطبوعات اجازه دارند بدون ترس و واهمه از دولت انتقاد کنند. این انتقادات، تضمین شده است و باید به شما بگویم که توهین به اسلام و جریحه دار کردن احساسات اسلامی بدون شک گذر از خطوط قرمز است و هیچکس چنین اجازه ای ندارد و کسی که چنین کند، محکوم نیز خواهد شد.

لاریجانی ابراز داشت: با وجودی که تساهل اساسا برای دموکراسی ما مهم است اما تساهل و رواداری کامل در ایران امکانپذیر نیست و ما معتقدیم که کار درست و قابل انجامی هم نیست. اگر دقیق نگاه کنیم حتی کشورهای مدعی (حقوق بشر) نیز از محدودیت‌های زیادی برخوردارند. به‌عنوان مثال در بسیاری از کشورهای اروپایی، خط قرمزهایی برای صحبت (در مورد انکار) واقعه هولوکاست وجود دارد.

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که وضعیت حقوق زنان در کشورتان را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا در کشور شما با زنان با تبعیض رفتار نمی شود و اساسا شما تساوی حقوق میان زن و مرد را قبول دارید، گفت: وضعیت دختران و زنان ایرانی کاملا با وضعیت دختران و زنان کشورهای همسایه ما متفاوت است. آنها خیلی خوب بزرگ می شوند و تمامی گروههای اجتماعی و تمامی حوزه های دولتی را نمایندگی می کنند. آنها حتی به‌عنوان قاضی زن و همینطور در پست‌های بالا نیز مشغول بکارند. زنان ایران در پارلمان نیز حضور دارند. در این کشور، یک زن می تواند خود را برای انتخابات ریاست جمهوری نیز نامزد کند. حالا چطور باید از این نگران بود که آنها نتوانند کار پیدا کنند؟ بنابراین حضور زنان در ایران همچون (فرود) بهمن محسوس است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها