بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
تدبیر24: محمدحسین شیخ‌محمدی - دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص وضعیت وزارت علوم در دولت روحانی گفت: طی یک سال گذشته اتفاقات مبارکی در وزارت علوم صورت گرفت. به طور مثال ممانعت از جذب نیروهای فاقد صلاحیت علمی، برخورد با بورسیه‌هایی که بر اساس روابط ناسالم بر دانشگاه‌ها تحمیل شده بود، تلاش در جهت پویایی و چند صدایی فعالییت‌های دانشجویی، انتخابی‌شدن رؤسای دانشگاه‌ها، مقابله با سواستفاده‌های باندی و قشری از امکانات آموزشی، دفاع از حق تحصیل و تدریس برای دانشجویان و اساتید و بسیاری اتفاق‌های امیدبخش که باعث کاهش فضای یاس و ناامیدی در دانشگاه گردید و آرامش‌ و پویایی تاحد زیادی به فضای دانشجویی بازگشت. از طرفی طی یک سال گذشته دانشگاه‌ها آرام‌ترین سال را پشت‌سر گذاشتند، با وجود بازگشت نشاط در فعالیت‌های دانشجویی این یک سال ما به هیچ وجه شاهد ساختارشکنی و رفتار خارج از قانون نبودیم، که دلیل این امر مدیریت آرامش‌بخش و غیرسیاسی در وزارت علوم بود.

محمد حسین شیخ‌محمدی با اشاره به کیفیت عملکرد برخی از نمایندگان مجلس به سایت ندای ایرانیان گفت: یکی از دلایل هجمهٔ مخالفین به دولت بازگشت فضای شور و نشاط به دانشگاه‌های ماست. متاسفانه یکی از اشتباهات برخی نمایندگان مجلس این است که دانشگاه ارام را دانشگاهی می‌دانند که دخالتی در امور سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی نداشته باشد و تنها به شکل تک‌بعدی به فعالیت‌های علمی خود بپردازند. تعریفی که درست در مقابل تعریف مقام معظم رهبری قرار داره، رهبری می‌فرمایند خدا لعنت کند کسانی را که نمی‌خواهند دانشجوی ما سیاسی باشد. تشکل‌های دانشجویی و فرهنگی طی سال‌های پس از انقلاب، همواره محل تربیت انسان‌های مؤمن و فرهیخته بوده‌اند، اگر قرار است دانشجویان نسبت به استقرار عدالت و آزادی در جامعه حساس باشند و از بابت انحراف‌ها و خطا‌ها هشدار دهد، این‌ها ممکن نیستند مگر با گسترش و بالندگی فعالیت‌های همه جانبه‌ تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: طی ۸ سال گذشته اتفاقات غیر قابل قبولی چون بورسیه‌های غیر قانونی در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتاد ولی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتراض کافی را انجام نمی‌دادند. در واقع افرادی که سال‌ها چشم بر فجایع و تخلفات گسترده در مجموعه پیشین وزارت علوم بستند در تلاشند با تحت فشار قراردادن رییس جمهور و وزیر علوم باعث بشوند تا دانشگاه‌ها به وضعیت گذشته خودش یعنی فضای تک صدایی و رکود برگردد، فضایی که باعث شد عده‌ای بتوانند به رفتارهای غیرعلمی و غیرقانونی در دانشگاه‌ها دست بزنند.

شیخ محمدی ادامه داد: برخی از نمایندگان به دانشگاه به دید ابزار اهداف سیاسی خود نگاه می‌کنند. درحالی که اعتقاد دارم دانشگاه باید مستقل بوده، و قرار نیست تبدیل به پاتوق گروه‌ها و جریان‌های سیاسی گردد. متاسفانه ما شاهدیم هر وقت رهبری و رییس جمهور تاکید می‌کنند دانشگاه نباید باشگاه سیاسی باشه، اصوگرا‌ها این صحبت را به معنی تعطیلی تشکل‌های منتقد خود تعریف می‌کنند. در حالی که ما شاهدیم این ۸ سال جریان‌های اصولگرا به شکل‌های مختلف در امرو دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی دخالت کردند و زمانی که با حضور دکتر فرجی دانا دانشگاه تا حدی استقلال پیدا می‌کند، روی به استیضاح وزیر می‌آورند.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن حمایت از تمام گزینه‌های معرفی شده برای وزارت علوم گفت: مسئله بعدی اینکه اصولگرا‌ها با شخص مشکل ندارند، تمامی گزینه‌های مطرح شده در خصوص وزارت علوم از نیروهای دانشمند، ارزشی و اهل جبهه و فرماندهان دوران جنگ بودند، مشکل نمانیده‌ها با رویکرد وزارت علوم دولت دولت دکتر روحانی است؛ هدف، ایجاد فضای بسته، سنگین و امنیتی در دانشگاه‌هاست، شاید به این دلیل که دانشگاه‌های کشور را عمده‌ترین کانون علیه سیاست‌های خود می‌دانند. سخن امام خمینی که می‌فرمایند * حق نمایندگان است که از هر انحراف و خلافی که از وزرا و ادارات می‌بینند به حکم قانونی جلوگیری کنند و دولت را تا حد استیضاح بکشانند، لکن فرق هاست بین نظارت و استیضاح و بین عیب جویی و انتقام گیری و این فرق را همه کس با رجوع به وجدان خویش می‌فهمد* باید همواره در گوش نماینده‌ها باشد، و سعی کنند دنبال انتقام گیری و دخالت‌های سیاسی در امور دانشگاه و دانشگاهیان نباشند.

عضو حزب در شرف تاسیس ندای ایرانیان تاکید کرد: دکتر روحانی بار‌ها اعلام کردند که سیاست‌هایشان با تغییر افراد تغییر نخواهد کرد. امروز مطالبه اصلی دانشگاهیان از ریاست محترم جمهور ادامه بی‌کم و کاست رویکردهایی است که موجب بازگشت رایحه امید طی این یک سال به دانشگاه‌ها شد، همچنین سپردن اداره آموزش عالی کشور بدست مدیری دانشمند که بر برمبنای اعتدال و قانون گرایی دانشگاه را اداره کند و در کنار رشد فضای علمی کشور، انگیزه و توان کافی برای مقابله با فساد‌های رخ داده در این ۸ سال و پیگیری رویکردهای اصلاحی را دارا باشد، وزیر ی که در پی تحقق خواسته‌های دانشگاهیان باشه، نه خواسته نمایندگان مجلس و سیاسیون.

وی در پایان به ندای ایرانیان گفت: بسیاری از اهداف کشور در مسیر توسعه‌ ی علمی، سازندگی و تربیت نسل مدیران آینده کشور از طریق وزارت علوم صورت می‌گیرد، قطعاً عدم ثبات مدیریتی در آن آسیب‌زا بوده و منطبق با منافع ملی ما نیست. امیدوارم هرچه سریع‌تر تکلیف این وزارت خانه مشخص بشود. نکته بعدی هم درخواستم از دولت جهت پیگیری حفظ شأن عضویت در هیات علمی دانشگاه‌هاست. دانشگاهیان انتظار دارند از عضویت افراد متخلف در داستان بورسیه‌ها در هیات علمی دانشگاه ممانعت صورت بگیرد و تنها مسائل مالی در برخورد با این افراد مطرح نباشد، چراکه باعث کاهش کیفیت و جایگاه علمی دانشگاه‌های ما و سرخوردگی بدنهٔ دانشگاهی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها