بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۹۶۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
گفت و گوی جنجالی تدبیر24 با محمد حسین فرح بخش :
آقایان تحت عنوان ریش و ساخت فیلم برای روحانیت و انقلاب زندگی های شخصی کاباره ای دارند . من اطلاعات کافی از زندگی شخصی این ها دارم اما اخلاق اجازه نمی دهد که بگویم . . .

تدبیر24 : وقتی قرار مصاحبه را با مرد جنجالی سینمای ایران هماهنگ کردیم محورهای زیادی را برای مصاحبه در نظر گرفتیم اما بیشتر بحث مان با آقای تهیه کننده به حال و روز امروز سینما اختصاص یافت . در دفتر جمع و جو فرح بخش که تا کنون بسیاری از بازیگران مطرح سینما حداقل یک بار به آن سر زده اند بیش ترین چیزی که خودنمایی می کند تصاویر فیلم بحث برانگیز زندگی خصوصی است که سال گذشته از پرده پایین آورده شد . گویی آقای کارگردان این فیلم را جور دیگری دوست دارد . خیلی از دوستان توصیه کرده بودند که مراقب جنجالی شدن بحث باشیم اما فرح بخش که تاکید دارد فراجناحی و حتی اعتدال گرا است دلش پر تر از آنی بود که بتوان انتظار یک مصاحبه آرام را از او داشت . مشروح گفت و گوی یک ساعت و نیمه ما با محمد حسین فرح بخش مرد مشهور سینما روبروی عکس بزرگی از اولین فیلم او در مقام تهیه کننده با کارگردانی سیروس الوند انجام شد که در ادامه می آید .

تدبیر24 در راستای رسالت حرفه ای خود بدون قضاوت به انتشار این مصاحبه می پردازد و مسئولیت این سخنان صرفاٌ مورد  توجه سایت نیست لذا آمادگی انتشار جواب کلیه افراد و یا نهادهایی که نام شان برده شده را داریم .

بعد از حدود 2 سال از تشکیل سازمان سینمایی کشور اولین تغییر مدیریتی کلان در این سازمان را با روی کار آمدن دولت جدید چگونه می بینید؟

من اولین بار دکتر روحانی را سال 56 در مسجد ارگ و در حال سخنرانی دیدم. یادم می آید یک سخنرانی تندی بر علیه رژیم شاه بود که آن زمان می گفتن آخوندی به نام دکتر روحانی آن را ایراد کرده است که بسیار تعجب برانگیز بود. این جمله رئیس جمهور را هیچ موقع از یاد نمی برم که امام رو با حضرت ابراهیم مقایسه کردند که در داخل آتش گلستانی برایش مهیا شده . تا آن زمان جرقه انقلاب به این اندازه در هیچ کجای مملکت برافروخته نشده بود و ما به دلیل ارتباطات خانوادگی با حضرت امام و انقلابیون بنام ارتباط داشتیم . من نوار سخنرانی دکتر روحانی را به تعداد زیاد تکثیر و در میان دوستان توزیع کردم . انتخاب روحانی، یک امید ناخواسته ای به مردم داد و شاید از نظری اشکالش این باشد که خوب توقع مردم بالا می رود. بالاخره کشور با شرایط ویژه روبرو است اما این امید خودش خیلی مهمه چون قرآن هم به اینکه  انسان ها باید با امید زنده باشند اشاره می کند . من خود م به آقای روحانی رای دادم و این موضوع را هم قبل از انتخابات اعلام کردم و به نظر ایشان توانست با انتخاب وزرایی با تجربه گام مهمی برای ایجاد این امید بردارد.

 

در خصوص تعویض ریاست سازمان سینمایی باید بگویم که ما آقای جنتی را نمی شناختیم و پس از انتصاب و از طریق جلسات با وی آشنا شدیم .وزیر ارشاد همان روزهای اول قبل از انتصاب ریاست سازمان تاکید کرد که ما هرکسی را برای این کار در نظر داشتیم یک گروه و جناحی با حضور وی مخالفت کردند به همین دلیل تلاش کردیم فردی را منصوب کنیم که مخالفی نداشته باشد .ما در جلساتی که خدمت آقای ایوبی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی رسیدیم متوجه شدیم که ایشان کم ترین اطلاع و تخصصی نداشته و کاملا با حوزه سینما بیگانه هستند .

به نظر من در سینما باید حتما شخص متخصصی روی کار بیاید چون اداره امور جاری این صنعت از عهده یک فرد غیر متخصص خارج است . از سوی دیگر ایوبی ناخواسته تحت تاثیر رانت خواران قرار دارد یعنی رانت خوارانی که از قدیم حضور داشتند را دور خود جمع کرد . ما به رئیس سازمان توصیه کردیم که افراد قدیمی به خصوص مدیران دهه شصتی را به سازمان راه ندهند چون آنان خیانت کار و دزد هستند و بزرگترین جنایت ها را در حق سینمای ایران کرده اند که خودش جای بحث مفصل و جداگانه ای می طلبد. افرادی که تلاش دارند دهه 60 را دوران طلایی سینما جلوه دهند باید بدانند که آن دوران دوران نابودی سینما بود . من حاضرم روزی با سند و مدرک سال به سال جنایت های این افراد را در میزگردی در تدبیر24 افشا کنم .


شروع مصاحبه طوفانی و البته انتقادی شد . . .

من چون اصولگرا یا اصلاح طلب نیستم آزادانه حرف های خودم را می زنم . من پیرو مکتب اهل بیتم و به قرآن و مکتب اهل بیت رجوع می کنم . پس وام دار نیستم  وهر دولتی هم که سر کار باشه چپ باشه یا راست ، پایین باشه یا بالا ، در راستای خدمت به مردم درست عمل کند من مثل شیر پشت سر او می ایستم .


حالا چرا مدیران سال 61 را رانت خوار می دانید ؟

 

آن زمان که در سال 61 من فیلم  ریشه در خون را با 2 میلیون تومان ساختم در میدان ونک با آن پول 4 تا آپارتمان معامله می کردند. آقایان رانت خواری که امروز هستند آن زمان ماهی 3500 تومان از تلویزیون حقوق می گرفتند.در همان زمان که یک دوبلور بهایی را ممنوع الکار کرده بودند چطور برای فیلم آقایان کار دوبله انجام می داد اما بعد از فروش فیلم او را کنار گذاشتند .اول این که او نگفته من بهایی هستم ثانیاٌ اگه دوبلور بهایی اشکال داره قانون باید بگه کار نکن تو قانون نیستی که بگی کار نکن و سوم اینکه اگر قراره کار نکنه چطور فقط برای آقایان اجازه کار دارد.

بنده بر اساس حدیث امام صادق (ع) می خواهم به گوش رئیس جمهور و  آقای جنتی که مجتهد هستند برسانم که انتصاب دکتر ایوبی خلاف شرع است.برای اینکه امام صادق (ع) نقل به مضمون می فرمایند کسی که کاری رو تخصص ندارد و احساس میکند فرد دیگری بهتر از او به کار مسلط است اگر آن کار را بر عهده بگیرد در زمره مشرکین قرار خواهد گرفت. حضرت علی(ع) که در نهج البلاغه لفظ ملعون را برای آن به کار می برند . الان آقای ایوبی شامل این حال می شود. من خودم که در سی سال گذشته ده تا معاون وزیر و مدیرکل دیده ام با ایشان سه جلسه صحبت کردم ایشان را فاقد کم ترین اطلاعاتی در زمینه سینما یافتم.  البته این روی سکه است چرا که در پشت سکه علیرضا رضا داد رسما مسئول چرخاندن سازمان سینمایی است . به نظر من آقای جنتی باید هرچه سریع تر نسبت به تعویض رئیس سازمان اقدام و با قدرت به اشتباه خود اعتراف کند. دلیل اصلی من هم این است که بخش خصوصی باید تاوان نابلدی ایوبی را بدهد چرا که رانت خواران بخش دولتی همچنان به بودجه بیت المال وصل هستند .

 

این ناراحتی شما در شرایطی که تنها چند هفته از روی کار آمدن آقای ایوبی می گذرد چه دلیلی دارد؟

 

ببینید آقای ایوبی تاکید کرد که خانه سینما که روند قانونی داشته را دوباره بازگشایی می کند .یک خانه سینمایی درقانون ثبت شده به نام خانه سینمای ایرانیان که مدرک قانونی در دست دارد و هیئت مدیره خود را انتخاب کرده است .ما با ایشان جلسه گذاشتیم و قرار شد چند نفر از هیئت مدیره صنوف و برخی افراد دیگربه اتفاق ساعت 11.30 صبح پنجشنبه درب خانه سینما رو باز کنیم و جمعه شب هم به افتخار سینما مهمانی ترتیب داده شود.ما هم گفتیم مبارک است . سپس با آقای حیدری که مشاور آقای ایوبی هست که تا  12 شب صحبت می کردیم و وی تاکید کردکه کلید خانه سینما در دست ماست و تنها بچه های تدارکات برای نظافت به آن مکان رفته اند . ما به هیأت مدیره صنوف و دوستان اطلاع دادیم که راس ساعت 11.30 در خانه سینما باشید تا به اتفاق آقای ایوبی در خانه سینما را باز کنیم اما آقایان برخلاف توافقات قبلی به جمع زیادی اطلاع دادند که در مراسم حضور داشته باشند . از طرفی قرار بود ساعت 11.30 صبح در بازشود اما دوستان به چه حقی ساعت 9.30 صبح در خانه سینما رو باز کردند و کلی سیاهی لشکر را روی صندلی ها نشاندند تا فقط جا برای اعضای خانه منحله سابق باشد و مثلا جمال شورجه، حبیب الله کاسه ساز رئیس هیأت مدیره و یا جمال بدون جا بمانند .

بنده و سید ضیاء هاشمی هاشمی تو مسیر بودیم که  به ما خبر دادند تصمیم گرفته شده دوستانی که داخل بودند به دلیل بی احترامی جلسه رو ترک کنند .از دوستان بخش خصوصی سینما یک نفر آن جا نبود . همه رانت خوارهایی هستند که تو این سال ها رانت بیت المال رو میخوردند و خون بچه پابرهنه های کرمانشاه،سنندج ، کردستان،بلوچستان و . . . را توی رگ هایشان می کنند و فکر هم می کنند به راحتی بدون جواب پس دادن می توانند پولدار باشند . البته به نظرم آن هایی هم که این رانت ها را دادند باید جواب پس بدهند .

بنابراین ما چنین قراری با آقای ایوبی نداشتیم . قرار بود یک هیأت 7 نفره،سه نفر از ما سه نفر از سابق و یک نفر از طرف خودش خانه سینما را تا روز مجمع عمومی اداره کنند.  وزارت ارشاد حق این را ندارد که جایی که هیات رسیدگی بر مراکز تعطیلش کرده بازگشایی کند . خانه سینما از سال 66 ثبت شده از سال 72 به صورت رسمی افتتاح شده اما تا امروز که من خدمت شما هستم یه صفحه جواز نداشته است در حالی که خانه سینمای ایرانیان از ارشاد جواز رسمی گرفته است .

به نظرم دست اندر کاران دولت تدبیر و امید اجازه ندارند خلاف مشی دکتر روحانی عمل کنند .

من به ایوبی تاکید کردم که آقای رضاداد کسی نیست که بتواند شما را هدایت کند آن هم در حالی که بر اساس اطلاعات ما تنها یک ماه از دوستی میان آقای رضاداد و ایوبی می گذرد و چطور کسی در 30 روز به فرد دیگر آنقدر اعتماد پیدا می کند که او را مشاور عالی خود قرار می دهد؟ پس معلوم می شود این موضوع از جای دیگری و با دستور کلید خورده است .

 

مگر در دوران شمقدری مشاورهایش سطح بالاتری داشتند؟

 

دوره شمقدری به نظر من به 2 دوره دو ساله تقسیم می شود .دو سال اول به نظر من خیلی خوب بود اما دو سال دوم به دلیل این که تسلیم نیروهای خودسر شد خیلی بد عمل کرد و سینما خیلی ضربه دید

 

در دوره شمقدری رانت نبود؟

 

رانت دوره شمقدری با رانت های قبلی فرق دارد.فرقش این است که افرادی بودن که فیلمساز دولتی بوده اما در این سی سال موقعیتی پیدا نمیکردند و در دوران شمقدری رانت دریافت کردند.اما رانت خوارانی که من می گویم در تمام این سی سال به جز دوران شمقدری رانت خوردند . شما حساب کن ببین یه آدم سر سفره خاتمی، لاریجانی، میرسلیم، مهاجرانی، مسجد جامعی و  صفار هرندی نشسته در حالی که این شش  وزیر هیچ ربطی به هم ندارند. پس آدم هایی که من می گویم منافق هستند که از همه توانسته اند رانت بگیرند .

اتفاقا در چهار سال گذشته شمقدری به این افراد رانت نداد و تمام مخالفتی که این افراد با شمقدری کردند به دلیل همین موضوع بود . یکی از کارهای خوب شمقدری آزاد کردن توقیف فیلم هایی بود که در دوران صفار هرندی با ایجاد هزینه برای نظام توقیف شده بود .صفار هرندی اصلا در حد و قواره وزارت ارشاد نبود و این برای نظام هزینه درست کرد. وقتی جلوی فیلم سنتوری یا جلوی فیلم حاتمی کیا رو گرفتند برای نظام هزینه درست کردند . چه کسی گفته صفار هرندی بهتر از حاتمی کیا مصالح نظام را تشخیص می دهد؟

بی جهت ما و جامعه صنفی را به شمقدری و دولت قبل می چسبانند .ما نه متعلق به دولت قبل هستیم و نه به این دولت تعلق داریم . ما خودمان هستیم و با همه دولت ها هم کار می کنیم و هرکس خلاف مصالح سینما جلو برود ما با او بحث می کنیم .

پس در همین ابتدای کار قبل از این که آقای ایوبی بخواهد کارآموزی کند و زندگی ما را بر باد دهد باید عوض بشود . ما از آقای روحانی و جنتی می خواهیم ایشان را جابه جا کرده و به سفارت ایران در پاریس منتقل کنند چون ایشان به شدت به پست های این شکلی علاقه دارند . حال که ایوبی در ابتدای کارش کلید نفاق را در سینما زده است ما امیدی به سینمایی که ایوبی رئیسش باشد نداریم .

 

اساس این دعوای خانه سینما از کجا شکل گرفت؟

 

40 نفر هستند که این سال ها با هم رانت ها را تقسیم کردند. نمونه این رانت تبدیل به فیلمی مانند حوض نقاشی می شود که یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان از حوزه هنری دریافت می کند درحالی که نهایتاٌ این فیلم با 500 میلیون تومان جمع می شود . حوزه هنری تنها اسمش اسلامی است و ضد اسلامی ترین جایی است که سینما را به نابودی می کشاند .

هیئت مدیره خانه سینما مانند آقایان عسکرپور، اسعدیان، میری از حوزه هنری رانت می گیرند به جای اینکه پشت سینمای ایران بایستند نام فیلم ها را خیانت می گذارند و به فیلم ها خیانت می کنند . حتی یک بیانیه نمی دهند که حوزه حق ندارد فیلم ها را پایین بکشد چون اگر این کار را بکنند دیگر از پول های میلیاردی حوزه برایشان خبری نیست . همین آقای اسعدیان 3 سال است دارد پول می گیرد که فیلم نامه دا را بنویسد اما به کجا رسیده است ؟

نگذارید بگوییم آن هیات 6 نفره که از همین آقایان با امام جمعه تهران دیدار کردند چه کدی به امام جمعه تهران دادند که حجت الاسلام سید احمد خاتمی در نماز جمعه آن گونه علیه فیلم ها حرف بزند . امام جمعه تهران که این فیلم ها را ندیده بودند و خلاف شرع بدون دیدن آن فیلم ها و تنها به واسطه تحریک آن گروه آن حرف ها را زدند که البته من در نامه جواب ایشان را دادم .

پس بنابراین این دعوا در حقیقت عرصه تقابل بخش خصوصی و سینمای دولتی است . البته خانه سینما بودجه مشخصی که بخواهد کسی از آن سوء استفاده کند ندارد چون همه درآمدش صرف هزینه هایش می شود اما با قایم شدن پشت نام و اعتبار خانه سینما از شهرداری، حوزه هنری، و نهادهای مختلف بودجه های کلان می گیرند . یعنی با استفاده از قدرت و به نام سینماگران جیب های خود را پر می کنند . این افراد با پول بیت المال چنان دستمزدهای عجیب و غریبی را در سینما باب کردند که الان بخش خصوصی برای ساخت یک فیلم ساده فلج شده است و در حقیقت با این کار گرانی وارد سینمای ما شده است . نهاد های دولتی این پول ها را از جیب مردم به عنوان بودجه مصرفی خرج می کنند و اصلا انتظار بازگشت ندارند در حالی که بخش خصوصی مترصد بازگشت هزینه های خود از سینماست تا بتواند فیلم بعدی اش را بسازد .

آقایان همیشه به نظام تهمت می زنند که در این سال ها فیلم های کاباره ای ساخته می شود و این فیلم ها سینما را نابود می کند اما خودشان تحت عنوان ریش و فیلم برای روحانیت و انقلاب زندگی های شخصی کاباره ای دارند . من اطلاعات کافی از زندگی شخصی این ها دارم اما اخلاق اجازه نمی دهد که بگویم شب چه کاری می کنند و صبح با چه لباسی سر صحنه می آیند ! زن بارگی فقط یکی از روال های زندگی برخی از این هاست . آن ها باید زندگی کاباره ای خود را حذف کنند تا بتوانند در جامعه اثرگذار باشند .

 

با همین دغدغه زندگی خصوصی رو ساختید؟!

 

دقیقا همینه! در زندگی خصوصی اگه دین دار بودی و به دین عمل کردی اثرش تو جامعه پیدا میشود.همین آقایان فیلم را پایین کشیدند چون من داستان زندگی آن ها را ساخته بودم .اون آقایی که می گوید فرحبخش را برای مذاکره برای 5+1 بفرستید  اگه زندگیش را مطالعه کنید در پشت پرده سراسر منافقانه زندگی می کند .

 

قبول دارید شما به فردی تندرو معروف هستید؟

 

تندرو چی؟!تندرو کجا؟جزو کدوم گروه؟

 

تندرو سینما . . .

 

تندرو سینما کدوم گروه؟!

شما فکر می کنید معاویه چگونه جکومت کرد که نماز جمعه را چهرشنبه برگزار کرد؟ برای این بود که دروغ را به عنوان راست در جامعه جا انداخت . این آقایان چهره ها را می برند درب خانه سینما در حالی که من با همان افراد که صحبت می کنم اصلا این افراد را قبول ندارند . سینمای ایران آن چهره ها نیستند بلکه هزاران پابرهنه ای هستند که پشت دوربین سینما را راه می برند و اگر نباشند سینمایی وجود ندارد . البته  خورشید تا ابد پشت ابر نمی ماند .ما رانت رو برای اهالی سینما جا انداختیم،الان مشخص شد آقای اسعدیان همه فیلم هاش با رانت ساخته است حتی آقای محمدی مارمولک رو هم با پول حوزه هنری میسازد!

 

اما شما همیشه به فکر گیشه هستید .

 

بخش خصوصی ریال به ریالش حساب دارد چون اگر پول برنگردد و به فکر گیشه نبود زندگی و دفتر فیلم ساز نمی چرخد و فیلم بعدی وجود نخواهد داشت .

 

این باعث افت کیفیت آثار نمیشه؟

 

اصلاٌ . البته الان شده  . چون پول های عجیب و غریب وارد سینما شده . در این کار البته تلویزیون هم شریک جرم است . بازیگری دفتر خود من آمد و برای فیلمی 70 میلیون طلب کرد اما من گفتم تنها 10 میلیون به او می دهم او که یک بازیگر درجه 2 هم به حساب نمی آید خیلی راحت رفت سر کار تلویزیون که به او 50 میلیون پول می دادند . من از این پول های دزدی ندارم .اگر اسمش را بیاورم می گویید از این در بیرون بندازمش .

 

وقتی این اتفاق می افتد کیفیت آثار پایین می آید .الان دولت پول های بی رویه را وارد سینما می کند و رقیب بخش خصوصی شده است . آن وقت بخش خصوصی مجبور است از سر و ته مخارج بزند تا کار را جمع کند که نتیجه ی آن فیلم ضعیف می شود .

 

چاره این موضوع چیست؟


قبل انقلاب دولت یک ریال به فیلم سازی کمک نکرد. حالا هم دولت باید در یک اقدام اساسی تمام این کمک ها رو قطع کند و همه را به زیرساخت ها و ساخت سالن های سینما اختصاص دهد .

 

مگر چند تهیه کننده  پولدار داریم؟

 

وقتی سینما درآمد داشته باشد و دخل و خرجش بخواند سرمایه گذاران به سمتش جلب می شوند . وقتی به فیلم رانت تعلق بگیرد فیلم ساخته می شود و بعد از مدتی از یاد می رود اما پول اگر صرف ساخت سینما شود آن سینما همیشه باقی است . از طرف دیگر دولت باید از سانسور هم دست بردارد . البته این به معنی بی بند و باری نیست بلکه باید اجازه داد سینمای رویا پردازانه و حتی سینمای اجتماعی خود را عرضه کنند تا سینما جانی دوباره بگیرد . یعنی اگر یه منکر را نشان دادی گناهکار نباشی . یعنی مسئولین فقط به دنبال راضی کردن مسئول بالاتر از خود نباشند . یعنی سلیقه ای برخورد نشود . الان فیلم عالی هیس اکران شده که برای همه درس عبرت است . چرا بچه من که میتونه با کم ترین هزینه این فیلم را ببیند و عبرت بگیرد باید هزینه واقعیش که جبران ناپذیره را پرداخت کند؟

 

یا مثلا فیلم زندگی خصوصی که از اعتدال حرف می زند را عده ای مریض به فساد ربط می دهند در حالی که عده ای که من و خانواده ام را می شناسند می دانند من اصلا عقایدم با فحشا سازگاری ندارد .

 

خیلی به زندگی خصوصی علاقه دارید؟

 

بله . اون دیالوگ معروفش را هم خودم نوشتم . ما انقلاب کردیم که دین را حاکم کنیم،آن وقت یادمان رفت که دین 90 درصدش اخلاقه،10 درصدش احکام.ما اخلاق را روی طاقچه گذاشتیم و به احکام چسبیدیم در حالی که باید در کنار هم بهشان عمل می کردیم .

 

بازم فیلم سیاسی میسازید؟

 

قطعا !البته من اعتقاد ندارم زندگی خصوصی یک فیلم سیاسی بوده بلکه آن را فیلمی اعتقادی و دینی می دانم . فیلم جدیدم هم که به زودی کار ساخت آن را با نام مستانه آغاز خواهم کرد در همین جهت خواهد بود البته با محوریت اخلاق.

 

تو سینمای ما چیزی به عنوان اتاق فکر تعریف شده است که آسیب شناسی کنند؟

 

نه،نداریم اگرم کسی داشته باشد به صورت شخصی نه به صورت سیاستگذاری است!

 

وقتی اتاق فکر نداریم چگونه میتوانیم درد جامعه را بدانیم ؟

 باید آدمی را در راس کار بکذاریم که بدانیم 10 سال در راس کار هست و مانند یک پدر برای سینما دل می سوزاند . البته نه مثل آقای ایوبی که می گوید من پدرم اما از ناپدری بدتر است . آن شخص باید با یک تیم راهبردی سیاست گذاری مشخصی برای طول یک دهه بکند تا ما از نقطه ای به نقطه دیگر

 

به نظر شما بنیاد فارابی در این راه چقدر موثر است ؟

به نظر من باید کامل تعطیل بشود چون از اهداف اولیه تاسیس اش فاصله گرفته . این بنیاد بهترین مکان برای پشتیبانی لجستیکی سینمای ایران است .


عکس : سهیل صحرانورد

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۱۲
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
0
4
کی به فکر سینماست وسط این دعوا ها
سیما سعادتی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
0
4
به نظر من باید یکبار برای همیشه تکلیف سینما رو مشخص کنن و تصمیم گیری بر اساس مصوبات و قانون رو جایگزین تصمیمم گیری سلیقه ای کنند.
مژگان ادریس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
3
1
به نظر من اوضاع از اونجایی خراب شد که آقای فرحبخش دست همه رانت خوارها را رو کرد .دست کرد تو لونه زبور مار کشید بیرون .سابقه فیلم سازی ایشون بر هیچ کس پوشیده نیست....
نرجس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
1
سایت انتخاب از پیشرفت تدبیر 24 سراسیمه شده.حاضرم قسم بخورم منظورش تدبیر 24 تو این لینک:http://www.entekhab.ir/fa/news/129805
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
1
3
آدم هتاكي كه خود را طرفدار اهل بيت مي‌داند!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
1
4
این یارو وقتی خلاف شرع ا.ن. و یاران انحرافیش انجام میشد لالمونی گرفته بود؟
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
4
بابا گلی به جمالت

تا حالا کجا بودی آقای حاج آقا گرینوف؟؟؟؟؟؟؟؟

خب مدرک داری رو کن همه منتظرن آقای فیلمساز...
شاهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
1
3
باید سینما را با رویکردی اصلاح طلبانه متحول کرد.
همش شده جهبه و جنگ و بی نمک و بی مزه
مریم محمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
2
3
واقعا" که شرم آوره

باید در این سینما رو گل بگیرن

از آقای فرح بخش پشتیبانی می کنیم
عالی مقام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
2
1
واقعاً صادقانه حرف زد . ممنون آقای فرح بخش .
آقای ایوبی سینمایی نیست و نباید در این حوزه فعالیت کند
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
1
1
شجاعت ، صادق بودن و دلسوزی شما برای سینمای ایران باید خسته نباشید گفت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
0
0
آقای فرح بخش از موارد رانت خواری خودشان هم بگویند . یک سوزن به خود یه جوال دوز به دیگران برادر !!!!!!!!
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها