بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۹۶۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
باید نگاه به آینده داشت. خاتمی ادامه داد: اگر بخواهیم درگذشته بمانیم و به سوی آینده حرکت نکنیم، کشور بسیار زیان می‌کند؛چنان بعد از سال ۸۸ زیان‌های بسیاری را متحمل شدیم.
تدبیر24:سیدمحمد خاتمی با تاکید بر ضرورت و نیاز جامعه به باز بودن فضای نقد تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین محورهای اصلاح‌طلبی، نقد دایم است چون ما معتقد به کمال تدریجی جامعه و انسان هستیم. وی در دیدار جمعی از جوانان حزب اعتمادملی با گرامیداشت یاد و خاطره سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان و نهضت بزرگ و تاریخ‌ساز عاشورا اظهار امیدواری کرد تا درس‌هایی که در این قیام، حرکت، جنبش، نهضت و انقلاب وجود داشته است، درست درک و پیروی شود. به خصوص درک کنیم که با توجه به تحولات جوامع، چه استفاده‌ای از این درس‌ها در زمان و مکان خود و نسبت به مسایل موجود، می‌توان داشت. وی که پس از شنیدن نقد‌ها و نظرات جوانان حزب اعتماد ملی سخن می‌گفت، با پذیرش برخی اشتباهات بیان کرد: شاید یکی از بارز‌ترین اشتباهات ما از‌ همان انتخابات ۸۴ بود. اصل قضیه قابل قبول است، اما اینکه مصداق آن اشتباهات چه اتفاقی و چه کسی بود و چرا اینطور شد، قابل بحث است. درمورد میزان سهم هر کدام از ما که موثر در این اشتباهات بودیم، ممکن است اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، اما به هر حال اشتباه‌ها وجود داشتند. تجربه‌ای که در سال ۹۲ داشتیم و نتیجه‌ای که گرفتیم، نشانه تکامل حرکت است و شاید اگر این روش و رویکرد را درچند دوره قبل داشتیم، وضعیت ما به‌گونه دیگری بود. البته نقدهای دیگری هم می‌توان وارد کرد. وی یکی از کارهایی که باید جوانان انجام دهند را نگاه به گذشته خواند و یادآور شد: البته همواره گفته‌ام، به دوستانی هم که در دولت هستند، عرض کرده‌ام که ماندن در گذشته خسارت‌های بسیار فراوانی دارد. می‌توان گذشته را مطالعه کرد و از آن درس گرفت اما باید نگاه به آینده داشت. خاتمی ادامه داد: اگر بخواهیم درگذشته بمانیم و به سوی آینده حرکت نکنیم، کشور بسیار زیان می‌کند؛چنان بعد از سال ۸۸ زیان‌های بسیاری را متحمل شدیم. وی با تاکید بر ضرورت نگاه به آینده و نقد گذشته افزود: گفته می‌شود که باید اصلاحات و جریان‌های دیگر را نقد کرد؛ این حرف درستی است اما آیا فضای نقد کامل وجود دارد؟ رئیس‌جمهور اسبق کشورمان با یادآوری اینکه منظورش عدم نقد درونی نیست، ادامه داد: بسیارخوب است که فضای نقد در کل جامعه باز شود. اصلاح‌طلبی ما با نقد زنده است. یکی ازمهم‌ترین محورهای اصلاح‌طلبی، نقد دایم است چون ما معتقد به کمال تدریجی جامعه و انسان هستیم. خاتمی با بیان اینکه پذیرفتن اشتباهات و دیدن راه‌های مناسب‌تر برای رشد در سایه نقد فراهم می‌شود، گفت: نقد مساله بسیار مهمی است اما باید در فضایی صورت بگیرد که نقدکردن ارزش باشد. البته نقد هم باید منصفانه و عاقلانه باشد. وی با انتقاد از اینکه امروز در جامعه ما نقد تبدیل به مچ‌گیری شده است، ادامه داد: نقد بررسی منصفانه واقعیت‌هاست، دیدن نقاط ضعف و قوت و البته رویکرد به سوی تقویت نقاط قوت و از میان رفتن نقاط ضعف است.
 جریان اصلاحات در یک حزب و یک گروه خلاصه نمی‌ شود
رئیس بنیاد باران با اشاره به اینکه جریان اصلاحات را در یک حزب و یک گروه خلاصه نمی‌کند، توضیح داد: اصلاحات، ادامه یک جریان بلند تاریخی است که ان‌شاءا... در آینده هم ادامه خواهد داشت. احزاب، گروه‌ها و دولت‌ها از جریانات مختلف می‌آیند و می‌روند. وی ادامه داد: اگر پدیده‌ای در جامعه حضور دارد، حضور آن را بپذیریم، نه اینکه از ابراز وجود آن ناراحت شویم. علاوه بر آن اگر حضور دارد و مورد علاقه بخش‌هایی است، این برخورد‌ها سبب می‌شود آنها که طرفدار این جریان هستند، نسبت به برخوردکنندگان بدبین‌ شوند. به هر حال این گفتمان، وجود و حضور دارد. وی ادامه داد: اگر بخواهید حزب و فعالیت داشته باشید، اول باید همه بپذیریم که نظام ما، نظام مردم‌سالار است. مردم‌سالاری، مقرراتی دارد. رئیس‌جمهور اسبق کشورمان در ادامه این دیدار تاکید کرد: ما می‌خواهیم عدالت و اخلاق حاکم باشد، مردم توصیه به عدالت شوند و زمینه هم برای جریان اخلاق و عدالت در جامعه فراهم‌تر شود. واقعا ما باید بگوییم که و چه نیستیم، تا معلوم شود که چه کسی هستیم. خودمان در درون خودمان صحبت کنیم. وی یادآوری کرد: ما درون این نظام هستیم، ما اهل تعامل هستیم اما تعامل با حفظ هویت. اگر کسی از شما بخواهد که بر خلاف اعتقادات و رویکرد‌ها چیزهایی بگویید هویت خود را از دست داده‌اید، این تعامل نمی‌شود و هیچ انسان منصف باشخصیتی این کار را نخواهد کرد. خاتمی گفت: ما هویت و رویکردی داریم راجع به اسلام، انقلاب، جامعه، زن، مرد و از اینها دست برنمی‌داریم اما ما در درون نظام هستیم و باید با هم تعامل و تفاهم کنیم. اگر ما به یک اصل برسیم که هرکس که در کشور است و هر کس که قبول دارد و می‌پذیرد و متعهد است که در چارچوب قانون اساسی که میثاق ملی ماست، حرکت کند و راه برود آن خودی است؛ حتی کسی که ممکن است به این قانون اساسی نقد داشته باشد بسیاری از مسائل حل می‌شود. بیاییم به تفاهم برسیم، این به نفع همه است.
 اعتدال، روش و اصلاحات یک گفتمان است
خاتمی در پاسخ به پرسشی درباره نسبت میان اصلاح و اعتدال اظهار کرد: اعتدال روش است و اصلاحات یک گفتمان است. گفتمان ریشه‌دار در تاریخ و رو به آینده است. در درون اصلاحات مثل همه جا ممکن است تندروی و کندروی وجود داشته باشد. اتفاقا رویکرد غالب ما هم اعتدال‌گرایی است و قبول واقعیت‌ها و با واقعیت‌ها کنارآمدن ولی تفاهم‌کردن برای اینکه واقعیت بد عوض شود و واقعیت خوب جایگزین شود. اعتدال و روش اعتدالی، روش درستی است و باید هم باشد. تندروی و افراط از سوی هرکس که باشد بد است. افراط به ویرانی می‌انجامد، ویرانی اخلاق و زمینه‌ساز افراط و لطمه دیدن سرمایه‌های انسانی و مادی می‌شود. افراط سبب می‌شود که فرصت‌ها به تهدید تبدیل شود. مگر تنش‌زدایی بارز‌ترین مصداق اعتدال نبود، ما از تنش استقبال نمی‌کنیم، از منافعمان دفاع می‌کنیم تا حدی که برایمان ممکن باشد و با جانمان از منافع و مصالح ملی دفاع می‌کنیم، اما بنای ما بر دعوا کردن نیست. ما در دعوا پیشقدم نمی‌شویم، باید سعی کنیم حتی با دشمنانمان هم اگر می‌توانیم منافع مشترکی را تعریف کنیم و بتوانیم گوشه‌ای از این خصومت‌های هزینه‌بار را از بین ببریم. البته اگر بخواهند زور بگویند ما هم در مقابل آنان می‌ایستیم. این یعنی اعتدال چنانکه بحمدا... دولت محترم هم همین رویکرد را دارد. خاتمی تنش‌زدایی و گفت‌و‌گوی تمدن‌ها را نمونه اعتدال خواند و افزود: توسعه با نگاه به عدالت اجتماعی، بارز‌ترین مدل اعتدال اقتصادی است. ما نمی‌توانیم بگذاریم بخش‌هایی از جامعه زیر چرخ‌های بی‌رحم توسعه له شوند و از سوی دیگر نمی‌توانیم بگذاریم که جامعه از امکاناتش استفاده نکند و رشد نکند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
4
1
بله آقا
چرا هی از فتنه 88 یاد میکنید؟ حالا چند نفر هم الکی کشته شدند! چه عیبی داره؟ اصلاحات خون میخواهد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
0
1
خداوندا مهدی موعودت (عج)را بفرست تا دستهای پشت پرده حوادث سال88 را برملا کند (امین)
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها