بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۰۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
آلودگی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب بر همگان آشکار است و ظاهر و بوی متعفن این رودخانه‌ها موجب نگرانی و آزار مردم و مسافرین استان شده گیلان شده است.
تدبیر24: هر کس که در این شهر می‌خواهد در زمان انتخابات رای اخذ کند، رسیدگی به وضعیت اسفبار این رودخانه‌ها را در اولویت کاری و از برنامه‌های خود عنوان می‌کند، اما متاسفانه پس از اخذ آرا، این هدف به فراموشی سپرده می‌شود و یا در حد اقداماتی همچون رنگ کردن نرده‌های پل این رودخانه‌ها، برافراشتن پرچم و یا جمع آوری زباله های بزرگ از حاشیه این رودخانه‌ها محدود می‌شود.

در گذشته این رودخانه از مکان‌های دیدنی رشت به‌شمار می‌آمد و مردم در آن ماهیگیری می‌کردند اما امروزه این رودخانه با ورود پساب‌ها، موجب آلودگی و انتقال این آلودگی‌ها به تالاب انزلی و ایجاد چهره ناخوشایند شهری شده‌اند و همچنین برای ساکنین نزدیک به رودخانه آلودگی‌هایی را ایجاد کرده است.

رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده است و از این فاضلاب خالص در کشاورزی استفاده می‌شود این در حالیست که بیش از 50 درصد مردم شهرستان رشت کشاورز هستند و خطر انتقال انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها جان کشاورزان زحمتکش را به خطر می‌اندازد.

از آنجاییکه تالاب انزلی و دریای خزر پذیرنده نهایی این همه آلودگی هستند، گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی تالاب انزلی در تهدید آلودگی‌های رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت قرار دارند و این همه آلودگی وارد آبزیان دریای خزر شده و با مصرف آنها توسط انسان، سلامت مردم نیز به خطر می‌افتد و در نهایت مردم گیلان در خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف قرار می‌گیرند.

این سوال به ذهن هر عابری که از کنار این رودخانه‌ها می‌گذرد خطور می‌کند که آیا شورا و شهرداری رشت تمام توان خود را برای کاهش آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت می‌گذارند؟

محمدرضا برجی، مدیرکل محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از وضعیت رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت ابراز نگرانی کرد و گفت: با وجود آلودگی‌های زیادی که به این رودخانه‌ها وارد می‌شود قرار گرفتن این رودخانه‌ها در لیست آلوده‌ترین رودخانه‌های جهان عجیب نیست.

وی اضافه کرد: رشت از جمعیت بالایی نسبت به وسعت کم خود برخوردار است و تمام فاضلابهای خانگی مردم این شهرستان به رودخانه گوهررود و زرجوب می‌ریزد بدون اینکه هیچ پیش تصفیه‌ای برای این فاضلاب‌ها وجود داشته باشد.

برجی با اشاره به اینکه تمام این آلودگی‌ها به تالاب انزلی سرازیر می‌شود و گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی این تالاب بین المللی را مورد تهدید قرار می‌دهد، تصریح کرد: پذیرنده نهایی این آلودگی‌ها، دریای خزر است.

عباس صابر، رییس شورای اسلامی شهر رشت نیز با بیان اینکه طرح ساماندهی رودخانه‌های رشت باید در سال ۹۴ اجرایی شود، به خبرنگار ایسنا گفت: طرح مطالعاتی ساماندهی رودخانه‌های رشت ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به رودخانه‌های رشت، خاطرنشان کرد: اجرای طرح فاضلاب رشت نیازمند 1000 کیلومتر شبکه‌گذاری‌ و سه‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح است.

صابر با اشاره به طرح مطالعاتی رودخانه‌های رشت، گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در ۵۵ نقطه شاهد ورود فاضلاب به رودخانه‌های زرجوب و گوهررود هستیم که پیشنهاد می‌کنیم این فاضلاب‌ها توسط کانال‌هایی به بیرون شهر و تصفیه‌خانه منتقل شود.

وی ادامه داد: شبکه‌های سنتی فاضلاب رشت توسط دستگاه‌های مسئول باید نوسازی و بهسازی شوند، این در حالیست که این مسئولیت برعهده شهرداری نیست. شهرداری و شورای رشت آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را دارند.

رضا جمشیدی چناری، عضو شورای شهر رشت در خصوص اجرای طرح ساماندهی رودخانه‌های شهر با گلایه از نبود مدیریت یکپارچه شهری به خبرنگار ایسنا گفت: اراده و خواست همه اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر این است که طرح ساماندهی رودخانه‌ها در سال ۹۴، اجرایی و آغاز شود. در فضای کنونی، وجود مدیریت یکپارچه شهری ضرورت دارد و باید برای بهره‌مندی از اطلاعات اولیه و پایه در تمامی حوزه‌ها، یک حلقه ارتباطی ایجاد شود.

جمشیدی با اشاره به وضعیت بحرانی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود اظهار امیدواری کرد، با مدیریت آب و فاضلاب، مشکل شبکه‌های فاضلاب سنتی سطح شهر رفع شود.

اسماعیل حاجی پور، دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به وضعیت این دو رودخانه در گذشته اظهار کرد: همدلی موجود در شورای اسلامی شهر رشت فرصتی است که باید مغتنم دانسته شود و از مجرای آن با همت همه مردم و مسئولین در مسیر اجرای طرح ساماندهی رودخانه ها گام برداریم. انتظار ما این است که با هدایت مشاوره‌های تخصصی، راهکار مناسب در این مسیر انتخاب شود.

وی، احیای رودخانه‌های شهر رشت را از مسائل اصلی مدیریت شهری خواند و اظهار کرد: اجرای این طرح تحقق آرزوی دیرینه ما و همه شهروندان شهر باران خواهد بود زیرا زرجوب و گوهررود همانطور که از نامشان پیداست در روزگاری نه چندان دور از رودخانه‌های بسیار ارزشمند این شهر بوده‌اند.

رودخانه های گوهررود و زرجوب یک شبه آلوده نشده‌اند و انتظار آن را هم نداریم که یک شبه تمیز و عاری از آلودگی شوند، اما انتظار مردم شهر از کسانی که شعارهایشان در زمان انتخابات پاکسازی این دو رودخانه بوده این است که تا قبل از پایان فرصتی که به آنها به عنوان نمایندگان مردم این شهر داده‌اند گام‌های موثری در این جهت بردارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها