بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۴۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
سخنگوی دولت اضافه کرد: ما برای تهیه و تنظیم بودجه به روش عملیاتی نیازمند یک آموزش وسیع در بدنه بودجه‌ریزی دولت بودیم و بر همین اساس 2 هزار نفر ساعت کار طی ماه‌های گذشته انجام شد تا همه دستگاه ها آموزش بگیرند که چگونه می‌توانند بودجه را به سیاق و روش مبتنی بر عملکرد تهیه کنند.
تدبیر24: محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از تصویب آئین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در جلسه امروز دولت خبر داد و گفت: به این ترتیب با این مصوبه فعالیت‌های دولت برای افکار عمومی بسیار شفاف و قابل ملاحظه و مطالعه خواهد بود که در ارتباط با منشور حقوق شهروندی و حق شهروندان برای آگاهی از همه رخدادها  و اطلاعات در دولت  تلقی می‌شود.

وی ارائه گزارش از لایحه بودجه 94 را از دیگر موضوعات مطرح در جلسه امروز هیئت دولت عنوان کرد و گفت: تصمیم‌گیری شد انشاءالله بودجه 94 هم مشابه لایحه بودجه 93 در وقت قانونی تقدیم مجلس شود و از سوی دیگر با اصلاحات قابل پذیرش از نظر کارشناسی این لایحه تهیه و تنظیم شود. قرار شد آنچه در راتباط با بودجه 94 است هم از جهت وقت قانونی و هم از جهت اصلاح در روش و فرآیند تهیه و تنظیم بودجه به روش عملیاتی برای همه دستگاه‌ها در وقت قانونی به مجلس تقدیم شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما برای تهیه و تنظیم بودجه به روش عملیاتی نیازمند یک آموزش وسیع در بدنه بودجه‌ریزی دولت بودیم و بر همین اساس 2 هزار نفر ساعت کار طی ماه‌های گذشته انجام شد تا همه دستگاه ها آموزش بگیرند که چگونه می‌توانند بودجه را به سیاق و روش مبتنی بر عملکرد تهیه کنند.

وی گفت: همچنین ما در خصوص ردیف‌های عمرانی با توجه به اینکه بالغ بر 2900 طرح ناتمام وجود دارد که ما در سال 93 موفق خواهیم شد 246 طرح و طرح‌های بالای 80 درصد را به اتمام برسانیم. لذا برای سال 94 علاوه بر اینکه بودجه‌ها و یا طرحهای عمرانی بالای 80 درصد را تمام می‌کنیم اولویت‌های دیگری هم در ساماندهی طرح‌های عمرانی برای دولت مهم است و آن این است که علاوه بر طرحهای بالای 80 درصد و همچنین طرح‌هایی که در سال 94 به اتمام می‌رسد طرح‌هایی که اتمام و یا تکمیل آنها می‌تواند طرح‌های دیگری را هم به صورت محوری به همراه داشته باشد را مورد توجه قرار دهیم.

نوبخت با بیان اینکه اعطای اعتبارات کامل به طرح‌هایی که می‌تواند به توازن منطقه‌ای کمک کند را مورد توجه قرار می‌دهیم، تصریح کرد: همچنین طرح‌هایی که امکان واگذاری آنها و یا اجرای آنها با مکانیزم قراردادهای POO،POT و یا PBP وجود دارد در این ساماندهی نقش دارند.

به گفته سخنگوی دولت 20 مشکلی که هم اکنون طرح‌های عمرانی کشور با آن روبرو هستند در لایحه بودجه 94 برای هر کدام راه حل اصلاحی در نظر گرفته شده است.

نوبخت با بیان این مطلب که با توجه به کاهش قیمت نفت جهانی دولت مصمم است لایحه بودجه را واقع‌بینانه تهیه کند، گفت: بودجه سال 94 نیز بودجه انضباطی خواهد بود و مثل سالجاری عدم تحقق درآمدها به معنی کسری بودجه برای دولت نخواهد بود و تلاش می‌کنیم با صرفه‌جویی در اعتبارات جاری به هدف خود برسیم. البته اعتبارات عمرانی ما تقلیل پیدا نکرده و مصمم هستیم برای سال 1394 اعتبارات عمرانی بیشتر از سال 1393 قائل شویم.

وی اضافه کرد: همه رویکرد دولت در لایحه بودجه 94 این است که در جهت کاهش نرخ تورم، افزایش رشد اقتصادی و رفاه عمومی تلاش کند و این از طریق تخصیص بهینه منابع انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نخستین فعالیت خود جمع‌بندی بودجه سال 94 را انجام خواهد داد، تصریح کرد:‌قرار شد بودجه همه دستگاه‌ها که با هماهنگی آنها انجام شده است در هفته آینده به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کنیم تا برای پنجشنبه و جمعه هفته آینده من به عنوان حکم با وزیر مربوطه صحبت و شنونده خواهم بود و انشاءالله برای یکشنبه هفته بعدتر یعنی دوم آذر لایحه بودجه 94 از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دولت تقدیم می شود.

نوبخت بر همین اساس خاطرنشان کرد: این فرصت کافی وجود دارد تا در وقت قانونی که حوالی 15 آذر است لایحه را به مجلس محترم تقدیم کنیم.

وی تصریح کرد: البته ما تبصره‌های دائمی را طی یک لایحه به مجلس تقدیم کردیم و از کمیسیون برنامه و بودجه تشکر می‌کنیم که این لایحه را به وقت تنظیم کرد، اما بسیار متعجب شدیم که مجلس محترم لایحه تنظیم قوانین و مقررات دولت را که همان تبصره دائمی بود و خودشان آن را خواسته بودند، رد کردند و الان که به صورت طرح مجددا در مجلس مطرح است، ما 50 تبصره دادیم که بیش از 50 تبصره نیز به آن اضافه شد. ضمن اینکه برخی از این تبصره‌ها نه تنها شاکله لایحه اولیه ما را به هم زد بلکه از نظر اصول 52 و 57 قانون اساسی اشکالات جدی دارد که بعید به نظر می‌رسد شورای نگهبان آن را تایید کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما مجبوریم امسال هم لایحه بودجه را با تبصره‌های تکراری تقدیم مجلس کنیم، افزود: متاسفانه لایحه خروج از رکود نیز به تصویب نرسید. بنابراین ناگزیریم آن بخش از تبصره‌ها و موادی که مربوط به لایحه خروج از رکود است و در مجلس به تصویب نرسید را مجددا در لایحه بودجه 94 بیاوریم.

به گفته نوبخت لایحه بودجه 94 هم در وقت قانونی و هم به روش عملیاتی ارائه خواهد شد. البته فکر می‌کردیم که با اصلاح محتوایی بتوانیم در ردیف‌های متفرقه و ساماندهی طرح‌های عمرانی احکام تکراری را با کمک مجلس از لایحه جدا کنیم که متاسفانه به دلیل عدم تصویب دو لایحه توسط مجلس ناچاریم تبصره‌‌های تکراری را همراه با لایحه به مجلس بدهیم.

وی همچنین ارائه گزارش دقیق و تفصیلی مذاکرات مسقط توسط ظریف را از دیگر مباحث امروز جلسه هیئت دولت عنوان کرد و گفت: آقای ظریف گزارش دقیق و تفصیلی خود را به هیئت وزیران منعکس کرد و انشاءالله امیدواریم کار همچنان ادامه پیدا کند و در هر دو مورد هم در خصوص بودجه و هم در خصوص استیفای حقوق بین‌الملل در برخورداری انرژی هسته‌ای، جناب رئیس جمهور سیاست‌ها و موارد مورد نظر خود را هم به وزارت خارجه و هم به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای بودجه منعکس کردند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد یارانه‌ای در نظر گرفته است، گفت: ما با 2 تصمیم از سوی دولت قبل مواجهیم، یکی از آنها در خصوص پرداخت نقدی هدفمندکردن یارانه‌هاست. باید بپذیریم که این روش در سالهای گذشته در کشور اجرا شد و امروز برخی دهک‌های جامعه همچنان نیازمند دریافت نقدی یارانه‌ هستند و ما فعلا پرداخت نقدی یارانه را ادامه دادیم و علاوه بر آن نیز اقشار کم درآمد جامعه مورد حمایت دولت قرار گرفته و ما به این اقشار به صورت مضاعف نیز یارانه‌پرداخت کردیم و در کنار کار گذشته دو کار دیگر را نیز انجام دادیم.

نوبخت تصریح کرد: ما همچنین بخش قابل توجهی از یارانه‌ها را به ارزان کردن خدمات بهداشت و درمان اختصاص دادیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها