بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
کاهش دلار،قدرت ریال
در ماه های گذشته و در روزهای آخر حیات دولت احمدی نژاد بی‌شک تلاطم های اقتصادی، شاه‌بیت مسائل اهالی ...

تدبیر24: کنترل و حفظ ارزش پول ملی کشور"یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی است. "حفظ ارزش پول ملی" و "بالا نگه داشتن ارزش پول ملی" هر دو از مقوله‌های مهم اقتصادی است که تاثیر زیادی بر توسعه اقتصادی کشور دارد.   

  

طبیعی است، وقتی‏ که ارزش پول ملی یک کشور در مقابل ارزهای خارجی بالا نگه داشته شود کالاهای تولید داخل برای مصرف‌کنندگان خارجی گران‌تر خواهند شد.  

در ماه های گذشته  و در روزهای آخر حیات دولت احمدی نژاد بی‌شک تلاطم های اقتصادی، شاه‌بیت مسائل اهالی صنعت و تجارت و کشاورزی و بانکداری بوده و بلکه دغدغه شبانه‌روزی بخش وسیعی از مردم نیز بوده است.

 

دی ماه ۱۳۹۰ در شرایطی پایان یافت که مهمترین رخداد اقتصادی آن تشدید فشارهای خارجی به اقتصاد ایران و رکوردشکنی نرخ ارز و طلا در کشور بود.

 

بعد از آن اما ارزش پول ملی،  با گذشتن قیمت دلار از مرز 3000 تومان  در سراشیبی سقوطي ديگر  قرار گرفت و ركورد تاريخي بر جاي گذاشت.  

 

این روزها اما زمزمه مذاكره ايران و امريكا، انتشار خبرهايي درباره رفع تحريم‌هاي بانكي و نفتي، احتمال توافق هسته اي به همراه مصوبات جديد اقتصادي و بازنگري‌هاي دولت يازدهم در واردات و صادرات از جمله دلايلي است كه دست به دست هم داده و دلار را به زير كشيده است.

 

همه این عوامل دست به دست هم داده تا سرانجام پس از حدود يك سال جولان دلار در محدوده 3 تا 4 هزارتومان قيمت دلار به كمتر از 3000 تومان سقوط كند و همزمان با دلار قيمت سكه و طلا نيز روند كاهشي روزهاي گذشته خود را ادامه دهد.

 

در هر حال باز هم   آن طور که کارشناسان و فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند سفر رئیس‌جمهور به نیویورک در کنار کاهش تحریم‌های ایران باعث شد که قیمت دلار روند نزولی به خود بگیرد

در کنار این کاهش قیمت در بازار ارز، بازارهای خودرو و مسکن نیز متاثر از این اتفاق سیاسی دچار افت‌هایی شدند و در مقابل شاخص بورس بار دیگر رکوردی ثبت کرد. شاخص بورس تهران روز گذشته به بیش از 62‌هزار واحد رسید

 

جو رواني که در حال حاضر در جامعه در مورد کاهش قيمت‌ها حکم فرما است، باعث شده است که مردم مانند گذشته به سراغ خريد و نگهداري ارزها نروند و به گفته ارزفروشان، هم اکنون ميزان عرضه به بيش از تقاضا در بازار ارز رسيده است.

 

تحليلگران اقتصادي معتقدند که براي بهبود شرايط ارزي کشور، ساختارها و سياست‌هاي ارزي بايد به طور متناوب و متناسب با بازار و اقتصاد کشور تغيير کند، در اين بين توجه به وضعيت ذخاير ارزي کشور که البته همواره از سوي مقامات بانک مرکزي در دولت گذشته مثبت ارزيابي شده است از ديگر مباحث است.

 

استفاده مناسب از ذخاير ارزي وحفظ و صيانت از ذخاير از ديگر اهدافي است که توسط کارشناسان اقتصادي توصيه مي‌شود، اما به هر حال پيش بيني‌ها حاکي از آينده اي مثبت براي بازار ارز است.

 

به این ترتیب حال و روز ارزش پول ملی این روزها خوب است و با کاهش قیمت دلار قدرت ریال باز می گردد.

منبع پارسینه

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها