بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۰۴۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
پدیدار شناسی گردهمایی خیابانی بامرگ هنرمند جوان
هرتجمع وگردهمایی یک تهدیدومخل امنیت تلقی نمی گردد بلکه میتوان بامدیریت صحیح آن راکنترل حتی بهره برداری نمود

تدبیر24:شاپورکریمی - بادرگذشت هنرمندجوان ومحبوب نسل جوان، مرتضی پاشایی که باموجی ازتاسف وهمدردی ازسوی همه اقشارکشورهمراه بودشاهدرویدادی اجتماعی نوظهوری ازطرفداران وی بخصوص جوانان کشوربابرگزاری تجمعات باشکوهی درسطح خیابانهای بیشترشهرهای بزرگ بودیم که می توان بایک نگاه کارشناسانه این پدیده اجتماعی را موردتحلیل وارزیابی قرارداد:

1-مدیریت تجمعات: بدون شک یکی ازنشانه های پویایی ونشاط هرجامعه به عنوان یک ارگانیسم یاسیستم ،تحرک اجتماعی درقالب برگزاری کارناولها وتجمعات است که این رویدادمی توانددرپی یک اتفاق غیرمنتظره همانندمرگ یک هنرپیشه مجبوب وجوان،کاریزمای سیاسی،پیروزی ورزشی و....باشد.جریان مردمی راکه بدون شک نبایدبه جای مدیریت وهدایت باآن برخوردامنیتی وانتظامی نمودزیرابحث مدیریت آن است که نیاز به افراط و تفریط نیست و لازمه اش این است که ما امور اجتماعی را به عنوان یک ضرورت در جامعه ،نه فقط در حرف بلکه در عمل نیز جدی بگیریم و باور کنیم که سرمایه گذاری در حوزه اجتماعی فرهنگی در راستای سلامت اجتماعی می تواند امنیت اجتماعی پایدار و رضایت از زندگی و پویایی و نشاط اجتماعی را افزایش دهد .دراین میان تجمعات مذکورباتدبیروحمایت برخی ازدستگاههای دربعضی ازشهرهابه خوبی وآرامش برگزارگردیدولی درمقابل عدم درک اجتماعی وصرف ضدامنیتی کردن این نوع رویدادها ازسوی مدیران مشابه دردیگراستانهاباچاالش ودرگیری همراه بود . دراین بین با مشارکت همه افراد جامعه می توان از همه ظرفیت ها برای افزایش نشاط اجتماعی استفاده کرد. به عنوان مثال بد اخلاقی ها در کاهش نشاط تاثیر می گذارد، پس وقتی اخلاق اجتماعی ضعیف شود نشاط اجتماعی نیز کاهش می یابد.باتوجه به نقش تاثیرگذاری تحرک وپویایی اجتماعی درپیشگیری ازآسیبهای اجتماعی وجرم وجنایت ،مدیریت وهدایت هرنوع تجمع وگردهمایی به شرط عدم اخلال درنظم عمومی می تواندبستری جهت تخلیه انرژی جوانان محسوب گردد.یک کارشناس اجتماعی دراین خصوص معتقداست :« سبک زندگی نیز در نشاط اجتماعی تاثیر می گذارد و تجمعات جمعی در افزایش نشاط موثر است. باید پذیرفت ، جامعه سالم ، جامعه ای است که نشاط اجتماعی در آن معلوم باشد. افزایش اختلالات روانی، افسردگی ها ، سرخوردگی ها، تنبلی اجتماعی ، آمار افزایش خشونت ، در هر جامعه ای نشان از عدم پویایی و نشاط اجتماعی است.

2-اعتراض مدنی: یکی ازنشانه های دیگرپویایی سیاسی واجتماعی هرجامعه اعتراض مدنی درپی بروزیک رویداد یا یک پدیده اجتماعی است. روندی که دردنیای ارتباطات ودهکده جهانی مک لوهان بیشترمی توان مصادیقی راازآن پیدانمود.ازاعتراضهای زیست محیطی ونقض حقوق حیوانات گرفته تاهمدردی باخانواده های دختران اصفهانی و.......ازمنظرکارشناسان وصاحب نظران سیاسی دلیل ظهورچنین رفتاری عدم درک مدیران ومسئولین اجرایی کشورازمطالبات وخواسته های شهروندان است.آیا رسانه ملی تاکنون نسبت به کیفی سنجی برنامه های خودافکارسنجی نموده است ؟دستگاههای متولی غنی سازی اوقات فراغت وشادی آفرین جامعه تاچه حد بااستناد به خواسته ها ومطالبات جوانان برنامه سازی کرده اند؟ چراوبه چه دلیل کلیه کلاسهای موسیقی فرهنگسراها راتعطیل می شود؟آیااین اتفاقات توهین به خواست ملت نیست؟

3-جامعه پویاجامعه سالم: بدون شک ایرانیان علیرغم برخورداری از پیشینه تمدن چندهزارساله همراه باجشنهای متفاوت سالیانه جزء مردمان غمگین جهان محسوب می گردند. سازمان ملل متحد گزارشي را منتشر كرد كه در آن به بررسي وضعيت خشنودي و خوشحالي در بين 100 كشور پرداخته شده است. در اين فهرست رتبه‌هاي اول تا پنجم از آن مردمان دانمارك، فنلاند، نروژ، هلند و كانادا شد. ايرلند، آمريكا، كاستاريكا، اتريش، بلژيك رتبه‌هاي 10 تا 15 را اشغال كرده‌اند. كشورهاي ايسلند، برزيل و آلمان رتبه‌هاي 20، 25 و 30 را به دست آورده‌اند.جاماييكا 40، اروگوئه 50، ليتواني 60، پاراگوئه 70، روماني 80، آفريقاي جنوبي 90 و نيجريه در رتبه 100 اين پژوهش قرار دارند. در اين رده‌بندي ايران بين 100 كشور به رتبه بالاتر از 84 رضايت نداده است! «قرايي‌مقدم» کارشناس مددکاری دراین خصوص می گوید:« وضعيت شادي در ايران با توجه به رتبه 84 در اين گزارش متوجه اين مساله است كه ياس بيشتر مردم را احاطه كرده است و در جامعه ما نشاط و شادي به حد كافي نيست براي به وجود آوردن شادي ابر و باد و مه و خورشيد و فلك در كار هستند. در نگاهي تاريخي مي‌توان گفت جامعه ما، جامعه غم‌باري است و اين ويژگي در ميان مردم نهادينه شده است حتي در ميان مردم ضرب‌المثلي رايج است كه «خنده زياد گريه مي‌آورد». حتي در كشور ما هستند ثروتمنداني كه شاد نيستند اين حاكي از آن است كه همان‌طور كه گفته شد عوامل موثري در شادي موثر است. به محصولات فرهنگي نگاه كنيد سرشار از نااميدي است. چرا بايد دو، تا چهار‌ميليون نفر در تعطيلات براي حضور در برنامه‌هاي موسيقي به خارج از كشور مراجعه كنند؟»موسوی چلک رییس مددکاری اجتماعی کشوردراین خصوص معتقداست رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: این تنهایی اجتماعی تاثیرات چشمگیری بر حوزه ارتباطات انسانی و سلامت روانی مردم می‌گذارد. اینجا وظیفه مردم است که شادی‌های گروهی را خلق کنند تا فشارهای ناشی از زندگی ماشینی کمتر شود و در این زمینه نباید منتظر دولت‌ها باشند چراکه دولت‌ها در ادوار مختلف نه‌تنها تسهیل‌‌کننده برای ایجاد فضای شاد در چارچوب مقررات نبودند بلکه بیشترین نقش خود را در ممیزی فرهنگی ایفا کردند.به گفته وی، برخوردهای ممیزی شده باعث شده تا امروز بیش از هر زمانی نگران تهاجم فرهنگی، شبیخون و همچنین ناتوی فرهنگی باشیم؛ فرهنگی که با رویکرد‌های سلبی نمی‌توان آن را مدیریت کرد.»

درنتیجه برگزاری تجمعات جوانان درپارکهادرپی مرگ هنرمندجوان این پیام رابه مسئولین داشت که اولاباانتخاب مدیران مدبر و متخصص به مطالبات مردم بخصوص جوانان پاسخ داده شود ودوما آنکه هرتجمع وگردهمایی یک تهدیدومخل امنیت تلقی نمی گردد بلکه میتوان بامدیریت صحیح آن راکنترل حتی بهره برداری نمود.چه می شداگرفرمانداران واستانداران باحضوردراین گردهمایی باجوانان اظهارهمدردی می نمودند؟امیداست باتحقق آرزوی دیرینه مردم درعرصه روابط بین لملل باعقدتفاهم نامه هسته ای، دولت منتخب باتدبیرواندیشه وباانتخاب مدیران کارآمدبرشناسایی وتحقق مطالبات مردم همت کند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
0
0
مقاله جالبی درخصوص تجمعات اخیربود.میتوان به راحتی پی بردکه یک اعتراض مدنی ازسوی جوانان بود.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها