بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
کارشناس ارشد منابع طبیعی معتقد است: تانن موجود در میوه‌ی بلوط که در زبان محلی به آن «شوکه» می‌گویند درمان ناراحتی‌های معده است.
تدبیر24: «عبدالرضا محمدی»، در منطقه ایلام اظهار کرد: قسمت مورد استفاده درخت بلوط میوه، پوست، گال و برگ آن است که از قدیم در طب سنتی ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت. بلوط را همچون فندق از پوست سبز رنگ جدا و پوسته قهوه‌ای مایل به قرمز آن را شکسته و به صورت خام، تفت داده شده و حتی آب‌پز هم میل می‌کنند.

وی ادامه داد: میوه بلوط خوراکی، اما بسیار دیر هضم است. تانن ماده موثر موجود در بلوط که در اکثر اندام‌های آن ذخیره شده است. این ماده با تقویت مخاط معده در درمان ورم معده و زخم آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مناطق زاگرس‌نشین مردم و بیشتر عشایر از مخلوط آرد میوه درخت بلوط با آرد گندم در بعضی نواحی نان تهیه می‌کردند و از میوهٔ خوراکی بلوط برای تقویت بدن، درمان ضعف عمومی و کم خونی، درمان آماس زخم دار رودهٔ بزرگ و درمان بیماری‌های پوستی، درمان کننده بواسیر خونی استفاده می‌شود.

کارشناس ارشد منابع طبیعی با بیان اینکه بررسی منابع نشان می‌دهد که در طب سنتی از تانن بلوط برای درمان سل و التیام زخم‌ها استفاده می‌شده تصریح کرد: تانن ماده‌ای ادرارآور است که مانع ایجاد سنگ در کلیه‌ها و مثانه می‌شود و با توجه به تجمع کلسیم و پیش‌ساز ویتامین Dدر میوه بلوط، در درمان نرمی استخوان نیز موثر است و افرادی که مبتلا به اسهال شدید هستند، چنانچه روزی دو سه بار و هر بار یک مثقال از پودر دانه آن را میل کنند، اسهال آنان بسته خواهد شد.

محمدی ادامه داد: مصرف بلوط خونریزی‌های داخل دستگاه گوارش را بند می‌آورد و زخم امعاء را مداوا و برخی زخم‌های روی پوست بدن که مرتب آب می‌دهند و زیاد می‌شوند با پاشیدن پودر سوزانده شده‌ی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند.

این کارشناس ارشد منابع طبیعی با بیان اینکه جوشانده پوست درخت بلوط به صورت کمپرس و حمام برای درمان سرماخوردگی و خارش پوست استفاده می‌شود تصریح کرد: بلوط به جهت دارا بودن ترکیبات «فلاونوئیدی» خواص ضدالتهابی داشته و با کاهش تورم عروق انتهای روده منجر به کم شدن بواسیر می‌شود.

وی تصریح کرد: میوه بلوط دارای ۵ درصد پروتئین، ۷ درصد چربی، ۷۰ تا ۸۰ درصد هیدروکربن است و از بلوط شیره‌ای حاصل می‌شود که در لفظ محلی استان ایلام آن را (شوکه) گویند که برای ناراحتی‌های معده مفید است.

محمدی تصریح کرد: بر اساس منابع دم کرده برگ بلوط در درمان خونریزی‌های معده و روده و رحم، درمان ترشحات زنانگی و مخصوصاً درمان سرطان بسیار مؤثر است و به دلیل فیبر بالایی که دارد خاصیت سیرکنندگی داشته و به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع فاقد کلسترول بوده و پتاسیم آن ادرارآور است. میزان نشاسته بلوط در مقایسه با فندق بیشتر و چربی آن کمتر است.

این کارشناس ارشد منابع طبیعی تصریح کرد: مصرف زیاد بلوط باعث خستگی معده و درد عضلات قلبی می شود. مصرف زیاده از حد بلوط به دلیل تانن زیاد از میزان جذب آهن بدن می‌کاهد. مصرف بلوط در دوران شیردهی و بارداری باید تحت نظر پزشک باشد.

وی با بیان اینکه یکی از کاربردهای فراوان میوه بلوط، استفاده به عنوان خوراک دام است گفت: دلایل استفاده از میوه بلوط در دام ارزان بودن میوه بلوط و کاهش هزینه خوراک تولیدی میوه بلوط سرشار از مواد مغذی است و خوش خوراک بودن میوه بلوط برای دام‌ها دسترسی راحت به آن در فصل پاییز و خواص دارویی موجود در میوه بلوط که تاثیر زیادی در سلامتی دام دارد.

محمدی تصریح کرد: مصرف زیاد بلوط باعث خستگی معده و درد عضلات قلبی می‌شود و زیاده‌روی در مصرف آن به دلیل تانن زیاد از میزان جذب آهن بدن می‌کاهد و مصرف بلوط در دوران شیردهی و بارداری باید تحت نظر پزشک باشد.

وی در پایان گفت: با وجود خواص مطرح شده برای بلوط متاسفانه این سرمایه در استان‌های زاگرس‌نشین مانند ایلام ناشناخته مانده و از آن به عنوان پتانسیلی اقتصادی استفاده نشده است و جای کارخانه فرآوری بلوط در ایلام خالی است و باید سرمایه گذاران را به این سمت کشاند که با سرمایه‌گذاری در این طرح در تولید و اشتغال همکاری کنند تا هم اشتغال ایجاد شود و هم این سرمایه جایگاه واقعی خود را بدست آورد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها