بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۰۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
تدبیر24: فائزه عباسی -گاه از در تخریب وارد می‌شوند و گاه از در مانع تراشی  تا بتوانند مانع از حضور شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار شوند اما غافل از آنکه روز به روز به محبوبیتشان اضافه می‌شود و هجمه‌ها هیچ تاثیری ندارد. خیل هجمه‌ها به اشخاصی چون آیات هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و حجج الاسلام سیدمحمد خاتمی و ناطق‌نوری نه تنها کوچک‌ترین تاثیری در کاهش جایگاه آنها در میان مردم نداشت بلکه امروز نگاه‌ها و امیدهای مردم بیشتر متوجه آنهاست که این اشخاص وارد میدان شوند و حضور آنها بتواند رفع مشکلات را به دنبال داشته باشد. بر این اساس دو انتخاب پیش‌ رو است؛ یکی انتخابات مجلس خبرگان و دیگری انتخابات مجلس شورای اسلامی و حال سوال اینجاست که این شخصیت‌ها چگونه با این دو انتخابات مواجه خواهند شد. برداشت حجت‌الاسلام قدرت‌ا...‌علیخانی در رابطه با حضور آقای هاشمی در انتخابات خبرگان این است که ایشان کاندیدا خواهند شد و با توجه به موقعیتی که در مجلس خبرگان دارند احتمال پیروزی ایشان وجود دارد اما در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی وی را دارای شأن و منزلتی فراتر از ارائه لیست در این انتخابات می‌داند، آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی آرمان با قدرت‌ا... علیخانی، مشاور پارلمانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی  است:
 چند سالی است که هجمه‌ها متوجه شخصیت‌های سیاسی مطرح کشور است که اتفاقا دارای محبوبیت در میان جامعه هستند مانند آقای خاتمی ، آیت ا... هاشمی رفسنجانی و همچنین آقای سید حسن خمینی. برداشت شما از این رفتارها چیست؟
به هر حال جریان رقیب و جریان منتقد یا به تعبیری مخالف هر وقت که احساس محبوبیت بیشتر برای افرادی که مورد دلخواهشان نیستند می کنند هجمه‌ها را زیاد می‌کنند ضمن آنکه گذشته نشان داده است که هر چقدر هجمه‌ها بیشتر می‌شود نسبت به خیلی از شخصیت‌ها محبوبیت آن  افراد نیز افزایش پیدا می‌کند. من پیش از این نیز گفته‌ام و این بار نیز می‌گویم که در زمان ریاست جمهوری بنی صدر زمانی که هجمه‌هایی متوجه شخصیت‌هایی مانند شهید مظلوم بهشتی و همچنین رهبر معظم انقلاب(حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) و همچنین آیت ا... رفسنجانی، امام (ره) افرادی که وجودشان مثمر ثمر است و حضورشان دارای منفعت و خاصیت برای مردم و نظام است نسبت به این افراد هجمه‌های زیادی وجود دارد. امام (ره) مثال می‌زدند می‌گفتند وقتی دیدید امام جماعتی آهسته و سربه زیر به مسجد می‌رود و بدون آنکه کسی متوجه شود رفت‌و‌آمد می کند دشمن هیچ گاه با او کار ندارد. دشمن همیشه با افراد موثر نظام و موثر در جامعه سر و کار دارد و آنها را مانع خود می‌داند. خوشبختانه در کشور ما این حقیقت به اثبات رسیده است که هجمه و تخریب هیچ فایده‌ای ندارد و در نگاه مردم اشخاص محبوب با وجود خیل تخریب‌ها مشاهده می‌شود که محبوبیت آقایان هاشمی،خاتمی و سیدحسن خمینی نه تنها ذره‌ای کم نشده است بلکه روز به روز هم افزایش پیدا می‌کند. و البته این هجمه‌ها و تخریب‌ها جز آنکه برای خود این افراد آتش دوزخ و عاقبت دردناکی برای آخرت خود ذخیره می‌کنند اثر دیگری در جامعه ندارد.
 امروز بحث کاندیداتوری آیت ا... هاشمی در مجلس خبرگان مطرح است. این مسئله را شما چگونه ارزیابی می‌کنید و امکان پیروزی ایشان را در چه حدی می بینید؟
در این رابطه لازم است با توجه به شناختی که چه پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از آن و حتی در طول سال‌هایی که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم، باید بیان کنم آقای هاشمی برای هیچ مسئولیتی هیچگاه پیش قدم نبوده است آن هم به هر قیمتی و به هر طریقی مگر در مواقعی که احساس تکلیف می کند که نظام نیاز دارد و ضرورت ایجاب نماید که در صحنه حضور داشته باشد حال اینکه ممکن است در این راه هجمه‌ای متوجه او باشد یا خیر دیگر برایش کوچک‌ترین اهمیتی ندارد و تا حدود زیادی هم این گونه مسائل و این‌‌گونه تخریب‌ها برای ایشان عادی شده است. به عبارت دیگر در طول این سال‌ها آنقدر تخریب‌ها و تهمت‌ها متوجه ایشان کرده‌اند که دیگر می‌توان گفت گوششان پر شده است و البته اهمیتی هم برای این فضاسازی‌ها قائل نیستند. لذا باید گفت منش افرادی که نظام را از خود هم بیشتر دوست دارند همین بوده است. ناگفته نماند آیت‌ا...‌حائری شیرازی اخیرا در برنامه شناسنامه شرکت کرده است و در رابطه با ریاست مجلس خبرگان بیان داشته‌اند که هر بار ما افرادی را برای ریاست معرفی کردیم در برابر آیت ا... رفسنجانی نتوانستند رای بیاورند و آیت ا...‌مهدوی کنی هم آقای هاشمی خودشان به ایشان تفویض کرده‌اند البته باید بگویم این مسئله را من پیش از این از زبان خود آیت ا... مهدوی کنی هم در یک ملاقاتی که با روحانیان مجلس در مجلس هشتم داشتیم شنیدم  که همین مطلب هم نشان از بزرگواری آیت ا... مهدوی کنی بود. لذا با در نظر گرفتن شرایط، به نظر می‌رسد وضعیت آقای هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان از وضعیت خوبی برخوردار باشد و اینها که از بیرون خط کشی‌های سیاسی و جناحی ترسیم می‌کنند  یا به قصد تخریب مطالبی را مطرح می‌کنند یا اقداماتی را انجام می‌دهند با آنچه در داخل مجلس خبرگان در جریان است بسیار فاصله دارد.
 طرحی مطرح شده بود برای به تعویق انداختن انتخابات خبرگان تا زمانی که انتخابات هر دو مجلس یعنی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی همزمان با یکدیگر برگزار گردد، نظرتان در این رابطه چیست؟
در این رابطه لازم است بگویم تعدادی از اعضای محترم مجلس خبرگان که آزاد هستند و حق اظهار نظر دارند، اما برخی از فقها و بزرگان طرحی را آورده‌اند که این مجلس تا آخر مهلت خود که همزمان با مجلس شورای اسلامی است از طریق نایب رئیس و بدون رئیس اداره شود.لازم به ذکر است در آن روز رای گیری آقای رفسنجانی در جلسه شرکت نداشتند اما نقل کرده‌اند این طرح دوفوریتی تنها پنج رای داشته است حتی شخصیت بزرگی مانند آیت‌ا... یزدی که نقل قول از یکی از شخصیت‌ها می کنم بر این مبنا که از آیت‌ا.. یزدی پرسیده بودند چرا شما که در موافقت این طرح را امضا کردید اما در مخالفت با آن صحبت کردید بیان داشت بله من امضا کرده بودم اما بعد متوجه شدم این طرح به صلاح نیست. به هر حال اشخاصی مانند آیت‌ا...‌یزدی که با آن سابقه زیاد فعالیت‌ها در کنار امام(ره) زمانی که حتی در صورت امضای یک طرح مادامی که به واقعیتی دست پیدا می کند که در جامعه ممکن است به مصلحت نباشد یا برداشت سیاسی از آن بشود از حرف خود باز می‌گردد و حتی در مقام مخالف صحبت می کند یا آیت‌ا... هاشمی شاهرودی که از ایشان در این رابطه پرسش شده بود گفت من امضا نکردم و حتی مخالف رای دادم. با بیان این مطالب این مسئله را می‌خواهم عنوان کنم که آنکه در بیرون برخی به‌رغم آنکه تعدادشان کم است اما نقل قول هایی را مطرح می کنند با آنچه که در داخل مجلس خبرگان و در میان اعضای محترم آن در جریان است دو نقطه  متفاوت است یعنی اکثریت غالب اعضای سیاسی فکر نکرده‌اند و فکر نمی‌کنند و آن افرادی هم که چنین مطالبی را عنوان نموده‌اند امیدواریم از روی اغراض سیاسی نبوده باشد و تنها اظهار نظری در این رابطه باشد. به هر حال این طرح به نظر دارای نواقصی می‌آمد که تصویب آن می توانست مشکلاتی را به همراه داشته باشد
 صحبت‌هایی بر این مبناست که روحانیت مبارز در تلاش است تا جلسات خود را با حضور آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و همچنین آقای ناطق نوری برگزار کنند، نظر شما در این رابطه چیست؟
هم آیت ا... هاشمی و هم آقای ناطق نوری و آیت‌ا...‌امامی کاشانی و آقای حسن روحانی جزو جامعه روحانیت مبارز بوده  و هستند منتها در یک برهه‌ای این آقایان در جلسات این مجمع شرکت نمی‌کنند. آقای هاشمی هم که در سال‌های اخیر حضوری نداشته است و حتی گاهی اعضای این مجمع به حضور آیت‌ا...‌رفسنجانی می‌رسیدند. لذا اکنون از زبان یکی از اعضای مجمع روحانیت مبارز شنیدم که بیان می کرد ما به دنبال آن هستیم که آقایان ناطق نوری، آیت ا...‌امامی کاشانی و آقای روحانی را به این مجمع بازگردانیم و از آنها بخواهیم که به این سمت بازگردند اما در نهایت تصمیم با خود آنهاست البته باید بیان شود که جامعه روحانیت مبارز دارای یک سابقه طولانی است که مقام معظم رهبری، آیت ا.. بهشتی، شهید مفتح،آیت ا... مطهری همه عضو این جامعه و از بنیانگذاران این جامعه بودند. در حقیقت اعضای این جامعه هم از افراد مبارز در کنار امام(ره) بودند که افرادی از جمله آقای ناطق نوری و ... به دلیل داشتن مشغله‌هایی نمی‌توانستند در این جلسات شرکت نمایند اما این افراد همچنان در عضویت جامعه روحانیت مبارز هستند.ضمن آنکه اعضای فعلی این مجمع از شخصیت‌های محترمی برخوردار است اگر این افراد هم شرکت نمایند به اعتبار جامعه روحانیت افزوده می شود. درحقیقت با توجه به آنکه در حال حاضر این مجمع دارای اعتبار است اما به هر حال اگر اشخاصی  مانند آیت ا... هاشمی رفسنجانی و آقای ناطق نوری و همچنین آقای روحانی  در آن حضور یابند بر این اعتبار افزوده خواهد شد، به هر حال هرکدام از این شخصیت‌ها در عرصه سیاست دارای چنان ارزش و اعتباری هستند که در صورت حضور قطعا در تصمیم گیری‌ها موثر و بر اعتبار آنها افزوده خواهد شد
 مطرح شدن جذب آیت ا... هاشمی رفسنجانی و آقای ناطق نوری در جامعه روحانیت مبارز و وارد کردن آنها به جبهه اصولگرایان آیا به دلیل خلا شخصیت و خلا رهبری سیاسی در جریان اصولگرایی نیست؟
من این تعبیر را ندارم. به هر حال این دنیای سیاست است و بازی های خود را دارد اما به نظر نمی‌رسد تلاش برای جذب اعضای سابق جامعه روحانیت به دلیل خلا شخصیت باشد.
  آقای هاشمی رفسنجانی در نظر دارند که برای انتخابات مجلس دهم لیستی ارائه بدهند؟
شان آیت الله هاشمی رفسنجانی بالاتر از آن است که بخواهند در رقابت های گروه و جریانی خودشان را درگیر کنند. کما اینکه در میهن اسلامی جریان‌های مختلف سیاسی اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان حضور داشته و خودشان بنا بر موازین قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی وارد رقابت‌های سیاسی چون انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شوند. این جریان‌های به بلوغ فکری لازم رسیده‌اند و می‌دانند برای حضور در رقابت‌های سیاسی چگونه عمل کنند خواه لیست مشترک بدهند خواه مستقل وارد شوند. چکیده کلام سخنان آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی چنین است که قصد دارند بگویند «نمی خواهم شخصا در تصمیمات جریان یا گروهی اعمال نظر کنم.» ایشان یک شخصیت فراجناحی بوده و هست که از همان ابتدا با تمام جریان‌های چه اصولگرا و چه اصلاح طلب ارتباط نزدیک داشته‌اند. لذا مصلحت را بر این می‌دانند که خود جریان‌ها تصمیم گیری کنند و برای ورود به چنین میدان‌های رقابتی چون انتخابات نیازی به مجوز یا دخالت یا هدایت کسی ندارند. باری خیلی از فعالان سیاسی علاقه‌مند هستند تا بزرگان ، برجستگان و عقلای هر دو جناح وارد میدان رقابت شوند. مخصوصا در جایی چون مجلس شورای اسلامی که هرچه عقلای آن بیشتر باشد ، اثربخشی بیشتری در جامعه خواهد داشت . همچنانکه حضرت امام خمینی‌(ره) در توصیف جایگاه مجلس شورای اسلامی فرمودند: «مجلس در راس امور است.» با این اوصاف لیست هیچ جریانی نیازمند دخالت مستقیم شخص آیت الله هاشمی نیست. احزابی چون حزب کارگزاران و حزب کار اگرچه ارتباط نزدیکی با آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی دارند اما این نزدیکی به معنای دخالت نیست و نخواهد بود. هر حزبی به بلوغ رسیده و طبیعی است که بنابر شرایط زمانی و مکانی بخواهد ائتلاف کند یا مستقل لیست بدهد و نباید توقعی جز این داشت. چراکه آقای‌هاشمی رفسنجانی همیشه دعوت به عموم برای شرکت مردم در انتخابات می‌کنند و هرگز یک گروه یا جریان خاص را خطاب قرار نمی‌دهند. در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، وقتی که ایشان رد صلاحیت کردند، آمدند و اعلام کردند که آقای روحانی شایسته است و از ایشان حمایت می‌کنم. نفوذ کلام ایشان و البته کلام تاثیرگذاری حجج الاسلام سیدمحمد خاتمی ، سیدحسن خمینی و در نهایت گذشت اخلاقی آقای محمدرضا عارف منجر شد تا آقای روحانی پیروز شوند . آیت الله هاشمی رفسنجانی یک مشی اعتدالی ، فراجناحی و عقلگرایی از گذشته تاکنون دارند و می‌خواهند همه نیروی های مخلص انقلاب ، معتقد به قانون اساسی از اصلاح طلبان تا اصولگرایان زیر پرچم نظام جمهوری اسلامی حاضر و فعال باشند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها