بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
اختصاصی/گزارش تحلیلگر امریکایی پس از سفر به ایران :
محور اصلی مذاکرات بر سر سه موضوع است که همگی مسائل اصلی در مذاکرات فنی را تشکیل داده اند

تدبیر24:تحلیلگری که اخیرا برای شرکت در نشستی به ایران سفر کرده درخصوص مذاکرات هسته ای یادداشتی را منتشر کرد: دوشنبه آینده در تاریخ 24 نوامبر، ما مشاهده خواهیم کرد که آیا ماه ها مذاکره بر سر موضوع برنامه هسته ای ایران با دستیابی به توافقی جامع پایان خواهد یافت، شکستی همه جانبه رقم خواهد خورد و یا آن که طرفین بر سر ادامه روند مذاکرات با یکدیگر به توافق خواهند رسید.

به گزارش سرویس بین الملل تدبیر24 گفت و گو سبب بالا گرفتن شور و هیجان در ایران، خاورمیانه و در پایتخت های اصلی جهان شده است چرا که تهران و واشنگتن هرگز تا بدین اندازه به دستیابی به یک توافق با یکدیگر نزدیک نشده بودند. (همه از گفت و گوی میان نمایندگان ایران و کشورهای عضو 1+5 سخن می گویند اما چه کسی است که نداند طرفین اصلی مذاکره کننده مقام های ایرانی و امریکایی هستند؟)

اگر یک مسئله وجود داشته باشد که موافقان و مخالفان توافق با ایران به صورت خصوصی با آن توافق داشته باشند آن موضوع این است که مذاکره واقعا بر سر توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته ای نیست.

اشتباه نکنید. محور اصلی مذاکرات بر سر سه موضوع است که همگی مسائل اصلی در مذاکرات فنی را تشکیل داده اند: نخست جلوگیری ایران از کاربرد دانش و فناوری هسته ای برای ساخت سلاح. کشورهای غربی در وهله نخست این هدف را از طریق محدود کردن قابلیت ایران در عرصه هسته ای تعقیب می کنند. نکته دوم تثبیت وضعیت بازرسی سرزده بازرسان برای ایجاد اطمینان در این باره است که اگر ایران در تلاش برای ساخت سلاح برآمد جامعه بین المللی بلافاصله مطلع گردند و نکته سوم ایجاد سازوکاری تحریمی است که این قابلیت را داشته باشد که در صورت امتیازدهی ایران امتیازات متقابلی به ایران اعطا کند اما در مقابل بتواند در صورت مشاهده تخلف ایران به سرعت آن کشور را تحت مجازات قرار دهد.

با این حال، آن چه قضاوت درباره حصول توافقی خوب یا بد را دشوار می سازد و نتیجه گفت و گوهای فنی را نیز پیچیده تر می کند نقش بازیگران عمده در این ماجراست: دولت روحانی، مخالفان داخلی آن، دولت اوباما و بازیگران عمده منطقه ای از جمله رژیم اسرائیل و عربستان سعودی.

همین امر سبب می شود تا هر یک از بازیگران با توجه به اهداف جامع خود مایل یا ناراضی از توافق بر سر برنامه هسته ای ایران باشند. همین موضوع سبب می شود تا مخالفان توافق موافقان را به این موضوع را متهم کنند که به هر قیمتی حاضر به مصالحه بر سر این موضوع هستند و در مقابل موافقان توافق نیز این گونه استدلال می کنند که هیچ گونه توافقی مخالفان را متقاعد و راضی نمی کند.

حال این اهداف جامع چه هستند؟ اجازه دهید با دولت روحانی و مخالفان داخلی آن آغاز کنیم. روجانی نه چهره ای میانه روست و نه یک اصلاح طلب. هدف او تغییر نظام سیاسی در ایران نیست بلکه هدف اصلی او تقویت موضع نظام است. آن چه او را از مخالفان داخلی اش متمایز می سازد آن است که او باور دارد بهترین راه برای تقویت موضع نظام توافق هسته ای است.

من چند هفته پیش برای شرکت در نشستی که توسط شورای روابط خارجی اروپایی و مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وابسته به وزارت امور خارجه ایران ترتیب داده شده بود به تهران سفر کردم. در این نشست "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران نیز حضور داشت. در آنجا دو نکه مشهود بود.

در سویی، ایران نسبت به نقش خود در منطقه اعتماد به نفس دارد. به طور خاص، ایرانی خا احساس می کنند که در منازعه منطقه ای با عربستان سعودی دست بالا را دارند. "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه و متحد ایران در قدرت است و سعودی ها در تلاش خود برای سرنگونی نظام تحت رهبری او در دمشق شکست خورده اند. هم چنین در حیات خلوط عربستان سعودی، در یمن، شورشان حوثی که از دید بسیاری نزدیک به ایران هستند کنترل پایتخت را در دست گرفته اند. امروز ظهور داعش در عراق نیز به نفع ایران تمام شده است چرا که به ناگهان توجهات بین المللی از تحولات سوریه به اقدامات عناصر داعش معطوف شده است. در این میان ایران از خود چهره قدرتی در مبارزه علیه افراط گرایی در عراق را نشان داده است.

در سوی دیگر، این احساس قوی در میان ایرانی ها وجود دارد که علیرغم سیاست های پیگیری شده علیه ایران در منطقه آن کشور توانسته این اقدامات را خنثی کند. در این نشست عدم دعوت از ایران در گفت و گوهای ژنو بر سر موضوعبحران سوریه در سال گذشته میلادی و گفت و گوی پاریس درباره موضوع ظهور داعش امری ناپسند قلمداد شد. این حس در میان ایرانیان وجود دارد که آنان خود را از هرج و مرج ایجاد شده در منطقه به دور نگه داشته اند و از این بابت به خود می بالند.

هم چنین لغو محدود تحربم های وضع شده علیه ایران در نتیجه بخشی از مفاد توافق موقت هسته ای و هم چنین مدیریت بهتر اقتصادی دولت روحانی سبب بهبود وضعیت اقتصادی در داخل ایران به خصوص درباره کاهش نرخ تورم شده است. با این حال، باید اشاره کرد که وضعیت ایجاد شده شکننده است و نسبت به شکست احتمالی مذاکرات هسته ای آسیب پذیر می باشد. در اینجا صحبت بر سر این موضوع است که ظرفیت های بالقوه ایران به طور کامل تحقق نخواهند یافت مگر آن که انزوای اقتصادی ایران پایان یابد.

من تردیدی ندارم که دولت روحانی با دشواری بسیار در حال چانه زنی بر سر حفاظت از برنامه هسته ای ایران است. با این حال، این موضوعواقعیت دارد که ادامه وضعیت کنونی سبب انزوای بیش تر ایران خواهد شد. در نتیجه، خروج از وضعیت کنونی برای آینده ایران و بقای نظام سیاسی آن کشور امری ضروری است.

من بدین خاطر گمان می کنم که روحانی در این حوزه خواهد توانست نظر مساعد مقام معظم رهبری را برای توافق هسته ای به سوی خود جلب نماید. در مقابل باید اشاره کرد که مخالفان داخلی توافق هسته ای گروه یکدستی را تشکیل نمی دهند و انگیزه واحدی نیز از ابراز مخالفت های خود ندارند. من اطمینان دارم که در داخل ایران گروهی حضور دارند که خواستار حفظ قابلیت و حتی تقویت توانایی برای ساخت سلاح هسته ای هستند. با این حال، دو گروه دیگر حضور در میان مخالفان حضور دارند که در برخی مواقع منافع شان با یکدیگر همپوشانی دارد. آنان به دلایل متفاوت مخالف توافق هستند. نخست، افرادی درون گروه مخالفان حضور دارند که به دلایل ایدئولوژیک با این موضوع مخالفت می ورزند. آنان نسبت به جهان خارج بی اعتمادند و نسبت به وعده های غرب درباره لغو تحریم ها در مقابل دریافت امتیاز از ایران درباره موضوع برنامه هسته ای تردید دارند. گروهی دیگر از مخالفان بر این باورند که ماهیت نظام در بدون حفظ دشمنی ایدئولوژیک با غرب به خصوص امریکا زیر سوال خواهد رفت و با برداشته شدن تنش میان ایران و امریکا یکی از عوامل وحدت از نظر آنان از میان برداشته خواهد شد.

در سال های اخیر خصومت ایدئولوژیک این گروه از مخالفان توافق با منافع اقتصادی آنان نیز همپوشانی پیدا کرده است چرا که این گروه موفق شده اند به مدد تحریم ها و خلاء اقتصادی ایجاد شده در نبود شرکت های بین المللی و عدم توان آنان برای تجارت با ایران از فرصت ایجاد شده به نفع خود استفاده نمایند.

در نتیجه، به دلایل ایدئولوزیک و اقتصادی، یک توافق هسته ای از نظر آنان تهدیدی عمده برای نظام می باشد و دربرخی منافع خطری برای منافع اقتصادی فردی اعضای این طیف است.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها