بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
معاون وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای عملی کردن شاخص هموار بودن جاده‌ها از سال 1394 خبر داده است تا به این ترتیب از تحویل گرفتن جاده هایی که میزان ناهمواری‌هایشان بالاتر از حد استاندارد است جلوگیری شود.
تدبیر24: حسین میرشفیع معاون وزیر راه و شهرسازی از لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش جاده‌های جدید سخن گفته و از بالا بودن میزان ناهمواری‌ جاده‌ها در ایران نسبت به استانداردهای جهانی سخن گفته است.

به گفته وی، در استاندارد جهانی نسبت همواری راه‌ها 2.2 متر در هر کیلومتر است و این مساله در ایران معمولا بیشتر از حد استاندارد به حساب می‌آید.

طبق اعلام میرشفیع هر چند شاخص هموار بودن جاده ها در سال 1385 به تصویب رسیده اما تاکنون عملیاتی نشده و به همین دلیل برخی از جاده‌ها از نظر استاندارد رسمی با مشکل مواجه‌اند.

وزارت راه و شهرسازی بنا دارد از سال 1394 و در صورت همکاری سازمان مدیریت برنامه ریزی بار دیگر طرح اجباری شدن این استاندارد بسیار مهم را در دستور کار قرار گیرد تا کیفیت جاده‌های نوساز ایرانی بالاتر برود.

حتی در این زمینه کار به جایی رسیده که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده احتمال این که بر مبنای این استاندارد جاده هایی که مشکل دارند از پیمانکار تحویل گرفته نشوند نیز وجود خواهد داشت.

در کنار آن وزارت راه تلاش کرده است تغییری نیز در وضعیت استفاده از قیرها نیز تغییر ایجاد کند کاهش استفاده از قیرهای mc و بالا بردن توان قیرهای پلیمری از جمله فعالیت‌های وزارت راه در این زمینه به حساب می‌آید.

سیاست‌های جدید این وزارتخانه در راستای بالا بردن کیفیت جاده‌های نوساز در حالی صورت می گیرد که بسیاری از پیمانکاران در سال‌های گذشته به دلیل کمبود منابع اعتباری و بالا رفتن میزان بدهی‌های خود از دولت توان انجام طرح‌های در دست ساخت را ندارند و برخی از پروژه‌ها با کندی بسیاری همراه است و از این رو شاید در صورتی که دولت نتواند اوضاع بدهی ها خود را بهبود بخشیده و منابع مالی مورد نیاز پیمانکاران را برای آن‌ها فراهم کند اجرایی شیدن سیاست بالا بردن سطح استاندارد جاده‌های جدید چندان عملی نباشد.

با این وجود با توجه به بالا بودن میزان سفرهای جاده‌ای در ایران و نیاز روز افزون کشور به ساخت پروژه‌های جدید اگر استانداردهای جهانی لحاظ نشود از یک سو میزان خطر در تصادفات جاده‌ای بالا می رود و از سویی دیگر هزینه دولت برای تامین منابع مورد نیاز در نگهداری راه‌ها بالا خواهد رفت.از این رو شاید بهترین راهکار بالا بردن نظارت‌ها بر راه‌های جدید آن هم قبل از نهایی شدن کار عملیاتی در آن‌ها است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها