بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸
سیاوش رسولی در وطن امروز نوشت :
ین روزها سر آقای وزیر ورزش آنقدر گرم فوتبال است که شاید بتوان با توجه به همین مشغله‌های فوتبالی، حتی نام این وزارتخانه را تغییر داد
تدبیر24: منتقدین - این روزها سر آقای وزیر ورزش آنقدر گرم فوتبال است که شاید بتوان با توجه به همین مشغله‌های فوتبالی، حتی نام این وزارتخانه را تغییر داد. آنچنان حاشیه‌های ورزشی گودرزی را درگیر کرده که فرصت فکر کردن به امور دیگر وزارتخانه را از وزیر ورزش و جوانان گرفته است. حالا برخی‌ها از جمله جوانان براین باورند که وزارتخانه‌ای که باید به مشکلات آنها می‌پرداخت این روزها به محلی برای شکایت از فلان بازیکن یا شورای حل اختلاف فوتبالی‌ها تبدیل شده است. وزیر هم هرگاه در تلویزیون ظاهر می‌شود از بی‌پولی ورزش گلایه می‌کند و همیشه صحبت از والیبال و فوتبال را به گفتن از مشکلات جوانان و بودجه‌های لازم برای حل مشکل آنها ترجیح می‌دهد!
جایی برای جوانان نیست
در شرایطی که موج جوانی در ایران در شرایط امروز، در طول تاریخ بی‌سابقه است و زمانی که با این نسل جوان و به نوعی نیروی کار تحصیلکرده پرانرژی روبه‌رو هستیم باید سازمان یا وزارتخانه‌ای مشخص برای آن وجود داشته باشد. در دولت قبل سازمان ملی جوانان با هرگونه عملکردی که داشت، در هر صورت متولی امور جوانان بود.  در این میان شاهد این موضوع بودیم که این سازمان در حد بضاعت و بودجه خود طرح‌هایی را به اجرا گذاشت اما امروز امور جوانان زیرچتر ورزش و بویژه فوتبال گم شده است و دیگر خبری از دغدغه‌ای برای سامان دادن امور جوانان نیست! از طرف دیگر 16 میلیون جوان مجرد که بخش قابل توجهی از آنها بیکار هم هستند این سوال را همواره مطرح می‌کنند که سهم‌شان از وزارتخانه‌ای که نام آنها را بردوش می‌کشد و البته بابت این نام و به اسم ساماندهی به امور جوانان، ردیف بودجه می‌گیرد، چیست؟
وزارت ورزش قهرمانی، همین و بس!
پیمان احمدی، یکی از جوانان دانشجوی دانشگاه تهران در این باره به «وطن امروز» می‌گوید: تا زمانی که موضوع حق پخش فوتبال و درگیری‌های بی‌انتها در وزارتخانه ورزش و جوانان وجود دارد وقتی برای اختصاص دادن به جوانان باقی نمی‌ماند. از آغاز دولت یازدهم تا به امروز هیچ طرح کلان و درست و حسابی برای جوانان اجرا نشده، حتی وزیر ورزش یک صدم اظهاراتی که درباره فوتبال بیان می‌کند را درباره جوانان انجام نداده است. احمد یارنظری، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر هم در همین باره به «وطن امروز» یادآور می‌شود: من به عنوان یک جوان پس از فارغ‌التحصیلی می‌خواهم زندگی تشکیل دهم، به‌طور قطع و با توجه به وضعیت امروز باید نهادی از من حمایت کند. این نهاد، چه نهادی است؟ اگر منظور از این نهاد وزارت ورزش و جوانان فعلی است که باید نام آن را فقط وزارت ورزش گذاشت، همین و بس!
مدیران ورزشی، تصمیم‌گیران حوزه جوانان!
اما از سوی دیگر احاطه وزیر ورزش و جوانان توسط مدیران ورزشی، بسیاری را برآن داشته که به این ماجرا اعتراض‌های جدی داشته باشند و از این بگویند که مدیران وزارت ورزش و جوانان همه فوتبالی و والیبالی و حتی ورزش‌هایی مانند دو و میدانی و کشتی هستند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد زمانی که همه افراد یک وزارتخانه از یک نوع نگاه برخوردارند و به صورت تک بعدی تنها به هزینه کردن پول و بودجه برای ورزش حرفه‌ای می‌اندیشند دیگر  ایده و بودجه‌ای برای پژوهش در حوزه جوانان نمی‌ماند، چراکه بیشتر همکاران وزیر ورزش و جوانان، از اصحاب ورزش هستند. طبق شواهد آشکار و پنهان این وزارتخانه در شرایط فعلی، به صورت عجیبی به مصرف بودجه در ورزش حرفه‌ای و بستن قراردادهای میلیاردی می‌پردازد. همچنین هر مدیر فوتبالی  و مربی که به کمبود مالی باشگاه‌ها اعتراض می‌کند، این وزارتخانه در نهایت با بودجه خود، وی را راضی خواهد کرد. آنچنانکه  تمام زیرمجموعه‌های وزارت ورزش و جوانان به امر ورزش اختصاص یافته و البته تنها ورزش قهرمانی در این وزارتخانه یکه‌تاز است و خبری از ورزش پایه و توجه به سلامت و ورزش جوانان نیست. در حقیقت تمام هم و غم وزارت ورزش و جوانان مباحث ورزشی به ویژه
فوتبال است!
آیا سازمان ملی جوانان احیا  می‌شود؟
در همین باره فاطمه آلیا، نماینده مجلس شورای اسلامی، چندی پیش از مقدماتی بودن طرح پیشنهادی وزارت  ازدواج گفت و تاکید کرد که این طرح نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد. هر چند به باور برخی وزارت ازدواج نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جوانان باشد اما به هر صورت تکاپوی نمایندگان برای ایجاد تغییر در رویه فعلی نشان از وجود مشکل در حوزه جوانان و همچنین ناکارآمدی وزارت ورزش و جوانان در رفع دغدغه‌های آنها دارد. این در حالی است که چندی پیش محمد دامادی، نماینده مجلس نیز با  اشاره به لزوم احیای سازمان جوانان گفته است که نیاز به بازسازی این سازمان به طور کامل احساس می‌شود. همچنین رحمت‌الله نوروزی، عضو فراکسیون جوانان مجلس هم به تازگی اشاره داشته که جوانان از ادغام وزارتخانه‌های ورزش و جوانان ضرر کرده‌اند. این در حالی است که رضا صالحی امیری، عضو شورای راهبردی امور جوانان هم تاکید دارد که این سازمان باید احیا شود. انگار همه مدیران متوجه شده‌اند که همان سازمان جوانان دولت قبل، حداقل به بهانه‌های گوناگون نامی از جوانان مطرح می‌کرد؛ موضوعی که در وزارت ورزش دولت یازدهم زیر لایه‌های رانت‌بازی و لابی‌بازی‌های ورزشی مدفون شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها