بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
طب سوزنی می تواند در پیشگیری از سردردهای میگرنی، دستکم به اندازه درمان های دارویی موثر باشد. اما مطالعات نشان می دهند که این روش در کاهش درد شانه چندان موثر نیست.
تدبیر24: مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی فقط در کاهش درد در برخی از بیماری ها موثر است و تاثیر آن در درمان و بهبود بیماری های دیگر فعلا پایه محکم علمی ندارد.

طب سوزنی یکی از شاخه های طب مکمل یا جایگزین (Alternative Medicine) است که مدعی درمان، تسهیل و تسریع روند بهبود بیماری های متفاوت است.

این شیوه درمانی قرن هاست در کشور چین برای درمان بیماری های مختلف و به عنوان روشی برای ایجاد تعادل در جریان انرژی در بدن استفاده می شود.

به اعتقاد متخصصان طب سوزنی، با فرو کردن سوزن های بسیار نازک در نقاط خاص، می توان جریان انرژی را در بدن متعادل کرد.

در سال های اخیر بسیاری از بیمارانی که به دلایلی از علم پزشکی نوین ناراضی یا به آن بی اعتماد شده اند یا برای تقویت درمان خود، به انواع روش های طب سنتی و مکمل از جمله طب سوزنی روی آورده اند. این موج فراگیر قاره ها را در نوردیده و از شرق تا غرب عالم را فرا گرفته است.

دانشمندان و پژوهشگران این روش و اثرات آن را در کنار سایر روش های طب مکمل مورد توجه داده اند تا شاید بتوانند از آن به عنوان روشی مکمل در کنار علم پزشکی مدرن بهره بگیرند.

اما یافته های بالینی موجود درباره اثرات طب سوزنی بر بیماری های مختلف چه می گویند.

تسکین درد

سالانه سه میلیون نفر در آمریکا از طب سوزنی استفاده می کنند که در اکثر موارد برای دردهای مزمن است.

شاید مهمترین دستاورد طب سوزنی تسکین درد باشد.

گروهی از پژوهشگران در تحقیقی که درˈ مجله انجمن پزشکی آمریکاˈ منتشر کردند، مطالعات انجام شده بر روی تاثیر طب سوزنی بر دردهای مزمن را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که طب سوزنی در کاهش دردهای مزمن واقعا موثر است اما این کاهش درد ˈنسبتا متوسطˈ گزارش شده است.

اثرات طب سوزنی بر کاهش درد در قسمت های مختلف بدن متفاوت است.

به عنوان مثال در بیمارانی که دچار درد مزمن گردن هستند، طب سوزنی بلافاصله بعد از درمان و نیز در مدت کوتاه مدت موثر گزارش شده است.

پژوهش دیگری که در مورد تاثیر طب سوزنی بر بیماران مبتلا به آرتروز و دردهای عضلانی انجام شد نشان داد این بیماران می توانند از این روش برای کم کردن درد البته به میزان ˈکمˈ بهره بگیرند.

علاوه بر این، طب سوزنی درمان غیر دارویی ارزشمندی است برای کسانی که دچار سردردهای فشاری (tension-type) مزمن یا مکرر هستند.

سردرد فشاری (tension-type)سردرد فشاری که شایعترین نوع سردرد است. درد به صورت فشاری دور سر ظاهر و به گردن منتشر می شود، دو طرفه است، معمولا با علامت دیگری همراه نیست و یک تا چند ساعت طول می کشد.

در سردردهای میگرنی، شواهد نشان می دهند طب سوزنی می تواند به تاثیر درمان های رایج کمک کند و طب سوزنی می تواند در پیشگیری از سردردهای میگرنی، دستکم به اندازه درمان های دارویی موثر باشد. اما مطالعات نشان می دهند که این روش در کاهش درد شانه چندان موثر نیست.

تاثیر طب سوزنی در درمان کمردرد حاد روشن نیست اما طب سوزنی در کاهش درد کمر و افزایش تحرک فرد تاثیر دارد اما شواهد کافی برای نشان دادن اینکه طب سوزنی می تواند از دردهای بیماران سرطانی به طور موثر بکاهد، وجود ندارد.

باروری

متخصصان طب سوزنی مدعی هستند که این روش می تواند در درمان سایر بیماری ها نیز مفید واقع شود. یکی از موارد ادعا که در مورد آن نیز تبلیغات زیادی صورت می گیرد، درمان نازایی و ناباروری است.

مطالعات موجود در ارتباط با طب سوزنی نشان می دهند که درمان ناباروری و نازایی از این طریق ممکن نیست.

اما تاثیر طب سوزنی در موفقیت درمان نازایی به شیوه IVF مطرح و گفته شده استفاده از طب سوزنی شانس بارداری یا تولد زنده را افزایش می دهد، اما شواهد علمی در این زمینه اصلا کافی نیست و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

سکته مغزی

همچنین مطالعات بر روی بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند نیز نشان می دهد که این روش در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و یا بهبود ازکارافتادگی بیماران بی اثر است، اما ممکن است در درمان ضایعات عصبی ایجاد شده در این بیماران از جمله اختلال بلع کمک کند.

افسردگی و اختلالات خواب

به گزارش بی بی سی، مطالعاتی هم بر روی تاثیر طب سوزنی در درمان افسردگی و بی خوابی صورت گرفته نشان می دهند که شواهد کافی در این زمینه وجود ندارد.

باید توجه داشت که در مورد اثرات طب سوزنی بر بیماری ها تحقیقات مختلفی صورت گرفته و شاید برخی از این مطالعات هم طب سوزنی را نشان داده باشند، اما بسیاری از این تحقیقات به علت ضعف در روش مطالعه یا تعداد کم شرکت کنندگان، قابل استناد و معتبر نیستند.

مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی تنها در ˈکاهش درد در برخی از بیماری هاˈ موثر است و تاثیر آن درمان و بهبود بیماری های دیگر، فعلا پایه محکم علمی ندارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها