بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۴۱۲۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۰
اختصاصی/ تحلیل ایندیپندنت از مسئله هسته ای ایران:
بحران غرب با ایران بر سر نقش ژئواستراتژیک کشوری بزرگ و تاریحی در خاورمیانه و جنوب شرق آسیاست.

تدبیر24:ایندیپندنت در مطلبی که توسط خبرنگار خود تنظیم کرده است می نویسد:"هفته گذشته پیش از سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس با روزنامه نگار محبوب لبنانی گپ می زدم. از او پرسیدم که به نظرش من باید درباره چه موضوعی در نشست برگزار شده با حضور مدیران مالی و سرمایه گذاران در ابوظبی سخنرانی کنم او پاسخ داد:"ایران". این روزنامه نگار لبنانی در ادامه گفت:"هر آن چه درباره مذاکرات هسته ای روی دهد سبب خواهد شد تا ایران بار دیگر موقعیت خود به عنوان قدرتمندترین کشور در میان کشورهای مسلمان خاورمیانه را به دست آورد. همگی باید برای سرمایه گذاری در ایران جدید برنامه ریزی کنند. در صورتی که ایرانی ها و امریکایی به توافق دست یابند، ایران بار دیگر می تواند به پلیس (ژاندارم) منطقه تبدیل شود."

به گزارش سرویس بین الملل تدبیر24 این مطلب اینطور ادامه می یابد : البته من در این باره تردیدهایی دارم. شاه ایران شخصا سرمایه ای بد برای غرب و به طور خاص امریکایی ها پس از انقلاب اسلامی سال 1979 میلادی بود. ایران هم اکنون آشکارا کشوری شیعه شناخته می شود و بیش از آن که بخواهد با رژیم اسرائیل و کشورهای سلطنتی دوست غرب که شهروندان شان را سرکوب می کنند رابطه داشته باشد هم پیمان سوریه، عراق و حزب الله لبنان است. زمانی که به کشورهای مسلمان سنی حوزه خلیج فارس سفر می کنم داستانی قدیمی در جریان است: سنی در مقابل شیعه. در این کشورها دستگاه های تبلیغاتی این گونه بیان می کنند که ایران بازیگری است که تنها درصدد کاستن از قدرت سنی ها در عربستان سعودی و یمن و در مصر و اردن است. به نظر می رسد که این ذهنیت برای رژیم اسرائیل و حزب جمهوری خواه در امریکا نیز وجود دارد. در نتیجه، زمان آن فرارسیده که به این موضوع فکر کنیم: آیا وقت آن نرسیه که به اوباما اجازه دهیم تا هم اکنون به توافقی هسته ای با ایران دست یابد؟

فراتر از آن، در حال حاضر سوریه در حال بازسازی مناطق تخریب شده است. هزینه روزانه این کار در حال حاضر به 260 میلیارد دلار (166 میلیارد یورو) افزایش یافته و ممکن است تنها قطر بتواند و یا مایل باشد برای مقابله با عربستان سعودی بخشی از این هزینه را تامین کند قطری که تنها کشور کوچک عربی انگلیسی است.

من در این باره که گفته می شود بحث های اخیر درباره ایران هسته ای و یا حتی افزایش نفوذ نظامی ایران در منطقه است تردیدهایی دارم. تردیدهای من به خصوص زمانی بیش تر می شود که موضوع توسعه طلبی نظامی ایران در دهه 80 میلادی نیز بیان می شود زمانی که صدام حسین بزرگ ترین بازیگر مهاجم سنی در منطقه بود و در آن زمان از دوستان صمیمی غرب بود. نه، بحران ایران بحران ما با ایران، درباره جشم انداز نقش ژئواستراتژیک کشوری تاریخی در منطقه خاورمیانه و جنوب شرقی آسیاست. در زمانی که عربستان سعودی توان مانور زیادی ندارد و وزرای جناح راست رژیم اسرائیل نیز صرفا به لاف زنی و گردن کلفتی می پردازند و جمهوری خواهان امریکایی در حال کارشکنی و خرابکاری در میراث برجای مانده اوباما هستند و گروهی شریر به نام داعش در منطقه ظهور کرده که خود را نماینده اسلام سنی معرفی می کند در حالی که سپاه شر را نمایندگی می کند. لذا در این شرایط می توان ایران را هم چون سپاه مریم مقدس (خیر) قلمداد کرد که می تواند به حفظ روح اصیل اسلام کمک کند.

دکتر ناصر سعیدی اقتصاددان لبنانی و رییس پیشین مرکز مالی بین المللی دبی می گوید:"تنها اتحادی ایرانی امریکایی می تواند به برقراری ثبات در عراق، افغانستان و پاکستان بیانجامد و از تبدیل شدن سوریه به کشوری با نظام سیاسی شکست خورده جلوگیری کند."

اولین نفع حاصل از تنش زدایی با ایران قطعا کاهش مخاطرات متوجه قیمت جهانی نفت خواهد بود. هم چنین کاهش تنش در تنگه هرمز می تواند به کاسته شدن حجم هزینه های تسلیحاتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیانجامد. کشورهای خاورمیانه در سال 2012 میلادی مجموعا 132 میلیارد دلار صرف هزینه های تسلیحاتی و ارتش های خود کرده اند. این میزان هزینه نصف هزینه جاری برای بازسازی سوریه است که معادل بالاترین درصد تولید ناخالص ملی در جهان می باشد.

نظر دکتر سعیدی برا آن است که ایران به عنوان کشوری با دومین ذخیره بزرگ گاز در جهان و چهارمین دارنده بزرگترین ذخایر نفتی در دنیا (گرچه من اقرار می کنم که درباره ذخایر کشف نشده در بخش های مرکزی سنی نشین عراق اطلاعی ندارم) می تواند به "جاده ابریشم انرژی جدیدی" تبدیل شود.

لغو تحریم های وضع شده علیه ایران نه تنها سبب افزایش تولید نفت و گاز آن کشور خواهد شد بلکه اجازه خواهد اد تا بهره برداری های بیش تری از زیرساخت های انرژی در ایران "جدید" صورت گیرد. (از واژه "جدید" استفاده می کنم چرا که بسیاری از اقتصاددانان خوش بین خاورمیانه آن را به کار می برند). در این صورت ایران از زیرساخت هایی بهره مند خواهد شد که در ارتباط با زیرساخت های انرژی چین و هندوستان می باشند. کاهش بیش تر در قیمت نفت غیر قابل اجتناب است. با این حال، اگر می خواهید مثالی از چگونگی نفع غرب از تنش زدایی با ایران برای تان ذکر کنم می توانم به موضوع هواپیماهای قدیمی ایران اشاره کنم. برای درک این موضوع می توان به 243 فروند هواپیمای مسافربری مستعمل ایران اشاره کرد. بدین خاطر است که سوانح هوایی در ایران به طور منظم روی می دهند (از آنجاییکه من شخصا با این هواپیماها سفر کرده ام تجربه هایی را از آن ها در ذهن دارم). در نتیجه این سوانح بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری ایران به دلیل نبود قطعات یدکی زمین گیر شده اند. آن گونه که سازمان هوانوردی ایران گزارش داده سامانه هوایی آن کشور نیازمند 400 هواپیمای جدید است.

چین ابرقدرت واردات جهان از تحریم های وضع شده علیه ایران ناراضی است. علیرغم این موضوع، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور که در سال 1994 میلادی به 400 میلیون دلار رسیده بود در سال 2008 میلادی به 11 میلیارد دلار و دو سال پیش به 50 میلیارد دلار رسید. دکتر سعیدی باور دارد که زیرساخت های انرژی ایران نیازی جدی به ادغام کامل در بازارهای آسیای مرکزی و چین دارند. او هم چنین از ظرفیت های ایران برای جذب جهانگردان مسلمان از این مناطق اشاره می کند که بی تردید به یمن وجود مراکز مذهبی بزرگی در شهرهای قم، اصفهان، شیراز و مشهد هستند.

رویای نهایی ایران و در واقع بسیاری از کشورهای سنی حوزه خلیج فارس که تا حد زیادی در هاله ای از ابهام باقی مانده است تبدیل شدن به "منطقه صلح و ثبات" است همان گونه که جورج بوش پدر به طور نامعمولی در سال 1991 میلادی و پس از آزادسازی کویت خواسته خاورمیانه ای عاری از تسلیحات هسته ای را مطرح کرده بود. متاسفانه، تسلیحات هسته ای رژیم اسرائیل مورد اشاره رییس جمهوری پیشین امریکا قرار نگرفته بود و او در حالی آرزوی خود را بیان می کرد که دولتش در حال فروش تسلیحات به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بود.

در نتیجه، شما می توانید بگویید که تحقق چنین رویایی ناممکن است و احتمالا حق خواهید داشت که چنین نظری را بیان کنید. ساطور داعش و کابوس دیوانه وار وهابی که عموما از سوی عربستان سعودی و اشخاص تحت الحمایه پیشین طالبان مورد حمایت قرار می گیرند سبب شده تا داستان خونین منازعه در منطقه از سر گرفته شود.

با این وجود، در سال 1939 میلادی چه کسی تصور می کرد که اتحاد جماهیر شوروی ممکن است دو سال بعد به متحد ما تبدیل شود؟ این امر بار دیگر امکان پذیر است خوب است به وقایع پس از سال 1945 میلادی نگاهی بیندازید.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
0
2
شاه هم ژاندارم خلیج فارس بود، نمیدونستم که تمام افتخار گفتمان اصلاح طلبی- اعتدالی (بخونید سکولار-تفریطی) نوکری امریکا تحت عنوان پلیس خلیج فارسه.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
0
0
هموطن ناشناس نظر بالا یک تحلیل گر خارجی گفته شاه با نوکری ژاندارم منطقه شد ولی امروز ما با اقتدارملی با سرافرازی و رشادت همه ایرانیان ناوهای ماتا خلیج عدن میتازند و افتخار می افرینند پس کمی عاشقانه به نظام و مملکت خودمان فکر کنیم
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها