بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
یک کارشناس تغذیه گفت: مصرف نمک در ایران دو تا سه برابر مقدار توصیه شده سازمان‎جهانی بهداشت است.
تدبیر24: عاطفه فلاح در منطقه لرستان، بیان کرد: حداکثر مقدار مصرف نمک، روزانه پنج گرم است، در واقع این مقدار نمک، میزان سدیم مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‎کند.

وی ادامه‌داد: نمک دارای ماده مؤثر سدیم است که یکی از موادمغذی مورد نیاز برای سوخت ‎و ساز موادغذایی در بدن، انتقال پیام‎های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت‎ودرمان سلسله افزود: سدیم به مقدار محدود مورد نیاز روزانه بدن بوده و مصرف متعادل آن لازم است و در برخی شرایط مانند اسهال و استفراغ یا فعالیت شدید بدنی و هوای گرم نیاز بدن به املاح، بویژه سدیم به علت از دست رفتن مایعات بدن افزایش می‎یابد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‎ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند مشکلی ایجاد نمی‎شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و موادغذایی شور مشکلاتی از جمله فشارخون بالا، سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و ادم یا ورم در فرد ایجاد می‎شود.

فلاح تصریح‌کرد: درحقیقت همه این عوارض ناشی از مصرف زیاد نمک است. باید توجه داشت که سدیم علاوه بر نمک، به طور طبیعی تقریبا در تمام موادغذایی وجود دارد. بنابراین میزان نمکی که به غذا اضافه می‎شود باید در حداقل مقدار(کمتر از سه گرم) باشد.

وی تأکید کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که همان مقدار بسیار کم نمک نیز فقط باید از نوع تصفیه‎شده یددار باشد.

وی یادآوری کرد: نگهداری و ذخیره نمک یددار به مدت طولانی (بیش از یکسال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‎شود.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد که برای حفظ ید، نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و شیشه‎های رنگی و تیره نگهداری کرد و برای اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

وی گفت: هنگام خرید نمک همواره باید به وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته‎بندی نمک‎ها توجه شود. فقط نمک‎هایی قابل مصرف و مجاز هستند که شماره پروانه ساخت روی بسته‎بندی آن‎ها درج شده باشد.

فلاح تأکید کرد: دقت کنید که عبارت "نمک یددار تصفیه شده" روی بسته‎بندی نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان "صادراتی صنعتی" که مصرف خوراکی ندارد یا "نمک دریا" که ید کافی ندارد و تصفیه نشده است، خودداری کنید.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت‎ و ‎درمان سلسله توصیه کرد: برای پیشگیری از افزایش فشارخون و بیماری‎های قلبی، بهتر است میزان نمکی که هنگام پخت به غذا اضافه می‎کنید را کاهش دهید، برای اجتناب از مصرف بی‎رویه نمک، سر سفره از نمکدان استفاده نکنید، غذاهای کنسروشده و بسیاری از موادغذایی بسته‎بندی شده و آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند، به همین دلیل مصرف این نوع موادغذایی را محدود کنید و مصرف غذاهای شور مانند آجیل شور، چیپس، انواع شور نظیر خیارشور، سوسیس، کالباس و غذاهای کنسروی را کاهش دهید.

فلاح خاطرنشان کرد: مهمترین منابع دریافت نمک در رژیم‎غذایی عبارتند از نمک آشپزخانه و سفره، انواع غذاهای آماده مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، انواع تنقلات شور مانند چیپس، پفک، چوب‎شور، لبنیات شور مانند پنیر، دوغ و کشک پرنمک، انواع شور مانند خیار شور، کلم شور و انواع ترشی‎ها.

وی تأکید کرد: بهتر است به جای نمک از چاشنی و طعم‎دهنده‎هایی مانند سبزی‎های معطر(آویشن، ریحان، ترخون، نعناع، مرزه)، آبلیمو، آبغوره، آب نارنج و سرکه برای معطر و دلپذیرترکردن غذا استفاده کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها