بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
آیینه وند با بررسی ریشه های جعل احادیث علیه زنان تأکید کرد: جز صحیفه سجادیه، هیچ کتابی از ائمه نیست که در آن تصرف نشده باشد. سید رضی با 400 خطبه منتسب به حضرت امیرالمومنین (ع) مواجه بود که خود او هم می دانست که برخی از این خطبه ها با سخنان حضرت مطابقت ندارد و سعی کرد از ورود آنها به نهج البلاغه خودداری کند اما به تایید بسیاری از فقیهان و اسلام شناسان کاملا در این امر موفق نبوده است.
تدبیر24: در برنامه ای که به مناسبت سالروز نفی خشونت علیه زنان از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با عنوان "منع خشونت علیه زنان از دیدگاه فقه و حقوق" برگزارشد، آیت الله موسوی بجنوردی،صادق آیینه وند، محمدرضا اسفنانی، هما داوودی در این مراسم سخنرانی کردند.

در ابتدای مراسم "صادق آیینه وند" استاد دانشگاه، به بحث تاریخی اشاعه خشونت در تاریخ اسلام پرداخت و به زمینه ها و انگیزه های این خشونت ها اشاره کرد و گفت: در مورد اشاعه خشونت در تاریخ اسلام باید ابتدا زمینه ها و ریشه های آن را پیدا کرد و سپس انگیزه ها را مورد بررسی قرار داد. شواهد همه این ریشه ها و انگیزه ها در متون اسلامی یا حداقل می شود گفت متون منتسب به اسلامی کاملا قابل ردیابی است. آنچه در متون مذهبی آمده است از جمله 400 حدیثی که راجع به زن در کتاب احیا العلوم غزالی، کتب فقهی، تاریخی، تقسیری و کتب صوفی آمده است همه احادیث یا نظریات شخصی مولفان آن هاست که هیچ گونه سند رسمی و درستی در اسلام و احادیث و روایات ما ندارد. حتی برخی از مواردی که در کتاب نهج البلاغه، با آن مواجه می شویم.

وی افزود: برخی از سرچشمه های این تغذیه ای که ناشی از سلطه مذکر است عبارتند از: فلسفه یونانی، آیین خسروانی، کسرایی، فرهنگ مانوی، فرهنگ جاهلیت، فرهنگ بین النهرین، صوفیان دنیا گریز و زن ستیز هستند.

آیینه وند دراین بخش از سخنان خود با اشاره به نگاه صوفیانه به زن، آن را به دو نگاه دسته بندی کرده و افزود: ما دو دسته صوفی داریم: یکی صوفیانی که در صحنه هستند و انقلابی اند و مصلحند و احترام خاصی برای زن قائلند مانند: مولوی و دسته دیگر صوفیان دنیاگریز و زن ستیز هستند، مانند: مظفر قرمیسی یا مظفر کرمانشاهی که می گوید: برترین رفقه ها(دوری جستن ها)، رفق زن است. این نگاه منفی که معلوم نیست ریشه اش چیست و در کجاست در آثار آنها وجود دارد و این آثار هم مشخص و قابل تفکیک است.

این استاد دانشگاه به نگاه و تاثیر دین زرتشتی در نگاه به زن پرداخت و گفت: ما یک زرتشتی شرق ایران داریم که نسبت به مساله زن مشکلی ندارد، اما زرتشتی غرب ایران که متاثر از زروانیسم است. این نگاه تحت تاثیر زروانسیم و مانویت است بسیار نگاه منفی به زن دارد.

وی به شاعران ایرانی هم از حوزه نوع نگاه به زن اشاره کرد و افزود: شاعران ما هم دو دسته اند: یا زورپرستند و چون زنان زوری ندارند و ضعیفند را به حساب نمی آورند و آنها چون از ضعیف پیروی نمی کنند، لذا مواضع ضد زن دارند. با همه احترامی که برای فردوسی قائلیم اما ایشان از زمره شاعران به شدت زور پرست است. در سراسر اشعار او ارزشمندان تنها زورمدارانند و زنان به شدت مورد نادیدگی و یا تحقیرند. دسته دیگر شاعران داریم که برای زور از هر نوعی اعتباری قایل نیستند که این دسته نسبت به زنان نگاه برابرتری دارند.

وی با اشاره به نظر فقیهان اموی و عباسی در تاریخ اسلام نسبت به زنان  گفت: فقیهان اموی و عباسی هم دو دسته هستند. یک دسته فقیهانی که مستقل اند و صاحب رای هستند و با دستگاه اموی و عباسی ارتباطی ندارند و دسته دیگر فقیهان درباری اند که در تاریخ اسلام و متون اسلامی دیده می شود که بسیار ضد زن هستند و نگاه زن ستیزانه دارند و برای اینکه بتوانند آن مقاصد دنیوی و مقاصد خاص درگاههای اموی و عباسی را تامین کنند فتاوای بسیار ظالمانه ای در مورد زنان داشته اند.

وی در این بخش از سخنان خود به برخی اشتباهات منتسب شده به امیرالمومنین علی (ع) در مورد زنان در نهج البلاغه پرداخت و گفت: سید رضی با 400 خطبه منتسب به حضرت امیرالمومنین (ع) مواجه بود که خود او هم می دانست که برخی از این خطبه ها با سخنان حضرت مطابقت ندارد و سعی کرد از ورود آنها به نهج البلاغه خودداری کند اما به تایید بسیاری از فقیهان و اسلام شناسان کاملا در این امر موفق نبوده است. وقتی در منابع بین النهرینی و آنچه که در شبه جزیره عربستان وجود داشته جستجو می کنیم ردپای ورود این منابع را در برخی روایات جعلی می توان پیدا کرد. در نهج البلاغه هم برخی روایات جعلی وجود دارد. جز قرآن و صحیفه سجادیه که از طریق فرزندان امام حسن مجتبی(ع) بدون تحریف به دست ما رسیده اند، هیچ کتابی نداریم از ائمه و معصومین که دخل و تصرفی در آن نشده باشد.

یکی از راههای شناسایی جعلی بودن این روایات در نهج البلاغه سبک شناسی و ادبیات است. در برخی از این روایات جعلی می بینیم که کلمات و اصطلاحات مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری هستند. محتوا هم به شناخت جعلی بودن روایات کمک می کند. از راههای مهم سنجش درست بودن احادیث و روایات ائمه به دستور خود ایشان سنجیدن سخنان منسوب به آنان با قرآن است. اگر حدیث یا روایتی را می بینیم که سنخیتی با قرآن ندارند قطعا از ائمه ما نیستند.

در بخش دیگر، آیینه وند به نگاه و نظرات فلاسفه نسبت به زن می پردازد و می افزاید: ملاصدرا در کتاب حکمت متعالیه خود، در فصل چهاردهم اشاراتی به مساله زنان دارد که بسیار خشونت آمیز و تحقیرکننده است. در این فصل به منافع زمین اشاره میکند و به تولد حیوانات و از منافع آنان برای زمین سخن می گوید و اینکه بعضی از حیوانات به سبب منافع بیشترشان حیوانات مناسبی برای نکاح و ازدواج هستند! در اینجا شاهد نگاه یک فیلسوف به زن و هم ردیف قرار دادن آن با چه عناوینی هستیم. ملاهادی سبزواری که شارع ایشان هستند توضیح می دهد که این اشاره، اشاره بسیار لطیفی است و این قسم حیوانات برای اینکه ما برای زندگی با آنان راغب شویم به زیباترین نحو خلق شده اند. مشکل آنجاست که این منابع در زمره منابع اسلامی هم یاد می شوند.

وی در مقایسه این سخن در یک منبع اسلامی اشاره ای به یک شعر دوران جاهلی کرد و گفت: در مقایسه با کلام ملاصدرا یک شعر داریم که می گوید: هر صاحب دختری برای حفظ و مصونیت دختر خود بهتر او را در خانه نگه دارد، او را بپوشاند یا شوهرش دهد.اگر امکان ازدواج او مهیا نیست بهترین شوهر همان قبر است! در نگاه این شعر با نگاه ملاصدرا هر دو خشونت هایی دیده می شود که باید ریشه یابی شود. قصد من از این دو مثال این بود که بگویم چه کسی می تواند ادعا کند متون اسلامی همه از متن اسلام است.

اسلام از این تعاریف بیزار است. ما باید این منابع را پالایش کنیم. بسیاری از این منابع سرچشمه هایی از بین النهرین و تفکر جاهلیت دارند که وارد این متون اسلامی شده است.

وی به 9 سرچشمه به عنوان عوامل خشونت علیه زنان در متون اسلامی پرداخت و اشاره کرد و گفت: یک: زن مصرف کننده غیر مدافع است. این نگاه جاهلی است که با اسلام آمیخته است. نگاه جاهلی این بود که اگر بنا باشد در قطحی بیابان مصرف کننده شمیر نزن را نگهداری کرد، زنده به گور کردن آن بهتر است.

دو: بینش اقتدارگرایانه است که در این بینش نکوهش زن نمونه هایش در شعر بسیاری از شاعران آمده است. سعدی با همه بزرگیش از نمونه این شاعران است. آنجا که در شعرش می گوید: باید سالی یک زن اختیار کرد.

برو زن کن ای خواجه هر نوبهار

که تفویم پاره نیاید به کار

یا در جای دیگری می گوید:

هر بلا کاندر جهان بینی عیان

باشد از شومی زن اندر جهان

و نمونه های دیگری از شعر شاعران قرن نهم و دوازدهم یا حتی همین قرون بیست و بیست ویکم.

سه: اعتفاد به سلطه مرد در خانواده و تلاش برای حاکمیت مرد از طریق زور. در برخی از روستاها هنوز هم به رسم خوشامد گویی داماد، یک چوب، انار و شاخه نبات به عروس هدیه می دهد که چوب نماد و نشانه تاکید بر نقش حاکمیت مرد در همان بدو ورود زن به خانه بخت است.

چهار: رواج بینش موذی بودن زن و تشبیه آن به اژدها و کژدم، که از بین النهرین آمده است. اگر در نهج البلاغه هم این تعابیر آمده است کاملا بین النهرینی است و نشانه عدم صحت آن روایت از سوی حضرت علی (ع) است. این نگاه و اصطلاح کاملا بین النهرینی است و ربطی به اسلام ندارد ولو اگر در برخی احادیث به نام ائمه دیده شود.

پنج: باور عامیانه و شبه علمی و تفسیر تمکین و اطاعت مطلق زن از مرد. در اسلام هرگز اطاعت مطلق جز از خداوند از هیچ شخص دیگری نداریم.

شش: باور عامیانه و شبه علمی که هرگز اثبات علمی نشده است مبنی بر نقصان عقلی زن. بر اساس این باور عامیانه دنبال هدف موجه نشان دادن اطاعات زن از مرد بودند.

هفت: باور به فتنه شدن مرد توسط زن.

مجو زن را از این دنیای پر فن

وفا از اسب و  شمشیر و نه از زن

هشت: باوری به نام اینکه: زن نماینده شیطان است. این یک نگاه یونانی است که بر خلاف اصل خلقت از نگاه اسلام است. متاسفانه حتی یکی از فقهای ما در مجلس خبرگان در ابتدای انقلاب هم همین جمله را بکار بردند. اگر در متون غزالی هم بگردید متاسفانه این نگاه متناقض در آثار او هم وجود دارد. غزالی هم از یک طرف نظریات خشونت بار اینگونه نسبت به زن دارد و از طرف دیگر زن را نماینده و بانی خلقت در زمین معرفی می کند.

نه: زن نشان بی وفایی است. حتی از قول امیرالمومنین علی(ع) شعر و دیوانی را که از علی بن ابیطالب قیروانی است به ایشان منسب کرده اند. در این دیوان هر آنچه که بخواهید خصوصا نسبت به بی وفایی زن به حضرت علی (ع) نسبت داده شده است.

ده: زن ظرف انتقال است. انتقال دهنده است چون آن چیزی که مهم است این است که پشت پشت پدری است و مادر رهگذر است. پس بنابراین او تنها یک انتقال دهنده است.

یازده: چون مرد فاعل و عامل اقتصادی است و نفقه در حقیقت به عهده اوست پس او در واقع مصرف کننده و هدر دهنده است. باید هر طور که شده است جلوی اتلاف او را گرفت. نگاهی که نوعی مالکیت هم نسبت به زنان قایل می شود.

آیینه وند افزود: این ها همه سرچشمه هایی از فرهنگ بین النهرینی و مانوی و فرهنگ جاهلیت است که وارد اسلام شده است و اصلا سنخیتی با فلسفه برابری آفرینش در اسلام ندارد.

وی در پایان سخنان خود به 8 مورد از ویژگی هایی ممتازی که در تاریخ اسلام فقط به نام زنان ثبت شده است اشاره کرد و گفت:

یک: ذهبی بزرگ فقه و تاریخ اسلامی اشاره می کند که در تاریخ اسلام سراغ نداریم نام زنی از زنان مهاجر به عنوان مرتد و از ایمان برگشته، ثبت شده باشد.

دو: در طول تاریخ رجال و حدیث دیده نشده است که زنی جعل حدیث کرده باشد.

سه: امام علی(ع) می عرماید: اکثر الخیرات فی النسا: همه خیر و خوبی ها در زنان است.

چهار: درتاریخ اسلام، میان منافقان جز یک زن به نام اسما بنت مروان دیده نشده است؛ در حالی که بیش از سیصد منافق مرد گفته شده که هشتاد نفر آنها با نام ذکر شده اند.

پنج: در سیره رسول گرامی اسلام آمده است که در مجلس رسول خدا کسی اجازه نداشت که از زنان سخنی بیاورد که آن سخن شان و منزلت زنان را کم کند.

شش: کرامت مرد و یا لئامت او در معامله و رفتار با زن شناخته می شود. یعنی هیچ کریمی زن را نمی آزارد و هیچ لئیمی نمی تواند مقام زن را حفظ کند.

هفت: اگر مقام حرمت زن در خانواده رعایت نشود و زن در زندگی راضی نباشد مقام صحابی پیامبر هم داشته باشد از عذاب قبر در امان نخواهد ماند. به عنوان نمونه وقتی سعدبن معاذ که از صحابه بزرگ اوس و خزرج بود به احترام او؛ خود پیامبر وی را در قبر گذاشت، اما وقتی از قبر خارج شدند مکدر بودند. دلیل را پرسیدند، پیامبر فرمود: با این مقامی که داشت به خاطر بددهنی در خانواده و بدخلقی با همسر عذاب قبرش را دیدم.

هشت: تعبیر زیبای پیامبر که خطاب به مردم می فرمایند: من از دنیاتان تنها سه چیز را می پسندم: نماز، عطر و زن. این ترادف زیبای معنوی و اجتماعی و خلقت از پیامبر نشان از نگاه والای اسلام و پیامبر نسبت به مقام زن است.


منبع: معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها