بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
کارشناسان بهداشتی می گویند: استفاده از شیر خام توسط مردم با باور سالم و تازه تر بودن آن، افزایش تب مالت را به دنبال داشته است.
تدبیر24: کارشناسان می گویند با توجه به نگاه منفی شکل گرفته در مورد شیرهای پاستوریزه و اینکه دارای افزودنی های مختلف است، سلیقه های مردم تغییر کرده و آنان خطرهای فراوان استفاده از شیر خام و بیماریهای ناشی از آن را به جان خریده و تمایل به مصرف این فرآورده دامی به طور روزافزون در فروشگاههای محلی افزایش یافته است.

 تازه ترین آمارهای ارایه شده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رشد 15 درصدی مبتلایان به بیماری تب مالت استان در سال جاری را نشان می دهد بطوریکه تعداد افراد مبتلا به این بیماری در هفت ماه امسال 290 نفر اعلام شد در حالیکه پارسال 487 نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

مقبوله غلامی که یکی از مصرف کنندگان شیرمحلی است به ایرنا گفت: طعم و مزه شیرهای محلی بسیار خوشمزه تر از شیر های پاکتی و نایلونی تولیدی کارخانه ها است.

وی ادامه داد: شیر و فرآورده های لبنی تولید کارخانه ها غالبا طعم و مزه خاصی دارند که نشان دهنده استفاده افزودنی های خاصی است.

وی گفت: در حالیکه طعم و مزه شیر و فرآورده های لبنی که از دامداران محلی تهیه می کنم دارای طعم و غلظت خوبی است.

وی افزود: استفاده از این فرآورده های لبنی خوشمزه و با طعم بیشتر افراد را به تهیه این نوع محصولات ترغیب می کند.

حسن اسدی یکی دیگر از مصرف کنندگان شیر و فرآورده های لبنی محلی، اطمینان بیشتر به این نوع محصولات غذایی را علت اصلی استفاده از آنها عنوان کرد.

وی با این اعتقاد که مصرف محصولات غذایی سنتی و محلی، سلامتی و طول عمر بیشتر گذشتگان را به همراه داشت، گفت: با تغییر الگوی غذایی و استفاده از شیوه مرسوم گذشتگان بدنبال دستیابی به زندگی سالم هستم.

وی با اطمینان از بهداشتی و سالم بودن شیر و فرآورده های لبنی محلی، اظهار کرد: شیری که با دوشیدن دامها به دست دامدار تهیه می شود بهداشتی تر از نوع محصولات کارخانه ای با مواد افزودنی و غیر بهداشتی، است.

هرچند ابتلا به بیماری تب مالت نگران کننده است ولی در زمان حاضر چگونگی ابتلا به این بیماری که میکروب آن از حیوان آلوده مانند گاو، بز، گوسفند و شتر به انسان منتقل می شود، بیشترین دغدغه است.

تنفس هوای آلوده آغل، تماس پوست زخمی انسان با مخاط حیوان آلوده و مصرف شیر، لبنیات غیربهداشتی و گوشت بافت نیم پز دامها از راههای انتقال بیماری تب مالت به انسان به شمار می روند که مسوولان بهداشت علوم پزشکی مازندران 80 درصد عامل بروز این بیماری در مازندران را از راه سوم و خوردن شیر و فرآورده های لبنی اعلام کردند.

جوشاندن شیر به میزان لازم (بعد از رسیدن به نقطه جوش و قل زدن سه تا پنج دقیقه) و خواباندن پنیر محلی به مدت سه ماه در آب نمک 17 درصدی (170 گرم نمک در یک لیتر آب) از جمله نکاتی است که برای بهداشتی کردن شیر و فرآورده های دامی و جلوگیری از بیماری تب مالت ضروری است.

تعدد تابلو مغازه های عرضه شیر و فرآورده های لبنی محلی در مازندران حکایت گر روند تغییر الگوی مصرف در مردم و حرکت به سمت استفاده از غذاهای محلی است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تب مالت بعنوان بیماری بومی استان نام برد و گفت: تماس مستقیم با دامهای بیمار و استنشاق هوای آغل میکروبی و استفاده از شیر دام بیمار راههای انتقال بیماری تب مالت به انسان است.

نادر آهنگر ادامه داد: در حالیکه در گذشته تب مالت به دلیل تماس مستقیم افراد با دام بیمار افزایش داشت با اجرای طرح واکسیناسیون دام ها از سوی دامپزشکی روند این بیماری عفونی خطرناک و کشنده کنترل شده بود.

وی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان تب مالت در مازندران، اعلام کرد: افزایش 15 درصدی مبتلایان به این بیماری نشان می دهد که هفت ماه امسال 290 نفر در استان به این بیماری مبتلا شدند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: در حالیکه پارسال تعداد مبتلایان تب مالت 487 نفر بود.

وی مصرف شیر و فرآورده های لبنی را عامل ابتلا مازندرانی ها به تب مالت اعلام کرد و گفت: مردم بدون آگاهی لازم تغییر الگوی تغذیه ای زندگی خود را ایجاد کرده اند.

به گفته آهنگر، مردم بدون لحاظ کردن نکات بهداشتی که گذشتگان در استفاده از شیر و فرآورده های لبنی اعمال می کردند به الگوهای مصرف سنتی و محلی تغذیه روی آورده اند.

وی با اشاره به اینکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت افراد بعنوان فروشنده شیر و فرآورده های لبنی محلی را غیر مجاز می داند، گفت: کثرت افراد فعال در این زمینه به همراه کمبود نیروی بهداشتی در استان، نظارت بر این مجموعه را با مشکل مواجه کرده است.

آهنگر از رواج شایعه های استفاده از افزودنی های غیر مجاز همچون پالم در شیر پاستوریزه را عاملی برای رغبت مردم برای استفاده از شیر محلی نام برد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:شیروفرآورده های لبنی دامداریهای صنعتی از کانال های مطمئن نظارتی بصورت بهداشتی تولید و در اختیار کارخانه های تولید کننده قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: تداوم روند کنترل بهداشتی در این کارخانه ها، سلامت و ایمنی تولیدات این محصولات را تضمین می کند و به مردم اطمینان می دهد شیری که مصرف می کنند سالم است.

آهنگر ادامه داد : مدل آموزشی شبکه پزشکی (شپ) به منظور نظام مندی و ارتقای همگانی در مازندران اجرا می شود.

وی گفت: پس از تریبت مربی بهداشتی، فعالیت این افراد برای ارزیابی سطح آگاهی بهداشتی مردم در مورد بیماری ها انجام می شود تا آنان نسبت به مسایل پیرامون آن آگاهی یابند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: این برنامه آموزشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی و دفتر امور روستایی استان با آموزش دهیاران آغاز می شود تا این روند آموزشی به روستاییان ارایه شود.

وی تاکید کرد: با این شیوه آموزشی نوعی شبکه خود مراقبتی افراد برای مقابله با بیماریها بویژه تب مالت انجام می شود.

کارشناس مسوول بیماری های واگیر و بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: راه گوارشی ابتلا به بیماری تب مالت، استفاده از شیر و لبنیات غیر پاستوریزه است.

جلیل شجاعی ادامه داد: مصرف کنندگان شیر محلی می بایست با جوشاندن شیر به مدت سه تا پنج دقیقه بعد از قل خوردن، میکروب احتمالی در شیر از بین می رود.

وی ادامه داد: همچنین برای اطمینان از رفع آلودگی، پنیر محلی تهیه شده از شیر جوشیده می بایست سه ماه در 170 گرم نمک در یک لیتر خوابانده شود.

این مسول بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم را اصلی ترین گزینه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب مالت عنوان کرد.

وی همچینن از مبتلایان به بیماری تب مالت خواست تا مدت زمان مصرف دارو را رعایت کنند چون بهبود نسبی بعد از مصرف دارو دلیل بر سلامتی کامل نیست و احتمال بازگشت بیماری بسیار زیاد است.

شجاعی ادامه داد: جدی نگرفتن درمان این بیماری که غالبا با درد استخوان نمایان می شود منجر به فلج و حتی مرگ خواهد شد.

کارشناس بیماری های قابل انتقال حیوان به انسان اداره کل دامپزشکی مازندران از انجام اقدام های لازم برای واکسیناسیون دام ها به منظور کنترل بیماری بروسلوز در دامها (تب مالت انسانی) به عنوان بخشی از فعالیت های این نهاد نام برد.

محمد آزادی ادامه داد: کارشناسان دامپزشکی مازندران با حضور در دامداری ها، واکسیناسیون دام ها بر علیه این بیماری را انجام می دهند.

بیماری عفونی تب مالت بدلیل تاثیر گذاری میکروب این بیماری بر روی بیشتر اعضای بدن و مشکل در تشخیص آن به عنوان بیماری هزار چهره از آن نام می برند.

تب، بی اشتهایی، تعریق شبانه، سردرد، درد بدن و زانو یا مفاصل علائم مرحله زودرس بیماری تب مالت به شمار می رود که در این مرحله تشخیص آن برای پزشکان غالبا سخت است.

عوارض شدید بیماری در تمامی نقاط بدن بویژه استخوان ها و مفاصل ، بعد از گذشت سه ماه از بیماری بروز می کند که درمرحله مزمن و بعد از گذشت یکسال افسردگی، نازایی، فلج و در نهایت با شدت گرفتن بیماری و درمان نشدن، مرگ را نیز به همراه خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها