بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
وضعیت بیمارستان‌های شهر موصل نمونه‌ای است که نشان می‌دهد برای اسلام‌گرایان افراطی پی‌ریختن حکومت دلخواه آنان ساده نیست. بسیاری از کادر پزشکی موصل ترجیح می‌دهند از دست آزار و اذیت "دولت اسلامی" (داعش) فرار کنند و به شهری دیگر پناه ببرند. آن‌ها در بغداد و کرکوک هم می‌توانند کار پیدا کنند.
تدبیر24: گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) می‌گوید که زنان و مردان اجازه ندارند حتی در بیمارستان‌ها با هم کار کنند. پزشکان ترجیح می‌دهند از دست آزار و اذیت اسلام‌گرایان افراطی بگریزند. "دولت اسلامی" (داعش) خود را مجبور به سازش می‌بیند.
 
به گزارش دویچه وله، پزشکان زن باید چهره خود را با روبنده بپوشانند. زنان دیگر اجازه ندارند در شیفت شب کار کنند، چون کسی چه می‌داند میان آنان و همکاران مردشان چه خواهد گذشت؟
 
به گزارش "واشنگتن پست"، گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) قواعد رفتاری‌ای از این دست را در بیمارستان‌های شهر موصل عراق پیاده کرده است.
 
خبرنگاران این روزنامه آمریکایی با پزشکان چهار بیمارستان از مجموع هفت بیمارستان شهر موصل مصاحبه تلفنی کرده‌اند. پزشکان عراقی با خشم از آزار و اذیت‌هایی سخن می‌گویند که از زمان هجوم اسلام‌گرایان افراطی متحمل شده‌اند.
 
در یک مورد گروه "دولت اسلامی" (داعش) اجازه نداده که یک پزشک متخصص بیهوشی به زنی که درد زایمانش شروع شده بوده کمک کند. استدلال اسلام‌گرایان این بوده که شایسته نیست یک مرد، زن یک مرد دیگر را موقع زایمان ببیند. استثنائا یک قابله اجازه یافته، با وجود آن‌که نیمه‌شب بوده و شب‌کاری برای زنان ممنوع شده، نوزاد این زن را به دنیا بیاورد.
 
گویا برای اسلام‌گرایان افراطی روشن بوده که با قواعد سخت تعصب‌آمیز خود جان آدم‌ها را به خطر می‌اندازند. بدین سبب قابله‌ها دارای حق ویژه‌ای شده‌اند و هم اکنون دیگر مشمول ممنوعیت کار در شیفت شب نیستند.
 
«انسان‌ها برایشان بی‌ارزش هستند»
 
در حال حاضر برنامه‌ریزی خانواده نیز در شهر موصل دشوارتر شده است. "دولت اسلامی" (داعش) تقسیم رایگان کاندوم میان زوج‌های متاهل را متوقف کرده است. روشن نیست که اسلام‌گرایان افراطی به دلایل عقیدتی برنامه جلوگیری از بارداری را قبول ندارند یا فقط می‌خواهند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.
 
پزشکان موصل هنوز هم بخش بزرگی از حقوق خود را از دولت عراق دریافت می‌کنند و نه از باصطلاح دولت جدید، که تا جایی که بتواند در حال صرفه‌جویی است. "دولت اسلامی" تنها به آدم‌های خود حقوق خوب پرداخت می‌کند. طرفداران این گروه پست‌های کلیدی را حتی در بیمارستان‌ها اشغال می‌کنند، مهم هم نیست اگر از کار خود بی‌اطلاع باشند یا اصلا برای این کار ساخته نشده باشند.
 
یک پزشک زن درباره رؤسای جدید خود به "واشنگتن پست" گفته است: «این‌ها جنگجو هستند، ما این‌جا کار مدنی می‌کنیم. این‌ها برای آدم‌های این‌جا ارزش قائل نیستند.»
 
شهر موصل در عراق تنها شهر بزرگی است که "دولت اسلامی" (داعش) توانسته کنترل آن را به دست بگیرد. اگرچه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا شهر رقه در سوریه را نیز کنترل می‌کنند، اما این باصطلاح "پایتخت خلافت اسلامی" در مقایسه با موصل بسیار کوچک است.
 
اولتیماتوم "دولت اسلامی"
 
وضعیت بیمارستان‌های شهر موصل نمونه‌ای است که نشان می‌دهد برای اسلام‌گرایان افراطی پی‌ریختن حکومت دلخواه آنان ساده نیست. بسیاری از کادر پزشکی موصل ترجیح می‌دهند از دست آزار و اذیت "دولت اسلامی" فرار کنند و به شهری دیگر پناه ببرند. آن‌ها در بغداد و کرکوک هم می‌توانند کار پیدا کنند.
 
گروه "دولت اسلامی" (داعش) در ماه اکتبر به پزشکان موصل که شهر را ترک کرده بودند اولتیماتوم داد: یا فوری برمی‌گردید یا هر چیزی را که جا گذاشته‌اید مصادره می‌کنیم. اما تا کنون هیچ کدام از پزشکان حاضر نشده در برابر این تهدید سر فرود آورد.
 
در این میان "دولت اسلامی" مجبور شده برای این‌که جلوی مهاجرت همه کادر پزشکی را بگیرد، قواعدی را که خود مقرر کرده زیر پا بگذارد. برای مثال این گروه دستور جدایی جنسیتی میان پزشکان و پرستاران در بیمارستان‌ها را صادر کرده بود. اما این دستور لغو شده و هم اکنون پزشکان و پرستاران زن و مرد دوباره با هم کار می‌کنند.
 
زنان بیمار هم اجازه دارند توسط پزشکان مرد معالجه شوند، البته به شرطی که بیماری مربوط به آلت تناسلی آنان نباشد.
 
پزشکان موصل به قدر کافی با مشکلاتی که مانع کارشان بشود درگیر هستند: برای مثال دولت عراق دیگر به این شهر برق نمی‌رساند و بانک خون بیمارستان‌ها پس از آن‌که اسلام‌گرایان افراطی آن را غارت کرده‌اند، خالی شده است.
 
قواعد مهمل اسلام‌گرایان تنها بار دوش پزشکان موصل را سنگین‌تر کرده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها