بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مثبتی به مذاکرات هسته‌ای دارد گفت: می‌توان در بسیاری از زمینه‌ها به توافق دست پیدا کرد اما طرف مقابل نباید نگاه بقالی به مذاکرات داشته باشد.
تدبیر24: علی لاریجانی در گردهمایی پرچمداران نهضت حسینی که با حضور ائمه جمعه، مبلغین و مبلغات در مسجد حظیره یزد برگزار شد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در طول سال‌های گذشته یادآور شد: در طول یک سال اخیر مذاکرات نسبتا جدی صورت گرفته و ابعاد مساله برای دوطرف روشن است و آنچه ایران می‌خواهد و رفتار و نیات آن‌ها مشخص است. به نظر می‌رسد موقعی است که درست تصمیم بگیرند.

رییس مجلس ادامه داد: غرب باید یکی از دو راه موجود را انتخاب کند؛ یا علاقمند است که ایران در چارچوب نظارت‌های بین المللی، فناوری صلح آمیز هسته‌ای را دنبال کند و دنبال ستیز با ایران نباشند، این راه هموار است با فتوای رهبری در تحریم تولید سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی هم برای آن‌ها روشن است که ایران نمی‌تواند دنبال سلاح باشد. این فتوا ورای قانون است و حتی اگر قانون تغییر کند این فتوا تغییر نمی‌کند. این راه بهتر است و ما این راه را تایید می‌کنیم که نظارت‌ها در صحنه بین‌الملل انجام گیرد و ایران دانش صلح آمیز هسته‌ای را داشته باشد ورای آن هم نمی‌خواهیم برویم.

لاریجانی همچنین اظهار کرد: راه دیگر این است که ایران را پشیمان کنند و مذاکرات را با دست‌انداز مواجه کنند که این به نفع آن‌ها هم نیست و ما هم از این راه استقبال نمی‌کنیم. اگر آن‌ها به دنبال ایجاد فضای امن در منطقه هستند باید رفتارشان با ایران سنجیده باشد و ایران را به سمتی هل ندهند که مجبور شود رفتارش را تغییر دهد.

لاریجانی با طرح این سوال که فایده بودن ایران تحت نظامات بین‌المللی چیست؟ تصریح کرد: بارها در مجلس برای نمایندگان این سوال پیش آمده که اگر همه نظامات بین المللی را انجام دهیم و باز هم آن‌ها ما را تحریم کنند فایده اش چیست؟ ما این راه را پسندیده نمی‌دانیم اما کاری نکنید که ایران را به تغییر رفتار وادار کنید.

وی با بیان اینکه مذاکرات در حال پیشرفت است اظهار کرد: اینکه مذاکرات تمدید شد جزء مواردی بود که باید صورت می‌گرفت زیرا ما نمی‌توانیم چیز ناپخته‌ای را بپذیریم بلکه باید ابعاد موضوع از هر نظر برای طرفین روشن شود. آن‌ها هم نباید به دنبال فریب‌کاری باشند زیرا موضوع تا حد زیادی برای ایران روشن است و ایران این ورزیدگی را دارد که تشخیص دهد کجا باید چارچوب دقیقی برایش وضع کند. ما امیدواریم در ادامه مذاکرات مسیر روشن‌تر شود و مجبور باشیم راهکار نخست را اجرا کنیم.

رییس مجلس با بیان اینکه نگاه وی به مذاکرات نگاه مثبتی است اظهار کرد: فکر می‌کنم در خیلی از زمینه‌ها می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم البته آن‌ها نباید نگاه بقالی به مذاکرات داشته باشند زیرا این مذاکرات سنگینی است و نباید جنسش را در این ترازو قرار دهیم.

وی در ادامه به ظهور پدیده داعش در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: شرایط منطقه ما از جنس تروریست‌های داعش هنوز حالت قلیان دارد. نقشی که ایران در این زمینه داشته بسیار مسئولیت پذیرانه است. ما همیشه با جریانات تروریستی مخالف بوده‌ایم و چه در عراق و چه در افغانستان با آن مبارزه کرده‌ایم. در قضایای اخیر هم تنها ایران بود که جلوی این ماجرا ایستاد تا حداکثر چند بمباران اخیر کردند که تاثیر مهمی هم نداشت.

لاریجانی با تاکید بر لزوم وجود همگرایی در کشور در حوزه مسائل اقتصادی تصریح کرد: من برخی تنش‌های سیاسی داخلی را از سر عقل نمی‌دانم وقتی این شرایط بین المللی و این وضع اقتصادی را داریم این سایش‌های سیاسی داخلی عاقلانه نیست. انسان همیشه باید اولویت‌ها را درنظر بگیرد. ما هم بیش از هر زمان دیگری احتیاج به رفاه در داخل داریم و نیاز داریم در درون روی مولفه‌های مهم برای شرایط کشور تفاهم کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع ائمه جمعه استان یزد عظمت و سرافزاری ملت و کشور را به دلیل حب اهل بیت و نشر معارف اهل بیت دانست و اظهار کرد: ما باید سازوکاری برای تربیت افراد اسلام‌شناس فراهم کنیم. اسلام شناسی واقعی هم در حوزه‌های علمیه شکل می‌گیرد و باید برای آن برنامه داشت. اینکه حوزه‌های علمیه دولتی نشوند فکر درستی است و ما معتقد به استقلال حوزه هستیم. حتی در دولت جمهوری اسلامی که اساسش حمایت از تفکر دینی است حوزه‌ها باید بتوانند حرفشان را در جهت اصلاح امور بزنند.

لاریجانی ادامه داد: استقلال حوزه‌ها به معنی نفی وظیفه دولت‌ها در مورد حوزه نیست و دولت‌ها باید به گسترش حوزه کمک کنند. ما در سال‌های اخیر همیشه برای گسترش حوزه‌ها و مدارس علمیه بودجه لازم را تخصیص داده‌ایم البته در دو سال اخیر شرایط مالی خوب نبوده و دچار خشکسالی‌هایی شده‌ایم.

لاریجانی با بیان اینکه شرایط منطقه و مسائل اقتصادی بر روی هم تاثیرگذارند اضافه کرد: مخصوصا برخی مشاجرات ما در صحنه بین‌المللی تا حدی در مسائل اقتصادی تاثیر داشته است. من قبول ندارم که همه مسائل ما مربوط به تحریم است چرا که خیلی از مشکلات اقتصادی مشکلات مدیریتی است. باید سازوکارهای دقیق‌تری می‌داشتیم که شرایط اقتصادی ما این وضع را پیدا نمی‌کرد. البته تحریم هم روی آن اثر گذاشته است.

وی وابستگی بودجه کشور به نفت را از نقایص کشور در حوزه اقتصاد دانست و ادامه داد: متاسفانه بودجه ما همچنان نفتی است و تا این وضعیت وجود دارد تلاطم‌ها روی آن تاثیرگذار است. در حال حاضر نیز اتکاء بودجه به نفت بیش از قبل است. زیرا در سال‌های اخیر استخدام های زیادی شد و بودجه جاری متورم شد و نیاز داشتند که از نفت بردارند. تا حدی که در حال حاضر بیش از 85 درصد بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: بخش دیگری از مشکل این است که ما تلاش می‌کنیم همه کارهای عمرانی را با بودجه دولتی انجام دهیم و چون دولت پول ندارد کارها باقی می‌ماند. ما کلنگ زیاد می‌زنیم اما بودجه متناسب درنظر نمی‌گیریم لذا شرایط این‌طور می‌شود که پروژه‌ای 30 سال به طول می‌انجامد و ساختمان‌ها فرسوده می‌شود.

رییس مجلس با اشاره به آغاز 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور تاکید کرد: چون این پروژه‌ها به بهره‌برداری نمی‌رسد، به چرخه تولید وارد نمی شود و افزایشی در ثروت عمومی ایجاد نمی‌کند. در سال حدود 20 هزار میلیارد برای پروژه‌های عمرانی درنظر گرفته می‌شود و امسال که وضعیت بهتر است قرار است 30 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شود. اما ما 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلید زده‌ایم و اگر با احتساب تورم درنظر بگیریم 30 تا 40 سال طول می‌کشد که همین پروژه‌ها به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد سازوکار ما درست نیست. البته برخی آه می‌کشند که شرایط از نظر بین‌المللی عوض شود و پولی سرازیر شود تا پروژه‌ها به سرانجام برسد اما زمانی که تحریم‌ها وجود نداشت هم تقریبا همین وضعیت بود لذا این راه علاج نیست و مکانیزم باید عوض شود و به سمت واگذاری پروژه‌ها به مردم برویم.

رییس مجلس شورای اسلامی پس از سخنرانی در مسجد حظیره یزد همچنین در بیت شهید آیت الله صدوقی چهارمین شهید محراب حضور یافت و با خانواده ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها