بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۴۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
تدبیر24: امروزه صنعت هواپیمایی یکی از مهمترین صنایع در خصوص جابجایی ها محسوب می گردد. این صنعت که در طول چند دهه گذشته جایگاه اساسی در جابجایی ها به خود اختصاص داده است، نقطه ایی مهم برای سرمایه گذاران خصوصی و دولتی می باشد.
همگام با پیشرفت این صنعت در عرصه های متفاوت، نقش فناوری اطلاعات (که به تدریج راه خود را در این صنعت باز نموده است) پر رنگتر و استفاده از آن به عنوان ابزاری جهت کاهش هزینه ها، کنترل سوانح و پیشبینی الزامی به نظر می رسد. تا بدانجا که بعضی شرکتهای هواپیمایی بزرگ (مانند لوفتانزا و امارات)  اقدام به تاسیس شرکتهای اقماری فناوری اطلاعات نموده و بعضی از آنها با استفاده از شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات سعی به رفع مشکلات و حل معضلات خود نموده اند.
این شرکتهای اقماری مانند شرکت لوفتانزا تک نه تنها به تولید محصولات مورد نیاز شرکت مادر خود اقدام نموده اند بلکه با تست این سیستمها در شرکت مادر مبادرت به معرفی آن به شرکتهای دیگر می نمایند. با توجه به درآمد سرانه این شرکتهای اقماری نسبت به شرکت مادر، به نظر می رسد این صنعت گاها" به نسبت سودآور تر می باشند. اما جدای از سود شرکتهای فناوری اطلاعات وابسته، یکی از مواردی که توجهی به آن نشده است، ایجاد استقلال شرکتهای مادر از شرکتهای معروفی همچون SITA می باشد. این استقلال فارغ از کاهش هزینه ها، به شرکتهای مادر این امکان را می دهد که بتوانند با بومی سازی نرم افزارهای مورد نیاز اقدام به استفاده بهینه از نرم افزارهای تولیدی نمایند.
این مقاله با اشاره به یکی از نرم افزارهای پایه تولید شده توسط شرکت داخلی مشار، اشاره ایی به میزان موفقیت آن در کاهش هزینه ها و کنترل موجودی های گران قیمت آنها می نماید. در این مقاله در ابتدا نگاهی اجمالی به صنعت حمل و نقل هوایی و جایگاه ظروف استفاده شده در هواپیما می نماید و سپس ضمن معرفی اهمیت کنترل آنها به میزان کاهش هزینه ها می نماید. در انتها با مقایسه ایی اجمالی بین نسخه بومی شده ایرانی آن با نسخ دیگر به بررسی ویژگیهای آن می پردازد.
صنعت هواپیمایی و جایگاه کشور ایران
    با توجه به سابقه 60 ساله صنعت هواپیمایی در ایران، متاسفانه این صنعت با وجود جایگاه مهم آن همیشه به عنوان صنایع وابسته معرفی شده است. متاسفانه در تمامی این دوران به دلیلهای متفاوت از جمله دوری صنعت هوایی و صنعت فناوری اطلاعات سرمایه گذاری چندانی در به وجود آمدن شرکتهای مرتبط با این صنایع چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی صورت نگرفته است و همواره تلاش شده تا مشکلاتی نظیر تحریم با روشهای غیر متعارف حل شوند. متاسفانه یکی از این تبعات این وابستگی در صنعت هواپیمایی هدر رفتن هزینه های هنگفت دلاری کشور شده است.
صنعت هواپیمایی و اهمیت ظروف (ULD) در پرواز
Unit Load Device که به اختصار با نام ULD شناخته می شود وسیله ایست که بارهای (چه مسافری و چه بارهای تجاری) بر روی آنها بارگذاری شده تا بتوان بارها را در هواپیما دسته بندی و مدیریت نمود. لازم به ذکر است که بدون وجود این ظروف (در هواپیماهای غول پیکر) طبق قوانین بین المللی باری را نمی توان حمل نمود. این ظروف که غالبا" قیمتی بالای 1000 دارند، به عنوان یکی از داراییهای گرانقیمت یک هواپیمایی محسوب شده و با توجه به اینکه این ظروف در ایستگاه های متفاوت پیاده و بارگذاری می شوند. کنترل و مانیتور کردن آنها بسیار مشکل می نماید.
همانطور که در قبل نیز اشاره شد، شرکتهای اقماری همچون مرکاتو از جمله شرکتهایی بود  که در این خصوص تلاش فراوانی نموده و با نرم افزار مدیریت ظروف در پرواز نه تنها شرکت هواپیمایی امارات را از هزینه در سیستمهای همچون SITA بی نیز نمود بلکه با اجاره این نرم افزار به شرکتهای هواپیمایی درآمد سرشاری را ایجاد نموده است. این نرم افزار که با هزینه ایی بالغ بر 700 هزار دلار برای دوره 5 ساله اجاره داده می شود جایگاه خاصی در صنعت هواپیمایی داشته است.
شرکت مشار و اولین نرم افزار صنایع هوایی کشور
در این راستا شرکت مشار اولین شرکت ایرانی است با تکیه بر دانش بومی فناوری اطلاعات و بهره گیری از افراد مجرب صنایع هوایی کشور اقدام به ایجاد اولین شرکت نرم افزاری-هواپیمایی نمود و با تلاش چندین ساله موفق به تولید اولین نرم افزار در این حوزه شد. این شرکت با بهره گیری از استانداردهای موجود در هواپیمایی و به کارگیری فناوری نوین روز این نرم افزار را در کشور تولید و در اولین اقدام با همکاری شرکت هواپیمایی ماهان اقدام به بکارگیری آن نموده است. با توجه به گزارشات موجود نرم افزار رهگیری ظروف پروازی ظرف مدت یکسال از بکارگیری آن در شرکت هواپیمایی ماهان، موجب کاهش 40% هزینه های این شرکت و بالا بردن سرعت کار شده است.
    نرم افزار فوق که با ترکیب زبانهای مختلف برنامه نویسی تحت وب طراحی و پیاده سازی شده است دارای قابلیت نمایش بر روی تبلت ها و موبایل های هوشمند برای ارائه گزارش به مدیران و کارشناسان در هر شرایطی می باشد. از دیگر کارایی های آن استفاده از ابزار USSD برای ایستگاه هایی که اینترنت آنها ضعیف و یا اینترنتی در دسترس نیست است. این نرم افزار دارای نه تنها دارای قابلیت سرشماری و رصد داراییها می باشد، بلکه با استفاده از هوش مصنوعی توانایی سنجش نیازمندیهای آینده شرکت نیز می باشد. این نرم افزار هم اکنون مراحل آخر ثبت شورای عالی انفورماتیک را می گذراند.
این شرکت علاوه بر ایجاد این نرم افزار دو نرم افزار دیگر را نیز آماده ارائه در صنایع هوایی نموده و به زودی اجبار آن را نیز منتشر خواهد نمود. در انتها لازم به ذکر است که شرکتهای خصوص که در این راستا تلاش می نمایند نیازمند ایجاد فضای مناسب و حمایت همه جانبه دولت، شرکتهای خصوصی و اعتماد به توانمندی های داخلی است تا بتوان در این عرضه همچون عرصه های دیگر شاهد شکوفایی و استقلال بود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها