بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
رئیس‌جمهوری افغانستان ناتوان از تشکیل دولت، اعلام کرده که نباید به این زودی منتظر تشکیل کابینه جدید بود.
تدبیر24: همزمان با کنار گذاردن چندین سرپرست وزارتخانه توسط اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، رئیس پلیس کابل نیز با توجه به وقایع اخیر و در پی افزایش حملات انتحاری طالبان در پایتخت از سمت خود استعفا داد.

اشرف غنی روز یکشنبه اعلام کرد، از امروز معاونان ارشد وزارت‌خانه‌ها، سرپرستی این نهادهای دولتی را بر عهده خواهند گرفت.

این در حالی است که رهبران جدید افغانستان از جمله رئیس جمهور، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و دو معاونان رئیس جمهور همزمان با زوال شرایط امنیتی در افغانستان برای تصمیم گیری‌های اولیه دچار مشکل شده‌اند.

مشکل اصلی که قسمت‌های مختلف دولت به آن اذعان دارند، توافق تقسیم قدرت بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله در پی منازعات انتخاباتی سال جاری است. از زمان امضای این توافق در ماه سپتامبر، غنی و عبدالله در توافق جهت تشکیل کابینه جدید ناتوان بوده‌اند و این مساله سوالی را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا این توافق در طولانی‌ مدت شانسی خواهد داشت؟

اخیرا، گزارش‌های خوش بینانه‌ای در رسانه‌های محلی منتشر شده‌اند که ادعا می‌کنند دو طرف در آستانه معرفی کابینه جدید هستند. اما این خوش بینی‌ها روز گذشته رنگ باختند. اشرف غنی در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که انتخاب کابینه دست‌کم چند هفته دیگر به تعویق خواهد افتاد.

او همزمان اعلام کرد بسیاری از وزرای فعلی را که از دولت قبلی مانده بودند، برکنار کرده است. او اظهار کرد تا زمان معرفی وزرای جدید معاونان وزرای اخراج شده به عنوان جانشین آن‌ها فعالیت خواهند کرد.

روز یکشنبه همچنین خبرهایی درباره کناره‌گیری ژنرال ظاهر ظاهر، رئیس پلیس کابل منتشر شد. طالبان اعلام کرد که مجموعه حملات انتحاری در پایتخت عامل کناره گیری رئیس پلیس کابل بوده است.

موج جدید حملات طالبان سه هفته پیش با تلاش آن‌ها برای ترور ژنرال ظاهر آغاز شد. ظاهر از سال گذشته رئیس پلیس کابل بوده است. در تلاش طالبان برای ترور ظاهر یک عامل انتحاری به مرکز پلیس نفوذ و خود را در حالی که تلاش می‌کرد به دفتر ظاهر راه یابد، منفجر کرد. از آن زمان طالبانی‌ها اهداف متفاوتی را برای حملات انتحاری خود انتخاب کرده‌اند: یک قانونگذار زن، یک ماشین متعلق به سفارت انگلیس، یک گروه خارجی و غیره.

طالبان در تازه‌ترین حمله خود در روز شنبه به یک مهمان‌خانه در کابل یورش برد و یک افغان و کاردار آفریقای جنوبی به همراه دو فرزندش را کشت. در پی این افزایش حملات، روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری که پلیس طی آن از مردم خواست تا هرگونه رفتار مشکوک را گزارش دهند، ظاهر حملات طالبان را بی‌اهمیت توصیف و ادعا کرد: حملات منقطع طالبان فقط مردم را نگران می‌کند.

مدت کوتاهی پس از آن گزارش‌هایی مبنی بر کناره گیری ظاهر منتشر شد. یکی از مقامات ارشد دولتی در این باره عنوان کرد، دولت جدید مدتی است که خواستار کناره گیری ظاهر شده و این تصمیم ارتباط مستقیمی با حملات اخیر طالبان ندارد. با این حال سخنگوی طالبان طی توئیتی مدعی شد که حملات طالبان ظاهر را مجبور به کناره گیری کرده است.

همزمان اشرف غنی در تصمیم بعدی خود قصد دارد تا فرمانداران و ژنرال‌های پنج استان را که نیروهای طالبان سال‌ها کنترل آن را بر عهده دارند، برکنار کند.

رئیس‌جمهوری جدید افغانستان قصد دارد تا هم‌ زمان با خروج نیروهای خارجی تا پایان ماه دسامبر چارچوب جدیدی را برای نیروهای امنیتی این کشور ایجاد کند، اما اکنون سوال این است که این تغییرات چه تاثیری بر کشور درگیر جنگ و فساد و با وجود درگیری‌ها و پیچیدگی‌های نژادی و قبیله‌ای خواهد گذاشت؟

در همین حال سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد، غنی برنامه دارد تا مقامات نظامی و غیر نظامی را در استان‌های شمالی قندوز و بادغیس، استان‌های شرقی غزنی و ننگرهار که هم مرز با پاکستان هستند و همچنین در استان هلمند در جنوب تغییر دهد. به گفته سخنگوی دولت، این تغییرات طی دو یا سه ماه آینده اعمال خواهند شد.

این پنج استان سال‌هاست که تحت کنترل نیروهای طالبان هستند و نیروهای دولتی تلفات زیادی را بر اثر حملات متعدد شبه نظامیان در این استان‌ها متحمل می‌شوند.

منبع: روزنامه نیویورک تایمز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها