بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
نایب رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: کیفیت خودرو در سه سطح خودروسازی، قطعه‌سازی و خدمات پس از فروش ارزیابی می‌شود اما نمره کیفیت صنعت خودروی ایران 6 از 20 است که با همتی ویژه می‌توانیم تا هفت سال آینده با یک استراتژی مستحکم کیفیت زنجیره صنعت خودرو را ارتقا دهیم.
تدبیر24: فرشید شکرخدایی با اشاره به هدف تعیین جایزه ملی کیفیت صنعت خودرو اظهار کرد: این جایزه برای سطح قطعه‌سازی، خودروسازی و خدمات پس از فروش واحد‌های تولیدی و خدماتی در نظر گرفته شده است.

خدمات پس از فروش خودرو در پایین‌ترین سطح کیفیت

وی ادامه داد: بالاترین سطح مدیریت کیفیت در قسمت مونتاژ خودروسازی است. در حالی که خدمات پس از فروش در حلقه پایین‌تری از سطح مدیریت کیفیت قرار گرفته است.

نایب رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به وضعیت بحرانی قطعه‌سازان طی پنج سال اخیر گفت: در این مدت به دلیل وجود برخی مشکلات به ویژه عدم پرداخت به موقع دستمزد به قطعه سازان، آن‌ها با بحران شدید مالی مواجه شدند.

شکرخدایی ادامه داد: در حال حاضر سطح کیفیت قطعه سازی خودرو در ایران در مرحله دوم پس از خودروسازی قرار دارد و در حال حاضر حدود 4000 شرکت فعال در بخش قطعه سازی در کشور حضور دارند.

کاهش واردات قطعات خودرو

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران در خصوص میزان واردات قطعه‌های خودرو گفت: این میزان در گذشته، زمانی که قیمت دلار پایین‌ بود، زیاد بود اما در شرایط فعلی، میزان واردات قطعات خودرو به دلیل افزایش قیمت‌های نسبی، کاهش یافته است.

وی بیشتر شکایات مردم در بخش خودرو را معطوف به خدمات پس از فروش عنوان و اظهار کرد: مشکل اصلی خودروسازان معطوف به نبود توازن کیفیت در زنجیره ارزش است؛ به این معنا که سطح کیفیت در خودروسازی، قطعه‌سازی و خدمات پس از فروش به یک میزان نیست.

شکرخدایی ادامه داد: اگر مدل ارزیابی ملی کیفیت هزار امتیازی را مد نظر قرار دهیم، سطح کیفیت مونتاژ خودرو بین امتیاز 300 تا 500 و سطح کیفیت قطعه‌سازی در رتبه 250 تا 400 و خدمات پس از فروش بین 100 تا 250 امتیاز است که این نشان می‌دهد مدیریت کیفیت خودروی تولیدی ایران در سه بخش مختلف توازن ندارد.

به برند خودروسازی‌ها روی نام تعمیرگاه‌ها اعتماد نکنید

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران یکی از مشکلات عمده در بخش خودرو را وجود تعمیرگاه‌های داخل شهر با تابلوی سایپا، ایران خودرو، بهمن و سایر خودروسازان عنوان و اظهار کرد: به دلیل این‌که تعمیرگاه ها در داخل شهر بودند، برند‌های خودروسازی به منظور ترویج برند خود، تابلوهای خود را در بالای تعمیرگاه نصب کرده‌اند.

وی ادامه داد: این امر موجب شد که مردم نارضایتی خود از تعمیرگاه را به خودروسازها تعمیم دهند و هر اشتباهی که تعمیرگاه‌ها انجام دهندف به نام خودروسازان تمام شود.

شکر‌خدایی با بیان این‌که بسیاری از نارضایتی‌ها از خدمات پس از فروش به همین منظور ایجاد شده است، گفت: این معضلی است که از گذشته وجود داشته و موجب کاهش رضایت مردم شده است.

مشکل نقدینگی خودروسازها عاملی بر کاهش کیفیت خودرو

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران مشکل بعدی را نقدینگی خودروسازان عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که خودروسازان از بزرگ‌ترین بدهکاران بانک‌ها محسوب می‌شوند و بانک‌ها تسهیلاتی را به آنها پرداخت نمی‌کنند، در یک دوره زمانی بسیاری از خودروسازان به دلیل وجود مشکلات مالی مجبور به پیش‌فروش خودروها شدند.

وی ادامه داد: پولی که خودروسازان از پیش‌فروش خودروها به دست آورده‌اند را به بخش تولید تزریق نکردند و پول آن صرف پرداخت دیون قبلی شد.

شکرخدایی با بیان این‌که این موضوع موجب طولانی شدن صف انتظار مشتریان و ایجاد نارضایتی در آنها شد، گفت: خودروسازان در زمان مقرر نتوانستند خودرو را به مشتری تحویل دهند و از آنجاکه خودرویی نیز آماده نداشتند، مجبور به پیشنهاد خودروهای دیگر به جز آنچه که مشتری سفارش داده بود به او شدند.

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران ادامه داد: این مساله موجب نارضایتی فراوان مردم در بخش خودروسازی شد و در همین راستا افراد سودجو و دلال‌صفت با افزایش قیمت حاشیه بازار خودروهایی را با قیمت بالاتر به مردم می‌فروختند.

وی با بیان این‌که با گذشت زمان حاشیه سود بازار و فضا برای ورود دلالان زیاد شد، گفت: در زمانی که خودروسازان نتوانستند خودروی مورد نیاز مشتری را در زمان مقرر به آنها تحویل دهند، گروه های سودجویی شکل گرفتند که با فروش خودرو با قیمت بیشتر از در کارخانه نارضایتی مردم را ایجاد کردند.

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که کل زنجیره خودرو در کشور یک زنجیره متوسط است، گفت: این زنجیره متوسط در بخش خدمات پس از فروش در یک حلقه بسیار ضعیف قرار دارد.

شکرخدایی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه خودروسازان بدهکاران بزرگی هستند اما دارایی‌های زیادی نیز دارند، اظهار کرد: دولت برای رفع این بدهی‌ها آن‌ها را تشویق به فروش دارایی‌های خود کرده است.

60 درصد شکایات مردم در بخش کیفیت خودرو مربوط به خدمات پس از فروش

وی 60 درصد شکایات مردم را در بخش کیفیت خودرو را در بخش خدمات پس از فروش عنوان کرد و گفت: ایران خودرو از دو سال پیش تمرکز ویژه‌ای بر این امر کرده است که نتایج نسبتا خوبی داشته است اما هنوز در سطح مطلوبی قرار ندارد.

ارزیابان جایزه ملی کیفیت خودرو نمایندگان مردم هستند

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به جایزه ملی کیفیت خودرو اظهار کرد: ارزیابان جایزه ملی کیفیت خودرو به عنوان نماینده مردم و جامعه مسئول ارزیابی و تعیین کیفیت خودرو از ابعاد مختلف هستند.

شکرخدایی با اشاره به نحوه تعیین کیفیت خودرو گفت: این کیفیت از امتیاز یک تا هزار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که 250 نمره آن مربوط به رضایت مشتریان، 200 نمره مربوط به کیفیت فرآیندهای تولید، 100 امتیاز برای نتایج مالی و غیره کمی، 100 امتیاز برای تاثیرات خودرو در جامعه (آلودگی)، 150 امتیاز برای منابع انسانی و نتایج رضایت آنها و 100 امتیاز برای مدیریت زیرساخت ها و منابع لحاظ می شود.

امتیاز تقریبی خودروسازهای برتر جهان 16-17 است

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که شرکت با کیفیت از نظر ما شرکتی است که تمامی ذی‌نفعان در آن راضی باشند، اظهار کرد: در حال حاضر امتیاز تقریبی خودروسازهای برتر جهان 16-17 است.

وی با بیان این‌که امتیاز کیفیت خودروی ایرانی از نمره 20 نمی تواند بالاتر از شش باشد، گفت: این مساله تنها شامل ایران نمی‌شود چرا که در مدل های ارزیابی کیفیت در کل دنیا هیچ شرکتی نمی تواند نمره 20 را اخذ کند.

شکرخدایی با بیان این‌که در بخش کیفیت خودرو باید هر سه بخش خودروسازی، قطعه سازی و خدمات پس از فروش در یک روال منطقی قرار بگیرند، گفت: امتیاز هر سه آن‌ها باید به سطح متوسط 350 برسد و با توجه به این که در حال حاضر در بخش خودروسازی و قطعه سازی شرایط بهتری داریم انتظار می رود به بخش خدمات پس از فروش توجه بیشتری شود.

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران پیش بینی خود را از وضعیت آینده کیفیت خودرو گفت: اگر با همت ویژه پیش رویم می توانیم تا هفت سال آینده با یک استراتژی مستحکم کیفیت زنجیره صنعت خودرو را ارتقا دهیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها