بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۲۲۹۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
مزایای تمدید گفت و گوهای هسته‌ای از نگاه رسانه های خارجی
بسیاری از رسانه های خارجی تمدید هفت ماهه ی گفت و گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 را نه تنها شکست روند دیپلماسی نمی دانند بلکه آن را نشانه ی جدیت طرف ها برای رسیدن به یک توافق مناسب و پایدار ارزیابی می کنند.
تدبیر24: کمتر از دو هفته ی پیش بود که ایران و گروه 1+5 بر تمدید توافق اولیه ی هسته یی که پارسال بین دو طرف به امضا رسید و ادامه ی روند گفت و گوها برای رسیدن به نتیجه ی نهایی توافق کردند؛ گرچه برخی این تمدید را نشانه ی ناکامی روند گفت و گوها دانستند اما بسیاری نیز استمرار گفت و گوها را نشانه ی عزم دو طرف برای پایان دادن به اختلاف ها می دانند.

***تلاش و جدیت قدرت های جهانی برای تمدید گفت وگوها

یکی از نکاتی که بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران بین المللی به بیان و ارزیابی آن پرداخته اند، انگیزه ی بالای کشورهای مذاکره کننده برای تمدید دیپلماسی با هدف حل اختلاف ها است.

تارنمای روزنامه ی «ایریش تایمز» در مقاله یی در روز 28 نوامبر (هفتم آذر) به نکات مثبت و مزایای تمدید گفت وگوها میان ایران و قدرت های جهانی پرداخت و نوشت: این تمدید نشان می دهد همه اهمیت موضوع را دریافته اند و می دانند اگر جهان نتواند به توافقی در این زمینه دست پیدا کند منطقه ی خاورمیانه و جهان شاهد مجموعه یی از منازعات خطرناک خواهد بود.

«دنیس استانتون» نویسنده ی این مطلب، تمدید مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: اگر واقع بینانه به این موضوع و مذاکره ها نگاه کنیم، مشخص می شود که رسیدن به توافق نهایی بسیار سخت تر از آن چیزی است که تصور می شود. ضمن اینکه تمدید دوباره گفت وگوها باعث تلاش بیشتر در همه طرف ها از جمله ایران، آمریکا و حتی کشورهای خاورمیانه می شود. زیرا نتیجه ی ناخوشایند نرسیدن به توافق می تواند برای منطقه و جهان بد تلقی شود ضمن اینکه دستیابی به توافق برای دگرگونی منطقه و جهان بسیار مثبت خواهد بود.

این مقاله در عین حال دلیل اصلی نرسیدن به توافق را در خواسته های دو طرف دانست و افزود: ایران بر خواسته هایش در زمینه ی تعداد سانتریفیوژها تاکید دارد و از طرف دیگر نیز قدرت های مذاکره کننده نیز درخواست ایران برای برداشته شدن سریع و فوری تحریم های سخت اقتصادی را قبول نکردند.

ایریش تایمز در ادامه نوشت: تمدید مذاکره برای هفت ماه، خود نشان از جدیت همه طرف ها برای دستیابی به توافقی مناسب دارد. با وجود بی اعتمادی اعراب و اسراییل، ایران در عمل تمایل خود را برای تبدیل به شریکی تعامل گراتر در منطقه نشان داده است ضمن اینکه همه ی کشورهای فرانسه، المان و انگلیس و حتی اتحادیه ی اروپا برای خود منافعی را در راه رسیدن به توافق با ایران متصور هستند. باراک اوباما نیز در دور آخر ریاست جمهوری خود در آمریکا می خواهد ضمن توافق با ایران، مخالفان نومحافظه کار و جمهوری خواه تندروی خود و حتی اسراییل را آرام کند.

به نوشته ی این مقاله همه ی تلاش ها باید به سوی پایان این شرایط و زدن کانال هایی برای ایجاد ارتباط سازنده با ایران انجام شود و این نیازمند اعتمادسازی از سوی هر دو طرف است؛ هم ایران و هم تک تک کشورهای حاضر در این گفت وگوها باید این رویه را دنبال کنند.

***تامین منافع در گروی توافق با ایران

بسیاری از رسانه های مکتوب جهان به موضوع توافق هسته یی با ایران از زاویه ی سیاسی و اقتصادی نگاه می کنند و تاکید دارند که توافق جامع با ایران دارای منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی متعددی برای همه ی کشورها و حتی جهان است.

روزنامه ی آمریکایی «یو اس ای تودی» در مطلبی که در روز 24 نوامبر (سوم آذر) منتشر کرد، تمدید هفت ماهه ی توافق اولیه ی هسته یی را دارای مزایا و معایبی دانست و عنوان کرد: گرچه تمدید مذاکرات نشان از فاصله بین دو طرف است اما نشان می دهد که ادامه مذاکرات تا رسیدن به نتیجه برای هر دو طرف دارای منافعی است که آن ها را وادار به تمدید کرده است. علاوه بر اینکه ایران به بخشی از پول های مسدود شده خود دسترسی پیدا می کند، این تاخیر هفت ماهه امیدها برای تضعیف بیشتر تحریم های اقتصادی را قوی تر می کند زیرا در طول سال 2014 اقتصاد ایران تا حدودی روند بهبود به خود گرفت و صادرات برخی کشورها همچون آلمان به ایران رشد داشت ضمن آنکه تجارت ایران با روسیه و چین درحال پیگیری است.

به نوشته ی این مقاله علاوه بر این قدرت های جهان نیز امیدوار می شوند که با طولانی تر شدن گفت وگوها ضمن رسیدن به توافق هسته یی، ایران در زمینه ی مقابله با گروه «داعش» در عراق و سوریه نیز با قدرت های جهان به رهبری آمریکا همکاری کند.

این مقاله با اشاره به سخن«دیوید آلبرایت» مدیر موسسه ی«علوم و امنیت بین الملل» که اعتقاد دارد کاستن از تنش برای هر دو طرف منافعی دارد؛ در بخش پایانی به جهت گیری های کنگره ی آمریکا نیز پرداخت و اتخاذ رویکردی در تضاد با توافق و مذاکرات را ضربه یی به تلاش های دیپلماتیک دانست.

یو اس ای تودی نوشت: کاخ سفید اعتقاد دارد که تلاش برای افزایش تحریم ها و فشار بر ایران می تواند انسجام جامعه ی بین المللی را از بین ببرد. زیرا تندترین منتقدان به آمریکا نیز ترجیح می دهند تا مذاکرات تمدید شود و نتیجه یی مناسب برای آن ها حاصل شود.

***دست برتر ایران در گفت و گوها

بسیاری از مقاله ها و تحلیل های غربی ها از افزایش قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات نوشتند و یکی از نمودهای آن را تاکید و تمایل شدید طرف های مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق در لحظات آخر یا حداقل تمدید مذاکرات می دانند.

روزنامه ی «کریستین ساینس مونیتور» به تازگی در مطلبی ضمن بر شمردن برخی مخالفت ها در کنگره ی امریکا با تمدید نسبتا طولانی توافق ژنو، به نقل از برخی تحلیلگران اروپایی نوشت: برخی اعضای کنگره آمریکا اعتقاد دارند تمدید توافق بازی کردن بر اساس برنامه ی ایران است و تنها به موقعیت مذاکره یی ایران کمک می کند تا با توجه به روند کاهش تحریم ها وضعیت اقتصادی خود را بهتر کند.

وبسایت روزنامه ی «نشنال» چاپ امارات متحده ی عربی نیز در مقاله یی با عنوان «برندگان تمدید مذاکرات هسته یی با ایران»، ضمن موفق دانستن تاکتیک ایران نوشت: برخلاف دفعات قبل این بار این قدرت های جهان و به ویژه آمریکا بود که تا لحظه ی آخر منتظر بودند تا گشایشی حاصل شود و توافق به امضا برسد. ایران این بار به دنبال توافق در لحظه ی آخر نبود. همین موضوع باعث شد تا طرف ایرانی با وجود تحریم ها با چهره ی پیروز از مذاکرات بیرون بیاید زیرا ایران عدم توافق در این مرحله را بهتر از توافق نامناسب می داند.

این مقاله یکی از دلایل برگزیدن این تاکتیک به وسیله ی ایران را در این مساله می داند که ایران به دنبال آن بوده است تا تضمین های لازم در مورد اجرای توافق جامع را از کنگره ی آمریکا نیز بگیرد تا ضمن ادامه ی برنامه ی صلح آمیز هسته یی خود نسبت به برداشته شدن تحریم ها مطمئن باشد؛ در این شرایط است که ایران می تواند همه ی تلاش های بعدی کنگره برای افزایش تحریم ها علیه خود را تضعیف کند.

روزنامه ی نشنال در بیان موفقیت ایران در تمدید دوره ی توافق نوشت: تمدید توافق ژنو باعث تاخیر در برخی موضوعات منطقه یی شده است که ایران می تواند در حل آن ها کمک کند؛ ضمن اینکه باعث شد تشدید تحریم های ایران متوقف و حتی برخی تحریم ها برچیده شود؛ در عین حال که ایران حق غنی سازی تا 5 درصد خود را حفظ کرده است و برخی از دارایی های خود را نیز آزاد کرده است.

به نظر مقاله هر دو طرف یعنی ایران و کشورهای گروه 5+1 از تمدید مذاکرات نفع می برند ضمن اینکه در نهایت توافقی حاصل شد که 5+1 نتوانست در آن ایران را شکست دهد.

تارنمای روزنامه ی «نیویورک تایمز» روز 24 نوامبر (سوم آذر) یعنی همان روز تمدید مذاکرات، در مقاله یی یکی از مزایای تمدید مذاکرات برای ایران را ادامه ی تخفیف در تحریم ها و همچنین برداشت ماهیانه 700 میلیون دلار از پول های بلوکه شده دانست و افزود: نکته اینجاست که مقام های آمریکایی ابراز امیدواری می کنند که می توان با گفت وگو به توافق نهایی رسید. رییس جمهوری ایران-روحانی- نیز در تلویزیون ایران تفسیری پیروزمندانه از گفت وگوها را ارایه داد و تاکید کرد که سانتریفیوژها هنوز در حال چرخیدن هستند و هیچ گاه متوقف نمی شوند.

این مقاله به سخنان وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و نوشت: جان کری در سخنانش تاکید کرد نباید انتظار داشت که روند مذاکرات به سوی ساده تر شدن حرکت کند و به همین دلیل تمدید شده است؛ آن ها (ایرانی ها) سخت و بسته هستند و در جایگاه خود محکم ایستاده اند.

تحلیل این مقاله در مورد تمدید مذاکرات بیشتر بر عرصه های داخلی دو طرف و به ویژه انتخابات اخیر در آمریکا و انتخابات آتی در ایران شکل گرفته است. نیویورک تایمز ضمن ارزیابی مثبت از روندهای موجود، نتیجه ی نهایی را در گروی نحوه ی مدیریت تحولات در دو کشور به وسیله رییسان جمهوری آن ها می داند. به ویژه اینکه در ایران تحلیل ها به این سمت می رود که تمدید به عنوان شکست محسوب نمی شود و زمان بیشتری به ایران در محیطی آرام تر داده شده است تا با منطق و تعقل ایران بتواند شرایط را بهتر مدیریت کند و اقتصاد را بهبود ببخشد.

***خوشبینی اروپا به آینده مذاکرات

تارنمای رسمی اتحادیه ی اروپا در مطلبی گرچه روند دیپلماسی با ایران را طولانی تر از زمانی دانست که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند اما تاکید کرد که این نباید به معنی شکست گفت و گوها تعبیر شود زیرا دلایل بسیار قانع کننده یی وجود دارد که دو طرف ترجیح می دهند مذاکرات تمدید شود.

این تارنما در بیان برخی مفاد توافق تمدید می نویسد: ایران مانند دوره ی قبل ماهانه مبلغی از پول های مسدود شده اش را دریافت می کند که در کل به 5 میلیارد دلار می رسد اما برخلاف دوره های قبلی ایران با مقررات جدید و محدودیت های بیشتری روبرو نخواهد شد و این می تواند توافق خوبی برای ایران باشد. مذاکره کنندگان ابتدا در سطح پایین سیاسی به گفت وگو می نشینند تا کار برای تهیه ی پیش نویس شاخص ( پارامتر ) های توافق نهایی را انجام دهند، سه ماه نیز برای تکمیل پیوست های فنی توافق صرف می شود و اگر تا ماه مارس توافق حاصل نشد دو طرف شرایط را دوباره ارزیابی می کنند.

این تارنما، مذاکرات هسته یی ایران و قدرت های جهانی را همچون «مکعب روبیک» سخت و پیچیده توصیف کرد و نوشت: در طول این دوره ی یک ساله پیشرفت خوبی در زمینه ی حل اختلاف ها حاصل شد زیرا تا پیش از آن فکر می شد که این اختلاف ها غیر قابل پل زدن هستند. به وسیله ی توافق موقت و رسیدن به توافق جامع ضمن اطمینان یابی نسبت به برنامه های هسته یی ایران، برنامه های صلح آمیز و بخش های توسعه و تحقیق در ایران ادامه پیدا می کند و ایران می تواند به سوی تثبیت آنچه حق غنی سازی خود می داند حرکت کند. افزون بر این توافق هسته یی در سال گذشته توانست روابط ایران و غرب را که سرشار از بی اعتمادی شدید بود، بازسازی کند و در مسیر روابط بالقوه ی سازنده بیندازد. اگر دو طرف به تعامل همراه با حسن نیت در این موضوع ادامه دهند، این تمدید هفت ماهه می تواند به عادی سازی بلندمدت منجر شود.

این مقاله در بخش پایانی خود اینگونه آورده است: رهبران در هر دو طرف مذاکره اکنون احساس می کنند که از قدرت بیشتری برخوردار هستند. ایران اعتقاد دارد که تحولات اخیر، قدرت منطقه یی اش را بیشتر کرده و به همین دلیل دست برتر را در مذاکرات دارد؛ غرب نیز اعتقاد دارد که می تواند به توافق با ایران دست یابد. هر دو طرف فکر می کنند که طرف مقابل برای توافق آماده است و باید این کار را انجام دهد. در صورت امضای توافق نهایی بدون شک امنیت بین المللی هم تقویت می شود.

موسسه ی «بروکینگز» نیز در روز 28 نوامبر در تحلیلی درباره ی تمدید مذاکرات هسته یی نوشت: گروه 1+5 از این موضوع احساس آرامش دارد که حسن روحانی آشکارا به گفت وگو تمایل دارد.

بروکینگز در این تحلیل آورده است: به طور کامل مشخص است طرف اروپایی در مورد شکست دیپلماسی بسیار آسیب پذیر است حال آنکه چین و روسیه چنین هراسی از این وضعیت ندارند. مذاکرات هسته یی با ایران تنها موضوع مربوط به امنیت بین المللی در خارج از خاک اروپاست که کشورهای اروپایی در آن نقشی حیاتی و مهم دارند. اروپا منافع بسیار قدرتمندی را در ادامه ی این مذاکرات و کاهش تنش در منطقه ی حساس خلیج فارس می بیند ضمن اینکه منافع اقتصادی متعددی وجود دارد که شکست مذاکرات می تواند دستیابی اروپا به آن ها را برای سال ها به تاخیر بیندازد. نکته ی سوم این است که این روند می تواند سکوی مهمی برای اروپا در جمع قدرت های بزرگ جهان باشد. آخرین نکته ی مثبت در تمدید این مذاکرات نیز تعامل مستقیم اروپا با چین و روسیه بود.

به نظر مقاله ی موسسه ی بروکینگز به احتمال زیاد اروپایی ها در مذاکرات هسته یی میان ایران و قدرت های جهانی، مصمم ترین افراد برای حل و فصل صلح آمیز این پرونده هستند.

در همین حال تارنمای شبکه ی تلویزیونی «سی بی اس» آمریکا نیز در گزارشی از روند رو به بهبود اقتصاد ایران و سرمایه گذاری خارجی در این کشور گفت و نوشت: در جایی که بسیاری از سیاستمداران غربی تهدید هسته یی را نشان می دهند بسیاری از سرمایه گذاران و به ویژه از کشورهای اروپایی، ایران را دارای منابع عظیم نفتی و سرمایه هایی فراتر از آن می بینند. در همین حین از آنجا که شرکت های امریکایی با مجازات های سختی برای شکستن تحریم ها روبرو هستند با احتیاط و صبر بیشتری رفتار می کنند.

***زمان زیادی برای به نتیجه رسیدن صرف نشده است

در پاسخ به منتقدانی که می گویند بیش از حد برای حل موضوع هسته یی ایران زمان صرف شده است بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که با توجه به عمق اختلاف های دو طرف، یک سال دیپلماسی گفت و گو زمان طولانی نبوده و تمدید هفت ماهه نیز نمی تواند به منزله ی کش دار شدن این پرونده باشد.

تارنمای نشریه ی «آتلانتیک» در مقاله یی که روز 25 نوامبر (چهارم آذر) منتشر شد به بررسی روند گفت وگوها پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که طولانی تر کردن مذاکرات آیا نشان از امیدواری طرف ها برای رسیدن به نتیجه است یا نشان از نبود انسجام در بین این کشورها؟

این مقاله سپس پاسخ می دهد: تمدید نشان از سلامت مذاکره و پیشرفت است زیرا به نظر می رسد در اصل مذاکرات مشکل حادی وجود نداشته باشد بلکه این اوباما است که با کنگره و متحدان اسراییل و عربستان سعودی در کنگره مشکل دارد. در نهایت طرف های مذاکره باید به یاد داشته باشند که به توافقی دست یابند که در آن هر دو طرف احساس پیروزی داشته باشند و سعی نکنند طرف مقابل را تضعیف کنند. در این صورت است که راه حلی دیپلماتیک میان ایران و غرب نمایان می شود.

روزنامه ی «گاردین» نیز در روز 30 نوامبر (نهم آذر) به همین موضوع پرداخت و نوشت: خاورمیانه با مشکلات بسیار زیادی از جمله در سوریه، فلسطین و نیز تحرکات گروه داعش دست به گریبان است. این همان دلیلی است که مذاکره کنندگان هفت کشور تصمیم گرفتند دوره مذاکرات را هفت ماه تمدید کنند تا با دور شدن از خطرات شکست مذاکرات، طولانی شدن گفت وگوها را به جان بخرند.

این روزنامه در ادامه نوشت: مذاکرات راهبردی میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بیش از یک دهه به طول انجامید یا مذاکرات برای پایان دادن به جنگ ویتنام نیز 5 سال طول کشید. پس نباید از طولانی شدن گفت وگوها هراس داشت. در دیدارهای اخیر نکات مثبت زیادی وجود داشت از جمله اینکه ایران و آمریکا به صورت مستقیم با یکدیگر گفت و گو کردند؛ اعتماد نسبی میان دو طرف در مذاکرات ایجاد شد و اقتصاد ایران از کاهش های محدود تحریم ها بهره مند شد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
1
1
چرا نباشن وقتی ایران کلی باج داده
کاظم نقش بند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
1
چرانمیگوینددراین تمدید7ماه و7روزه ماچه تعهداتی داده ایم؟
کاظم نقش بند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
0
تدبیر24چرانظردیگرم راکه حاوی تشکرازتیم مذاکره کننده وچندسوال وپیشنهادساده بودغیرقابل انتشاردانسته ای.ازچه میترسید؟چرافکرمیکنیدهرروشی دراجراپیش میگیریدبهترین است؟خب نظررامنتشرکنیدوقضاوت رابمردمی واگذارکنیدکه بدروغ سنگشان رابه سینه میزنید.امیدوارم حداقل بگوئیدآن نظرچراغیرقابل انتشاراست تامردم بدانندچگونه فکرمیکنید.
کاظم نقش بند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
0
بازدیدکنندگان محترم میتوانند نظرمذکوردرپیام فوق رادرسایت namehnews.irدرخبری تحت عنوان:تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان فردا عازم ژنو خواهد شد/ ظریف نمی‌رود.باکدخبر196662مورخ23آذر93ساعت20:54 ملاحظه فرمایند.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها