بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۴۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
بی تردید رابطه دولت و دانشگاه در شرایط فعلی در بالاترین میزان ممکن در ۱۰ سال اخیر قرار دارد. دانشجویان و دانشگاهیان به عناوین مختلف حمایت های خود را از سیاست های دولت علی الخصوص در حوزه وزارت علوم و آموزش عالی نشان داده اند…
تدبیر24: طاهر كرم دوست - در گرماگرم یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میزان حضور و حجم فعالیت ها و نقش آفرینی مثبت دانشجویان و دانشگاهیان به حدی بود که اغلب کارشناسان سیاسی و جامعه شناسان به این باور اذعان کردند که مجموعه ای پرشور، هدفمند و آگاه از دانشجویان می توانند معادلات اساسی موجود در کشور را تحت تاثیر قرار داده و به نفع خواست و اراده ی ملی در جهت منافع کشور تغییر دهند.امید، انگیزه و تلاش قشر آگاه دانشجویی بود که موجبات تحقق حماسه سیاسی را فرآهم کرد. حماسه ای ماندگار برای پیروزی دکتر روحانی و روی کار آمدن دولت تدبیروامید و از همه مهم تر حاکمیت خرد و اندیشه و مشی اعتدال در سپهر سیاسی کشورمان.

در سوی دیگر نیز رئیس جمهور محترم با عملکرد خویش در حوزه دانشگاه نشان داد که از عزم و اراده ای راسخ برای بهبود وضعیت دانشگاه و دانشگاهیان برخوردار بوده و به عهدی که در انتخابات و پس از پیروزی بسته پایبند است. خوشبختانه تحولات مبارکی در دوره جدید آموزش عالی رخ داده است که دانشگاهیان را به آینده ای روشن امیدوار میکند. دکتر روحانی بارها اشاره کرده است که نگاه مشخصی به وزارت علوم داشته که با همراهی قاطبه دانشجویان و دانشگاهیان همراه است که انشالله موجبات پیشرفت گردد. در این یادداشت بناست که دو مقوله مهم در ارتباط با دانشگاه مطرح گردد.

۱- توسعه دانشگاه: ارتباط و همکاری صنعت و دانشگاه مولفه مهمی در توسعه دانایی محور کشورها محسوب میشود. جامعه دانایی محور جامعه ای است که بر مبنای پژوهش به گسترش و تولید علم بپردازد و آن را در تمام شئون جامعه و بصورت رکنی کارآمد در اقتصاد و صنعت به کار گرفته و به سوی تعالی زندگی انسانی در جهت توسعه جامعه پیش ببرد. در اغلب کشورهای توسعه یافته میتوان ریشه بالندگی علمی در دانشگاهها را معطوف به همکاری با صنایع و برعکس؛ توسعه صنعتی در فضای رقابتی را ناشی از داشتن ارتباط هدفمند و تقاضامحور با دانشگاه دانست. مطرح شدن ایده ها و ابتکارات دانشجویی و تحقیقات علمی به صنعت علاوه بر تامین، تولید و ایجاد فضای امنیت شغلی و اقتصادی در سطح کشور، پیشرفت علمی را در عمل تضمین میکند. امیدواریم مجموعه دانشگاه و دولت در سطح ملی و مدیران استانی گیلان با همکاری و تحقیق بر روی جامعه دانشگاهی و دانشجویی ضمن شناخت نیازها به تببین راهکارهای عملی برای پیوند دانشگاه و صنعت بپردازند.

۲- استقلال دانشگاه: هیچ دانشگاه مهمی در جهان را نمی توان یافت که از مسائل و سیاست های کلان کشورش به دور باشد. همه دانشگاههای مطرح دنیا نقش بسیار مهمی در توسعه ملی کشورشان دارند و اصولا توسعه پایدار تحقق نمی یابد مگر آنکه توسعه سیاسی با توسعه علمی پیوندی عمیق داشته باشد. بنابراین وقتی بحث از استقلال دانشگاه می کنیم به معنای استقلال دانشگاه از نیازهای اساسی کشور، سیاست های کلان کشور و برنامه ها و استراتژی های کشور نیست بلکه دانشگاه زمانی می تواند حیات واقعی داشته باشد که نقشی کلیدی و بنیادین در توسعه پایدار و رفاه و ارتقای جامعه و حل معضلات اساسی ایفا کند. لذا استقلال دانشگاه در دو ویژگی تعریف میگردد. اول: استقلال در منابع و خودگردانی اداری، دوم: آزادی آکادمیک در فعالیت های علمی و اجتماعی. این دو ویژگی استقلال دانشگاه را به معنای صحیح تامین می نمایند. طبیعتا اجرایی شدن این دو مهم الزاماتی را طلب می کند که می بایست در نظر گرفته شود. برای مثال در عرصه ی اداری نقش هیئت امنا در مدیریت دانشگاهها محوری می گردد. هسته های اصلی و تاثیر گذار در امور دانشگاهها به گردهمایی دانشگاهی متشکل از اساتید و هیئت های علمی و کارکنان و دانشجویان سپرده می شود. مسئله ای که با قوت در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و تمام مدیران ارشد دانشگاهی با خرد جمعی دانشگاهیان برگزیده شدند و خوشبختانه دانشگاه گیلان به عنوان یکی از مهم ترین دانشگاههای کشور جزو اولین مراکز علمی کشور بود که تحت خواست دانشگاهیان دچار تغییرات مدیریتی شده و نسیم اعتدال و تدبیر  را احساس کرد.

بی تردید رابطه دولت و دانشگاه در شرایط فعلی در بالاترین میزان ممکن در ۱۰ سال اخیر قرار دارد. دانشجویان و دانشگاهیان به عناوین مختلف حمایت های خود را از سیاست های دولت علی الخصوص در حوزه وزارت علوم و آموزش عالی نشان داده اند. این حمایت سرمایه ای عظیم برای تمام مدیران ارشد در هیئت دولت و مدیران دولتی استانی در دانشگاهها است تا به دور از حواشی مرسوم و سنگ اندازی های مختلف به ترویج علم و توسعه دانشگاه و گسترش نهادهای اندیشه در قالب فعالیتهای اجتماعی همت گمارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها