بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
رئیس قوه قضائیه در همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، اراده جدی و عزم جزم مسئولان، بستن مبادی و مناشی فساد و عدم تسامح در نظارت و برخورد با مفسدان را سه رکن اساسی مبارزه با فساد عنوان کرد.
تدبیر24: رئیس قوه قضائیه درهمایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، اراده جدی و عزم جزم مسئولان، بستن مبادی و مناشی فساد و عدم تسامح در نظارت و برخورد با مفسد را 3 رکن اساسی مبارزه با فساد بیان کرد.
مبارزه عملی با فساد را در کنار تبیین مفاهیم و قوانین نباید فراموش کرد

آیت‌الله آملی لاریجانی در همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد بااشاره به اینکه محور اصلی بحث مبارزه با فساد داشتن یک اراده جدی و عزم جزم است، گفت: در مسئله مبارزه با فساد، مقدماتی لازم است و در کنار تببین فساد و اموری که در پیشگیری از فساد دخیل هستند محوری‌ترین امر عزم جزم و اراده مسئولان در مبارزه با فساد است.

وی افزود: مشکل اساسی امروز عدم اراده تام و اراده قوی و مستحکم در برخورد با فساد است. البته قوانین لازم است ولیکن بحث اراده بسیار مهم است که خلاءش را همه احساس می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در سال 80 نکات مهمی درباره مبارزه با فساد آمده است، از آن سال تا کنون 13 سال گذشته است و باید ببینیم که مسئولان ما چکار کردند و به صورت سیستمی چقدر در جهت مبارزه با فساد فعالیت کرده‌اند.

آملی لاریجانی تصریح کرد: در کنار تبیین‌های مفهومی و قوانین، عمل را نباید فراموش کنیم، قوه قضاییه در تمام این سال‌ها در بحث مبارزه با فساد پیشتاز بوده و کارنامه قوه قضاییه در محاکمه‌های طولانی و در موارد متعدد مبارزه با فساد کاملاً روشن است.

امیدواریم سیستم‌های نظارتی درون دستگاه‌ها فعال شوند

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود در همایش مبارزه با فساد اداری با بیان اینکه مبارزه با فساد باید در مناشی و مبادی باشد، گفت: من یک نگاهی را در مسئولین ملاحظه می‌کنم که نامش را می‌گذارم نگاه پسینی یعنی یک فسادی در سازمانی رخ می‌دهد و مسئولانش بعد از گذشت زمانی می‌گویند حالا قوه قضاییه بیاید و برخورد کند که این نگاه درست نیست و ما باید مبادی فساد را ببندیم.

رئیس قوه قضاییه اظهارداشت: باید نقاط فسادخیز را ببندیم و نباید همه چشمشان فقط به قوه قضاییه باشد که چگونه با فساد برخورد می کند هرچند که ما عزم جدی برای برخورد با فساد داریم ولی باید مبادی و مناشی فساد بسته شود.

آملی لاریجانی با بیان اینکه پدید آمدن فساد صدماتی را برای جامعه خواهد داشت، گفت: به عنوان مثال فساد 3 هزار میلیاردی را به عنوان یک مورد دنبال کنیم که در این مسئله نظر قوه قضاییه صریحاً گفته شد ولی این رأی ماحصل چند سال گرفتاری قوه قضاییه بود و بیش از 60 کیفرخواست صادر شد و بسیاری از مشکلات هنوز در این مسیر باقی مانده است، علاوه بر همه اینها، صدمات اجتماعی و فرهنگی جامعه را به دنبال داشت.

وی بیان داشت: ما تاثیر بعضی از امور را فراموش می‌کنیم و آن تاثیر روی اجتماع است که باید منشأ فساد پیدا شود و بسته شود. سیستم‌های ما باید طوری مجهز باشند که نگذارند لطمات پیش بیاید.

آملی لاریجانی گفت: امیدواریم سیستم‌های نظارتی در درون دستگاه‌های قضایی فعال شوند و امر مبارزه با فساد صورت بگیرد.

رئیس قوه قضاییه تسامح در نظارت‌ها و برخورد‌ها را یکی دیگر از علل بوجود آمدن فساد اداری دانست و گفت: گاهی در نظارت‌ها و برخوردها کوتاهی می‌شود و اگر در برخورد با مفسد تسامح کردیم فساد هیچوقت ریشه‌کن نمی‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم در فرمان 8 ماده‌ای فرمودند که برخورد با مفسد باید قاطع باشد. به عنوان مثال در فساد 3000 میلیاردی رسانه‌های خارجی خیلی سیاه‌نمایی می‌کردند و بعد از برخورد جدی قوه قضاییه با مفسدان این پرونده دایه حقوق بشری سر دادند. در همین پرونده یکی از مدیر عاملان در پارکینگ وزارتخانه کیفی پر از پول را که حدود یک میلیارد تومان بود گرفته بود اما بعد از آن خیلی از افراد به من مراجعه می‌کردند و وساطت وی را می‌کردند و می‌گفتند که این مدیرعامل برای انجام فعالیتهای فرهنگی این پول را گرفته بود.

آملی لاریجانی ادامه داد: بنده گفتم که برای کار فرهنگی در پارکینگ وزارتخانه پول نمی‌گیرم و با این مدیرعامل برخورد قاطع و جدی صورت گرفت.

ضرورت تشدید نظارت‌ها و مجازات‌ها/ متخلفان باید مورد مجازات مناسب و بازدارنده قرار گیرند

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اظهار داشت: ما باید علاوه بر نظارت‌ها مجازات‌ها را هم تشدید کنیم و تا این کار اجرایی نشود هیچ اقدامی بازدارنده نخواهد بود.

وی با تاکید براینکه برگزاری اینگونه همایش‌ها نمی‌تواند جلوی فساد را بگیرد افزود:‌ همه مسئولان باید دست به دست هم دهند و قبول کنند باید با مفسدین برخورد کرد، متخلفان باید مورد مجازات مناسب و بازدارنده قرار گیرند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید براینکه باید در بحث مبارزه با فساد جهات عطوفتی که نسبت به افراد متخلف خانواده‌هایشان داریم گفت: قبول داریم که خانواده‌هایشان لطمه می‌خورند اما مسئله فساد را در ترازو بگذاریم می‌بینیم با اقدام این افراد سلب اعتماد عمومی و حاکمیت را به دنبال درایم بنابر این بهتر است به دنبال کسب اعتماد باشیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شفاف‌سازی عملیات اداری و اجرایی گفت: بدون شک شفاف‌سازی عملیات اداری و اجرایی مانع از بروز از فساد می‌شود و هر چه دست واسطه‌ها کمتر باشد حتما جلوی فساد هم گرفته می شود.

وی ادامه داد: ما در قوه قضائیه تجربه خوبی را شروع کردیم که یکی از انها بحث پیشخوان‌های الکترونیک است اما مانع‌هایی است که امیدواریم با پیگیری حضور واسطه‌های انسانی را حذف کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه گاهی در دستگاه‌های اجرایی تعداد استعلامات از ادارات زیاد می‌شود گفت: خود این امر منشا فساد است و من امیدواریم در هیات دولت روی این مسئله کار شود که تجمیع امور صورت گیرد این که برای یک کار اداری و اجرایی 7 یا 8 استعلام می‌خواهد همین باب فساد را باز می‌کند چرا که افرادی که در مسند قدرت قرار می‌گیرند آمادگی تخلف دارند به همین جهت باید نظارت داشته باشیم تا جایی برای فساد نباشد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که برای پیشگیری از جرم باید انجام شود پیشگیری وضعیتی است این امر بسیار مهم است که افراد باید در وضعیتی قرار بگیرند که نتوانند اقدام به جرم کنند.

آیت‌الله لاریجانی استفاده از فناوری‌های نوین در کارهای اداری را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: این اقدام در دستگاه قضایی موجب حذف شکوائیه‌ها و دعاوی شده که راه روشنی برای برخورد با مفاسد پیش روی قوه قضائیه می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه باید نظارت روی بانک‌ها، بیمه‌ها و وزارتخانه‌هایی که با بحث مالی نظارت دارند بیشتر باشد گفت: در چند روز اخیر بحث یک فساد 12 هزار میلیاردی مطرح شد که البته غیر از اختلاس است.

وی خطاب به رئیس بانک مرکزی که در همایش حضور داشت گفت:‌ اگر این رقم درست باشد باید بپرسیم که نظارت بانک مرکز کجاست، باید نظارت بر بانک‌ها بر عوامل زیر مجموعه به گونه‌ای باشد که شاهد بروز فساد نباشیم چند بار باید زخم این فسادها بر پیکره‌ نظام وارد شود.

مبارزه با فساد نباید به ابزار سیاسی تبدیل شود/ پای هزینه‌ انتقاد از دولت دهم ایستادم/ نباید هر اتفاقی افتاد بگوییم تقصیر دولت قبل بوده

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی و دقت اهمیت زیادی دارد، گفت: در بحث فساد 3 هزار میلیاردی گفتند که پول را خوردند و بردند و در ذهن بسیاری این موضوع جا افتاد، در حالی که افرادی که اطلاع‌رسانی می‌کنند باید با احتساب جوانب و به صورت دقیق اطلاع دهند.

وی افزود: ما باید از فضاسازی نامناسب در بحث مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم که این موضوع تبدیل به یک وسیله و ابزار سیاسی شود، مسئله مبارزه با فساد علامت دارد، بنابراین نباید سیاه‌نمایی کنیم.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: همه می‌دانیم ما نسبت به دولت قبل موضع داشتیم و من یکی از منتقدترین افراد دولت دهم بودم و پای هزینه هایش ایستادم. یک بار یک قاضی فاسد گفت که حرف سری با من دارد و می‌خواست معامله کند اما من قبول نکردم که بعد هم یک سری کارها کرد. با اینکه منتقد بودم می‌گویم نباید طوری باشد که بگوییم هر اتفاقی افتاده تقصیر دولت قبل بوده است.

آملی لاریجانی بااشاره به اینکه از هرگونه کار تبلیغاتی و سیاه‌نمایی باید اجتناب کنیم، گفت: برخی فکر می‌کنند که اگر نسبت به این دولت سیاه‌نمایی کنند کار خیر می‌کنند، حرف من این است که نقد بکنید اما سیاه‌نمایی نکنید.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اخیراً حرف‌هایی می‌شنویم چه در بحث سیاست و چه در بحث سیاست خارجی که منصفانه نیست، می‌توانیم توصیه کنیم نه اینکه چون رسانه‌ای و روزنامه‌ای در اختیار داریم به هر طریقی سیاه‌نمایی کنید.

آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های مبارزه با فساد مبارزه با سیاه‌نمایی است، گفت: متأسفانه من همین عرایض را در جلسه‌ای گفتم و دیدم یک مدعی روشنفکری خارج‌نشین به نقل از من گفته که اطلاع‌رسانی نکنید، من نگفتم اطلاع‌رسانی نشود، بلکه اعلام کردم سیاه‌نمایی نکنید. در همان بحث 3 هزار میلیاردی هم برخی مسئولین بانک‌ها آدم‌های متدینی بودند اما همه همدیگر را محکوم می‌کردند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه در بحث دستگاه های اجرایی و قضایی نباید فساد را طوری بزرگنمایی کنیم که آثار مخرب داشته باشد، گفت: مبارزه با فساد نه تنها یک موضوع فرا قوه‌ای بلکه یک موضوع فرا حاکمیتی است. مردم باید همانطور که در ابتدای انقلاب در ریشه‌کن کردن فساد منافقین نقش داشتند به ما کمک کنند و اگر فسادی مشاهده می‌کنند کمک کنند تا برطرف شود.

رئیس قوه قضائیه تقوا را فضیلتی فراموش‌شده عنوان کرد و گفت: ما باید توجه داشته باشیم که اگر بخواهیم با فساد مقابله کنیم فقط نظارت‌های فیزیکی خارجی پاسخگو نیست، بلکه باید یک مانع از درون وجود داشته باشد.

وی افزود: ما یک بستر مهم را فراموش کرده‌ایم و آن هم بستر فرهنگی، اخلاقی و دینی است، ما باید از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم و به خطبه هایقرآنی توجه داشته باشیم.

یاد خدا و عدم دلبستگی به دنیا 2 عامل مهم برای ریشه‌کن شدن فساد است

آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد با اشاره به آیه‌ای از سوره تغابن گفت: خداوند در این آیه به مومنان خطاب می‌کند که اموال و اولادتان امتحان است و اجر عظیم در نزد خداست و این به این معناست که ای بشر بیدار شو و این جمع مالی که می‌کنی نسبتش با تو اعتباری است.

وی افزود: آیه قرآن خطابی است پیش چشمان همه ما و درک آن بیداری قلب می‌خواهد.

وی همچنین با اشاره به سوره منافقون گفت: در این سوره آمده است که ای کسانی که ایمان آورده‌اید اموال و اولادتان شما را از ذکر خدا غافل ندارد. این خطاب برای الان است و یعنی اینکه ای بشر بیدار شو که هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود به فکر این هستی که چگونه اموالت را زیاد کنی و یا برای فرزندت چه کار کنی و از ذکر خدا غافل می‌شود و تو خسران‌زده‌ای.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه از دنیا از سوره حدید با عنوان متاع غرور یاد شده است، اظهار داشت: باید حق متعال را که حقیقت اصل این عالم را در هر لحظه ببینیم و آن را جدی بگیریم. وقتی با هم گفت‌وگو می‌کنیم آیا او را در نظر داریم یا خیر خداوند متعال هزل و هجو نمی‌گوید و این دنیا متاع غرور است.

وی با اشاره به حدیثی درباره آیه‌ای مبنی بر این که خداوند به بنده‌اش شرح صدر عطا می کند و نور الهی را در سینه‌اش جاری می‌کند گفت: امام معصوم (ع) فرمودند مقصود نوری است که خداوند در قلب عبد می‌انداز و صدرش را برای دریافت حقیقت و نور الهی گشاده می‌کند.

آملی لاریجانی ادامه داد: پرسیدند علامت این شرح صدر چیست و امام فرمودند علامت آن کنار کشیدن و دوری از محبت دنیا، به یاد آوردن دنیای آخرت و بازگشت به آن دنیا و کسب استعداد برای روز رفتن از نشانه‌های گشاده‌شدن سینه مومن برای دریافت انوار الهی است.

رئیس قوه قضاییه در خاتمه گفت: باید این آیات و روایات را جدی بگیریم و سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و در نظر داشته باشیم که پست‌ها و مقام‌های دنیوی در آن دنیا به همراه ما نیستند و همگی زودگذر و فانی هستند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها