بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۳۰۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
سومین همایش پژوهش در قانونگذاری
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که با بررسی و آسیب شناسی مسائل کشور به این موضوع پی می‌بریم که نوعا روی موج حرکت می‌کنیم اما نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد.
تدبیر24: حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با بیان اینکه احزاب ابزار دموکراسی هستند گفت: با گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی با حکمفرمایی دموکراسی در آن باید حزب و احزاب وجود داشته باشد.

وی افزود: مردم عادی و عامی کشور برای انتخاب خبره جهت برگزیدن رئیس جمهور، نماینده مجلس، و حتی خبرگان رهبری باید بتوانند به احزاب مراجعه کنند چون اگر خبره نباشد دچار قومیت، قبیله بازی و یا موج گرایی می‌شویم.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد:‌ در شرایط بومی وقتی مسائل در کشور را بررسی و آسیب شناسی می‌کنیم می‌بینیم نوعا روی موج حرکت کردیم، اما نمی‌شود کشور را موجی اداره کرد.

وی توضیح داد: یک دفعه یک موج می‌آید و یک گروه وارد قدرت می‌شود و گروه دیگری می‌آید؛ حال این که در کشور ما غیر از این موضوع ابزار نداریم و قاعده‌ی بازی را نیز نداریم. قاعده‌ای که در کشورها بر اساس معیارهای مختلف انجام می‌شود.

ناطق نوری گفت: در کشوری اگر گروهی بر سر کار آید و گروه دیگری از مسند قدرت کنار رود حداکثر وزیر و معاونان تغییر می‌کند و دیگر مسئولان و کارشناسان از رده‌ی وزرا به پایین تغییر نمی‌کنند اما در کشور ما به دلیل این که قاعده بازی را بلد نیستیم اگر گروهی سر کار آید حتی تا فراش مدرسه را نیز عوض می‌کنند و به دنبال آن گروه دیگری که سر کار می‌آید همین رویه را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که ما این کشور را بعد از انقلاب اسلامی 35 سال اداره کرده‌ایم و دیگر این کارهای مبتدی و ناچیز خریدار ندارد و اکنون ما نه قاعده بازی را بلدیم و نه ابزار دموکراسی داریم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبیعتا اگر احزاب وجود داشته باشد مردم به مرکزیت و راس حزب نگاه و اعتماد می‌کنند به تبع آن احزاب، کارشناس و کاندیدا معرفی کرده و مردم نیز انتخاب خود را انجام می‌دهند. در کشوری که برگزاری انتخابات در آن زیاد است حزب هم باید وجود داشته باشد که ما تاکنون از این بی‌قاعدگی کم آسیب ندیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، ناطق نوری در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدردانی از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات امنای مرکز پژوهش‌ها و کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که حضور در این همایش موجب تجدید دیدار با همکاران و تجدید خاطرات بنده در دوران خدمت‌گذاری‌ام در مجلس شد.

وی افزود، البته امسال از لحاظ علمی و کار در مقطع و شرایطی قرار می‌گیرد که عمدتا با خاطرات زندگی می‌کند، بخصوص اگر خداوند توفیق داده باشد که در آن دوره انسان آنچه را انجام داده موجب دلسردی، دل    شکستگی و آزار و تحقیر کسی نشده باشد. در این صورت است که خاطرات بسیار زیبا و آرامش بخش خواهد بود.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی به یاد دوران خدمتم در مجلس می‌افتم تاسیس و تشکیل مرکز پژوهش‌ها برای من آرامش بخش است؛ البته لازم است که از آقای جواد لاریجانی برای همیاری جهت انجام این کار بسیار قدردانی کنم.

وی با اشاره به نحوه تشکیل مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در دورانی که بنده در مجالس اول و دوم و سوم حضور داشتم زمانی که خدمت امام رسیدیم ایشان می‌فرمودند که مجلس تلاش کند از کارشناسان و محققان خارج از مجلس استفاده کند و از نظرات آنها در شهرها و لوایح بهره گیرد.

وی افزود: زمانی که توفیق ریاست مجلس را در دوران چهارم داشتم بیانات امام را به کار گرفته و نسبت به تشکیل مرکز پژوهش‌ها با همکاری آقای جواد لاریجانی اقدام کردم.

به گفته‌ی وی، در سال 72 استارت تدوین طرح تشکیل مرکز پژوهش‌ها خورده شد و در سال 74 در مجلس به تصویب رسید. آن هم با این مولفه که این مرکز می‌تواند از نیروهای مختلف خارج از ضوابط مجلس استفاده کند.

رئیس دفتر مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه صحبت‌هایش با بیان این که فلاسفه و بزرگان عوامل مختلفی را برای ساختن جامعه‌ای بهتر و سعادتمند نام می‌برند گفت: برخی معتقدند که داشتن مجریان لایق جامعه‌ای را سعادت‌مند می‌کند و برخی دیگر قائلند که قوانین و نظامات متقن می‌تواند جامعه را به سعادت برساند و برخی بزرگان بر این موضوع تاکید دارند که قانون و مجری به تنهایی برای داشتن جامعه سعادتمند کافی نیست و باید هر دو در کنار یکدیگر باشد.

وی با بیان اینکه مجلس مرکز دموکراسی در کشورهاست گفت: مجلس شورای اسلامی از نظر قانون اساسی جزو مقتدرترین مجالس دنیاست که حتی کنگره آمریکا نیز به اندازه مجلس ایران چنین اقتداری را ندارد؛ چرا که کنگره آمریکا در برخی موارد قابلیت انحلال دارد و همچنین ممکن است مصوباتش وتو شود.

ناطق نوری یاد آور شد: در زمان نگارش قانون اساسی برخی پیشنهاد انحلال مجلس را داده بودند که یکی از کسانی که با این موضوع مخالفت کرد مقام معظم رهبری بودند.

وی با بیان این که مجلس علاوه بر انجام کار قانونگذاری قابلیت نظارت بر کار قوای دیگر را دارد گفت: مجلس شورای اسلامی در دوران انقلاب اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی، اولین رئیس جمهور را دارد که تمامی این موارد نشان از جایگاه والا و مسئولیت مجلس دارد.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
ناهید
|
ROMANIA
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
1
سلام. آفرین. آفرین.
الحق که حرف آخر را ابتدا به ساکن فرمودید
لطفا راهکارهای اهل فن را بکار ببندید
متشکرم.
عالم محضر خداست در محضر خدا بواسطه ادعاهایمان سخت امتحان میشویم
کاظم نقش بند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
0
جناب ناطق بعنوان یک ایرانی وبخاطر یک رایی که در76بشمادادم اجازه دهیدمواردی راخدمتتان عرض کنم.البته میدانم بسیاری ازآنچه میگویم ونمیگویم شمابهترمیدانید.ازعدم وتوبعدازتائیدشورای نگهبان گفته اید.ایکاش اینراهم میفرمودیدکه بعدازاین تائیدهمین قوانین درلای چرخهای نظام بوروکراسی موجودودرجریان تهیه آئیننامه های اجرایی آن استخوانهایش خردمیشودودراجرااسیرسلیقه های مجریان میشود.آنچه که درمورد خبره فرموده ایدکاملا صحیح است واین سوال راپیش میآوردکه چرامجلسی که درراس اموراست وبایدباقوانین ونظارتش کشوراداره شود جای خبرگان کارکشته نباشدوچرابایدچون پایه گزاران چنین مجالسی پول وتبلیغات درورودبآن حرف اول رادربسیاری مواقع بزند.مساله دیگراینکه چرادرکشورابزارنداریم وقاعده بازی رابلدنیستیم ضمنا همین حرفهاراکه دیگرانی هم گفته انددرگذشته، نشان میدهدمامیخواهیم روشی نوبرای کشورداری ابداع کنیم اماباتوپ وزمینی که مخالفین روش مابوجودآورده ودربازی باآن استادند.گفته اید: اگر پس از 35 سال از اداره کشور هنوز هم مبتدی عمل کنیم قابل قبول نیست.ونمیگوئیدچرامبتدیان بعداز35 سال هنوزاجازه بازی دارند.جالب است درامرحزب گفته ایدآیانهایت پیشرفت مادرحزب بازی بیش ازغربیهاست.آخرش میشودهمان که امروزدرآنجاهاشده.هدایت همه آنهادرپشت پرده توسط یک جریان برتروتقسیم وظایف ظاهرامتضادبین احزاب درخدمت هدفی مشترک.بنظر شماحزب سوسیالیست فرانسه باحزب دموکرات امریکا وحزب سبزهای آلمان وحزب برلوسکونی ایتالیاوحزب کارگرانگلیس وووبرخلاف تضادظاهری درشعارهایشان وقتی انتخاب شدندروشهای اساسی کشورداریشان فرقی باهم دارد؟به مرکز پژوهشهاتوصیه کنیدطرحی نو دراندازدوروشهایی جدیدی برای کشورداری بیابدتادرزمین خودوبامربیان خو دبازی کنیم تاهم ابزار داشته باشیم هم قاعده بازی رایابگیریم.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها