بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۴۳۱۰۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
ازدواج عقد دائم است و رابطه ای که عقد دائم تعریف نمی شود در عرف و شرع و قانون همان صیغه است. اگر برای این رابطه مدت محدودی هم تعیین نشده باشد می شود صیغه دائم، همان که به صیغه 99 ساله معروف است. پس نگویید ازدواج سفید چرا که ازدواج عقد دائم است، بلکه بگویید صیغه دائم.
تدبیر24: توران ولی‌مراد - چند وقتی است که رسانه ها کلمه "ازدواج سفید" را برای نوعی از زندگی مشترک به کار می برند که این نوع زندگی در حوزه شرع و قانون همان صیغه است که نه مدت دار، بلکه دائم مورد نظر است.

چرا این نوع زندگی "صیغه دائم" است و "ازدواج سفید" واژه نادرستی برای آن است؟

ازدواج عقد دائم است و تکالیف مشخصی را برای زن و مرد تعیین می کند. صیغه یا عقد موقت هم در شرع و عرف و قانون تعریف شده و قوانین خودش را دارد که رضایت طرفین شرط اول آن است و سایر شرایطی که خود می گذارد از تعیین مدت و مقدار مهریه. بعضی این رابطه را در عین حال که عقد دائم نمی کنند در عمل صیغه دائم می کنند و نمی خواهند مدت ارتباطشان محدود تعیین شود از قدیم هم این گونه صیغه بوده که آن را صیغه 99 ساله می خوانده اند. ارتباطی که امروز رسانه ها آن را ازدواج سفید نام نهاده اند همان صیغه دائم است که در آغاز مدت محدود برایش نمی گذارند.

واژه ازدواج سفید از کجا آمده؟

ازدواج سفید "white marriage" برگرفته از معادل فرانسوی آن است که به معنای یک ازدواج ناتمام یا غیرکامل می باشد. یک ازدواج ثبت شده بدون ارتباط واقعی ازدواج که در واقع یک ازدواج صوری و روی کاغذ است. در این ازدواج اهداف اقتصادی، اجتماعی یا حقوقی و از این قبیل مورد نظر است مثل گرفتن کارت اقامت و و یزا و غیره. ازدواجی برای پوشش که در کاربرد نقطه مقابل مفهومی است که در رسانه ها به کار می رود.

آن چه رسانه ها از ازدواج سفید می رسانند زندگی مشترک است بی آن که ازدواجی ثبت شده باشد و این در واقع همان صیغه است که در عرف و شرع و قانون دیده شده. این نوع ارتباط در مفهوم غربی نه ازدواج سفید بلکه زندگی دو نفر به عنوان دوست است که با هم به خانه مشترک آمده اند نه آن چه ازدواج سفید در آن جا کاربرد دارد.

چند نکته قابل تامل مرتبط:

•    صیغه در جامعه ما به دلیل سوء استفاده هایی که از آن شده بار منفی داشته که ذهنیت جامعه را نسبت به آن منفی کرده است. از جمله خیانت مردان متاهل نسبت به زندگی مشترک و آسیب های همراه با آن برای خانواده بوده است، یا بهره بری کارگری جنسی از زن که کرامت انسانی او را خدشه دار کرده. این کاربردها می تواند از عوامل مهم در عدم به کارگیری این واژه برای این نوع ارتباط باشد که با تبیین و قانونمند کردن صیغه و کاربرد آن در جامعه متناسب با واقعیت های امروز به دور از سوء استفاده ها از آن می توان آن ذهنیت را اصلاح کرد.

•    قانونی مدون لازم است تا ابعاد و زوایای این زندگی را ببیند و از آسیب هایی که برای جوانان و خاصه زنان به همراه می آورد کم کند. به عنوان مثال یک سری قوانین که در صورت تداوم یک مدت از این نوع زندگی قانون از زنان حمایت کند. خاصه که در این نوع زندگی زن از همان ابتدا نقش اقتصادی پررنگی ایفا می کند و مهریه ای با ارزش مالی مطالبه نکرده است. خشونت خانگی در این نوع زندگی و ابزارهای حمایتی در مقابل آن برای زن دیده شود.

•    لازم است کودک حاصل از این زندگی حمایت های کامل تر و همه جانبه داشته باشد. زوجی که زندگی خود را بر اساس توافق های شخصی شروع کرده اند فرزند آن ها حمایت های قانونی احتیاج دارد. به علاوه حمایت های مالی مصوب برای مادر در این نوع زندگی لازم است. قرآن در مدت شیردهی مخارج مادر کودک را به عهده پدر فرزند گذاشته است.

•    با توجه به واقعیت های موجود در جامعه از جمله نقش اقتصادی و توانمندی های زنان، و نقش و جایگاه انسانی آن ها قوانین مدنی در حوزه خانواده احتیاج به اصلاح و رفع خلاء قوانین متناسب با این جامعه دارد. از طرف دیگر آموزش ها و فرهنگسازی لازم است که همه اعضای خانواده را در جایگاه انسانی قرار دهد و روابط را این گونه ببیند و آموزش دهد. کم کاری در این زمینه ها و مشکلات موجود در روی آوردن جوانان به این نوع زندگی مشترک موثر است.

•    بلوغ اقتصادی آخرین مرحله بلوغ است که وقتی یک دختر بتواند زندگی خود را به لحاظ اقتصادی مدیریت کند به مرحله ای رسیده است که بتواند شریک جنسی خود را هم انتخاب کند. یا وقتی دختری به این سن رسید می تواند از طرف پدر در این انتخاب وکالت داشته باشد.

•    اجازه فسخ و خارج شدن از این رابطه برای هر دو طرف منظور می شود همچنان که شرکت هر دو در مخارج زندگی و کارها از جمله عواملی هستند که در گزینش این زندگی برای جوانان نقش دارند.

•    اگر نظر کارشناسان بر این است که انتخاب این نوع زندگی آسیب زا و فرصت سوزی است بهتر است در جهت رفع مشکلات بر سر راه ازدواج و سلامت خانواده اقدام کنند و به جامعه نیز آموزش های لازم را بدهند.

•    این مهم نیست که دو نفری که ازدواج می کنند چه دین و چه آیینی دارند مهم این است که قوانین به گونه ای باشند که جامعه به سمت قانون شکنی نرود. در یک جامعه مدنی فارغ از اعتقادات فردی قانون شکنی خود جرم است.


مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
1
5
خیلی هم عالی !
خوووووب فحشا را تئوریزه کردید
کاظم نقش بند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
3
ناشناس ناآگاه ممکنه بفرمائیدچراازدواج ومهمتردوستیهای غیرشرعی وروابط پنهان رافحشانمیدانی اماصیغه یاازدواج موقت رافحشامینامی.خالقی که انسان راآفریده برای آرامش اووبقاءنسل نیازجنسی رابرایش خلق کرده تادرپرتوآن هردوطرف بآرامش رسیده نسلهایکی پس ازدیگری تداوم یابد.وبرای این منظوروحفظ حقوق طرفین خصوصازن وفرزندان این روابط راقانونمندکرده وتوصیه اکیدش ازدواج دائم هست وچون سازنده این ماشین(انسان)میدانسته بدلایلی ممکن است عده ای نتوانندازدواج دائم(برای مدتی یاهمیشه)داشته باشندازدواج موقت راقرارداده باشرایطش.آیافکرنمیکنی مابااین قضاوتهای نادرست ممکن است درردیف کسانی قرارگیریم که حلال خداراحرام وحرام خداراحلال جلوه میدهند؟البته اگراعتقادی داشته باشیم حتی اگرهم نداشته باشیم جای این سوال هست که چرازندگیهای مشترک دوجنس مخالف راخارج ازقانون درجوامع غربی فحشا نمینامیم؟!نویسنده مطلب فوق تاحدی خق مطلبرااداکرده که جای تشکردارد.اگرعده ای دینامیت راتبدیل به بمب اتم میکننددلیل نمیشودکه دینامیت بداست.کارشناسان معتقدباحکام الهی بایددراینگونه شبهات بیشتر روشنگری نمایندتابسیاری ازمشکلات جامعه حل شود.زن ومردیکسری نیازهای مادی ومعنوی دارندازقبیل -عاطفی -جنسی روحی روانی -مالی-تمایل به همدم وهمصحبت وتکیه گاه وغیره که جز باقرارگرفتن درکنارهم نمیتواننداین نیازهارابرطرف کنندوحتی اگرهرکدام، یکی ازاین نیازهاراهم داشته باشندلاجرم بایدبرای رفع آن درکناردیگری قرارگیرد.حال که چنین است درمقایسه باروشی که غربیهاانتخاب کرده اندبهترین کارآنستکه مابعنوان مسلمان ازدستورالعمل سازنده این ماشین پیروی کنیم وجای آب وروغن وبنزین ماشین رابسلیقه خودمان عوض نکنیم که ضررش مال خومان هست ولاغیر.
توسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
2
0
من متاهلم اما اگه مجرد بودم صیغه دائمو -ازدواج سفیدشرعی-را بیشتر از ازدواج ترجیح میدادم!!!
مصطفی غفاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
0
2
دارین ازدواج سغید که هیچ گونه شرعی نیست رو تبلیغ میکنید ای ننگ بر افکار پلیدتان شمانویسنده اجازه میدی خواهرت ازدواج سفید کنه؟
توسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
3
0
ازدواج سفید از فحشا و طلاق و تجاوز بهتر نیست؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
شما خواهر داری؟
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
0
0
نوشته "خیانت مردان متاهل نسبت به زندگی مشترک"
ازدواج موقت شرعی است پس استفاده از کلمه خیانت غلط است مینوشتید"سوء استفاده"
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها