بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶

تدبیر24: نظرات یحیی کاپیتان سابق تیم‌ملی فوتبال ایران و مرد فکور نیمکت های لیگ‌برتر، گفت‌وگوی جالبی را شکل داده که خواندن آن را به شما توصیه می‌ کنیم.

* نیم فصل با ذوب آهن چطور گذشت؟

باشگاه ما در باشگاهمان تغییرات زیادی داشت. ذوب آهن چند فصلی است که مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است. در این فصل سعی کردیم با کمک آقای آذری ساختار جدیدی را در ذوب طراحی کنیم. از آن جمله این بود که بازیکنان جوان زیادی را به بزرگسالان آوردیم. امکاناتی مثل زمین تمرین و سالن وزنه را با کمک آقای آذری در دستور کار باشگاه قرار دادیم که کل شرایط باشگاه را تغییر داد. ما در ذوب آهن تغییر و تحولات زیادی به وجود آورده بودیم که نیاز به زمان داشت تا به نتیجه برسد.

* ذوب فصل را خوب شروع نکرد.

از لحاظ نتیجه گیری ما خوب عمل نکردیم اما از بابت شکل بازی ما جزو بهترین تیم ها بودیم که فوتبال خوبی را ارائه می داد. اما اشتباهات فردی در خط دفاع و بعضی از اوقات اشتباهات داوری، در 10،12 بازی اول لیگ به ما ضربه زد و خیلی اذیتمان کرد. اما رفته رفته هم از لجاط نتیجه گیری بهتر شدیم . ما موفق شدیم از 4 دیدار گذشته خودمان 10 امتیاز به دست بیاوریم که این پیشرفت خوبی بود و اعتماد به نفس بالاتری به تیم ما داد. در مجموع در نیم فصل اول با اینکه به تراکتورسازی باختیم، اما لیگ را خوب تمام کردیم. در این تعطیلات روی نقاط ضعف مان کار می کنیم. در جام حذفی در گروه سختی بودیم که خدار ا شکر موفق شدیم تا پای فینال برسیم.

* در اوایل فصل که ذوب امتیاز از دست می داد، با شما گفت‌وگو کردم که چرا استعفا نمی دهید، اما شما آن زمان مصر بودید که باید از عهده مسوولیتی که دارید بربیایید؟

ما در هر صورت به تیممان و کاری که به شکل اصولی انجام می‌ دهد. من می دانستم که وقتی کار اصولی پیش رود نتیجه هم خواهد داد. سرانجام دیدید که نتیجه هم به دست آمد. البته من واقعا از آقای آذری و مدیر عامل کارخانه متشکرم که از من واقعا حمایت کردند، این یک نقطه قوت برای ذوب‌آهن بود و فکر می‌ کنم ما الگوی خوبی باید باشیم برای تیم های پایین جدولی که در همان زمان دست به تغییر و تحولات زیاد زدند یا تیم های دیگری که ساختار باشگاه را عوض کردند، این قبیل کارها معمولا جواب نمی‌ دهد.

* در مدتی که ذوب‌آهن نتیجه نمی‌ گرفت، اتفاق افتاده بود که از کارتان ناامید شوید؟

واقعیتش این است که پیش خودم بعضی موقع ها به این نقطه می‌ رسیدم که نمی‌ توانم کار کنم. اما حسم را به کسی بروز نمی‌ دادم، حتی همکاران نزدیکم و بچه های تیم هیچ وقت از این موضوع باخبر نشدند چون به آنها انتقال ندادم. همیشه سعی می‌ کردم به آنها امیدواری و اعتماد به نفس بدهم تا با تلاش بیشتر بهتر نتیجه بگیریم.

* در جام‌حذفی شما مسیر پرپیچ و خمی را برای رسیدن به فینال طی کردید؟

قطعا همین طور است. تیم های سپاهان، استقلال و پرسپولیس جزو تیم های قویی بودند که ما موفق شدیم آنها را پشت سر بگذاریم. بازی با استقلال‌خوزستان را 3 ـ 2 بردیم، بعد به استقلال رسیدیم در حالی که 2 ـ صفر عقب بودیم به بازی برگشتیم و توانستیم این تیم را در ضربات پنالتی شکست دهیم. پرسپولیس را هم بردیم تا نشان دهیم که کار ذوب‌آهن شاید برای هر تیم دیگری دشوار بود. الان ما نشان دادیم که به قدر کافی برای همه تیم ها خطرناک هستیم. باید تلاش کنیم و با امید و اعتماد به نفس به آینده نگاه کنیم. دو دیدار حذفی و سه بازی لیگ را با پیروزی پشت سر گذاشتیم و این نشان دهنده آینده روشن است.

* هدف کوتاه مدت و بلندمدت شما در لیگ و حذفی چیست؟

در بازی های لیگ باید آنقدر قوی ظاهر شویم تا بتوانیم در جام‌حذفی پرقدرت ظاهر شویم. تمام تلاشمان این است که در تعطیلات روی نقاط ضعف و قوت تیم کار کنیم تا بتوانیم پس از شروع لیگ روند مثبتمان را ادامه دهیم. دیدار جام‌حذفی احتمالا اوایل خرداد است، انشالله بتوانیم در آن بازی سهمیه آسیا را بگیریم.

* آیا در لیگ نیم نگاهی به بالای جدول دارید؟

متاسفانه ما امتیازات زیادی را از دست دادیم. نمی‌ خواهم با گفتن این حرف که می‌ خواهیم در جمع تیم های بالای جدول باشیم فشار روحی و روانی زیادی را به بازیکنانمان تحمیل کنیم. همین که ما بتوانیم سهمیه آسیا را از طریق جام‌حذفی بگیریم. بسیار کار مهمی است، باید در لیگ هم سعی کنیم بدون اینکه استرس بالانشینی جدول را داشته باشیم، روند رو به رشدمان را حفظ کنیم. من در تیمم این را می‌ بینم که جزو 4 تیم بالای جدول باشیم ولی نمی‌ خواهیم این مساله را به عنوان یک بار روانی به آنها تحمیل کنم.

* فکر می‌ کنید دیدار جام‌حذفی به خاطر حضور گل‌محمدی و منصوریان تماشاگر استقلال و پرسپولیس را به ورزشگاه بیاورد؟

من فکر می‌ کنم این دیدار خیلی جذاب باشد اول به خاطر اینکه خود نفت و ذوب‌آهن تیم هایی هستند که خوب فوتبال بازی می‌ کنند بعد هم به خاطر همین حواشی که شما می‌ گویید. این جذابیت های فوتبال است که اول تماشاچی را به استادیوم می‌ کشاند. تا آن موقع فکر می‌ کنم بحث تیم های بالای جدولی برای گرفتن سهمیه آسیا هم مطرح می‌ شود که خود این مساله هم می‌ تواند، حساسیت حذفی را بیشتر از حد تصور کند و شاید دلیلی باشد که استقبال تماشاگر بیشتر باشد.

* آیا فکر می‌ کنید حضور دو مربی جوان در فینال جام‌حذفی نشانگر دوره جدیدی در مربیگری فوتبال ایران است؟

قطعا حضور مربیان جوان در فینال اتفاقی نبوده، همه می‌ دانند که مربیان جوان پرانرژی و با انگیزه تر از بقیه کار می‌ کنند و مسائل روز فوتبال دنیا را پیگیری می‌ کنند. اینکه هم فوتبال ما، هم منصوریان موفق شده نشان می‌ دهد که نگاه نسبت به مربیان جوان تغییر پیدا کرده. من خودم فکر می‌ کنم اعتماد کردن به جوان ها پیامدهای خوبی داشته باشد. باید حضور ما نویدبخش اعتماد بیشتر به مربیان جوان باشد چون نشان داده که جواب می‌ دهد. یک مربی جوان انگیزه خوبی دارد، پرانرژی و با صبر و حوصله بیشتری کار می‌ کند. در اروپا هم این اتفاق در حال شکل گرفتن است و می‌ بینید که در کنار مربی های سنتی جوان ها هم در صحنه حاضر هستند و نتایج خوبی هم می‌گیرند.

* شما چند ساعت در روز را برای ذوب‌آهن وقت می‌ گذارید؟

فوتبال تمام وقت ما را می‌ گیرد(می‌ خندد) اصلا نمی‌ توانم ساعت ببینم. بستگی به بازی ای دارد که قرار است انجام دهیم و تمریناتی که برای آن طراحی می‌ شود. در کل کار وقت گیر و پرمشغله ای است. اگر بخواهم ساعت بگویم حداقل در روز 6، 7 ساعت مستمر کار می‌ کنم.

* آیا کار فنی خاصی هم انجام می‌ دهید؟

اکثر تمرینات عمومی است. البته گاهی اوقات جداگانه برای خط به خط تیم تمرین طراحی می‌ شود، اما میزانش خیلی کم است. در بعضی موارد بازیکنان خاص و مورد خاص معمولا تمرینات اختصاصی انجام می‌ دهند که حدود هفته 2، 3 بار شاید این کار انجام شود.

* بهترین گلی که در نیم فصل اول دیدید؟

امسال گل های قشنگ زیادی دیدم مثل گل اکبر ایمانی به ملوان، گل کاشته رجب‌زاده به استقلال، باز گل حسن زاده به استقلال و یک گلی هم که خیلی در ذهنم مانده گل آرش برهانی بود به تراکتورسازی، گل عالیشاه به استقلال و چند گل ایستگاهی از ادینهو دیدم.

* اتفاق افتاده که بازی پرسپولیس را ببینید به خاطر نتیجه ضعیف و اتفاقاتی که در زمین می‌ افتد حرص بخورید؟

خب، نمی‌ توانم زیاد راجع به این مساله حرف بزنم چون هم خودم تیم دارم هم پرسپولیس با مربی خوبی کار می‌ کند اما چیزی که مهم است این است که پرسپولیس در چند سال گذشته شرایط خوبی نداشته؛ یعنی ثبات نداشته. تغییر مربی و مدیریت های متعدد نقطه ضعف این تیم بود که همین عدم ثبات ها به تیم ضربه زد. الان هم تبعاتش را در هم در جام‌حذفی و هم در جدول لیگ می‌ بینیم که جایگاه خوبی ندارد. همین الان مدیرعامل آنها در تیم نیست و وضعیت بلاتکلیفی در پرسپولیس موج می‌زند. من به عنوان یک پرسپولیسی همیشه نگرانم و دلم برای این تیم می‌ سوزد. امیدوارم یکی از وزارت ورزش پیدا شود که هر چه سریع تر این مشکلات را برطرف کند. دیدن مشکلات پرسپولیس واقعا برای من دردآور است.

* یعنی بازی های پرسپولیس را دنبال می‌ کنید؟

حتی اگر بازی داشته باشیم و نتوانم بازی را ببینم قطعا نتایجش را پیگیری می‌ کنم.

* بهترین خاطره ای که از نیم فصل اول دارید؟

قطعا مربوط به جام‌حذفی می‌ شود، بردن استقلال بعد از آنکه ما 2 ـ صفر عقب افتاده بودیم خیلی شیرین بود. ما توانستیم بازی خوبی ارائه دهیم و در نهایت در ضربات پنالتی این تیم را شکست دادیم.

* یعنی برد پرسپولیس در نیمه نهایی شیرین تر از این نبود؟

نه! برد استقلال شیرین تر بود.

* تیم منتخب لیگ در نیم فصل اول.

خیلی سخت است که بخواهم از یک تیم نام ببرم احتیاج به تمرکز و وقت دارد. الان چطوری بگویم بی خیالش شوید. باید کار کارشناسی شود و با دقت از افراد نام ببرم چون اگر اسمی از قلم بیافتد زیاد جالب نیست که مربی یک تیم اینطور نظر بدهد، اجازه بدهید آخر فصل بهتر می‌ توانیم در این مورد صحبت کنیم.

* بهترین جوانی که در بازی های لیگ دیدید؟

ما الان دو، سه بازیکن جوان در راه‌آهن داریم که زیر 20 سال هستند مثل ستاری و حسین پور، به عقیده من آنها جوان های آینده داری هستند. پهلوان در تیم خودمان زیاد بازی نکرده اما هر وقت در زمین بوده عملکرد خوبی داشته. در پرسپولیس هم طارمی را خوب دیدم، ثاقبی در تراکتور نظرم را جلب کرده، نفت هم که الان بازیکنان جوانش همه باتجربه شده اند ولی می‌ توانم از ارسلان مطهری نام ببرم.

* از بازیکنان ذوب‌آهن حاضردر لیست تیم‌ملی راضی هستید؟

ما بازیکنان خوبی داشتیم که می‌ توانستند به تیم‌ملی راه پیدا کنند در مقایسه با نفراتی که دعوت شدند، جایشان خالی است. اما به انتخاب کی‌روش احترام می‌ گذارم و نمی‌ خواهم اسمی بدهم که رسانه ای شود. درستش این است که وقتی مربی تیم‌ملی بازیکنانی را انتخاب می‌ کند، ما به او احترام بگذاریم.

* تعطیلات طولانی مدت لیگ را چطور می‌ بینید؟

خب، این تعطیلات خیلی زیاد است. حتی از تعطیلات پیش فصل هم زیاد است. این مساله هزینه مربیان و باشگاه ها را بالا می‌ برد و کار ما را سخت می‌ کند. ما روند خوبی داشتیم قطعا این تعطیلات به ما ضربه می‌زند. اما باید سعی کنیم از آن به عنوان یک فرصت در جهت پیشرفت تیم استفاده کنیم. فکر نمی‌ کنم در لیگ خودمان هم چنین تعطیلات طولانی سابقه داشته باشد. یعنی کشورهای اروپایی هم می‌ آیند 53 روز تعطیل کنند، این مساله کار باشگاه را سخت می‌ کند. تمام بردها و مسائل تیم مثل خاطره می‌ شود. امیدوارم در سال های بعد این اتفاق نیافتد چون لیگ همیشه باید مستمر و ادامه دار باشد. تعطیلات متعدد کیفیت بازی ها و انگیزه بازیکنان را کم می‌ کنند و برنامه ریزی هم برای باشگاه و مربیان بسیار سخت می‌ شود.

* گل‌محمدی همیشه در کنار زمین آرامش خاصی دارد که کمی با مربیان فوتبال ایران متفاوت است.

متاسفانه شاید برداشت بدی که در فوتبال ما به وجود آمده این است که مربی باید کنار زمین داد و قال کند و شلوغ کاری کند تا حقش را بگیرد. بعضی از مربیان هم این کار را می‌ کنند و شاید هم حقشان را بگیرند، گاهی هم اتفاق می‌ افتد که این مساله برایشان گران تمام می‌ شود. مثلا در بحث داوری خیلی ها در کنار زمین شلوغ می‌ کنند که به عقیده من این اتفاق خوبی نیست. درست است که ممکن است داور یک جا به نفعشان سوت بزند ولی در کل این تمرکز داور را به هم می‌ زند. من هیچ وقت در کنار زمین هم داد نزدم و دوست نداشتم که چنین کاری هم بکنم چون به نظر من چیزی که مهم است عملکرد بچه ها و بازی آنها در زمین است. شاید به کنار زمین بیایم و بعضی موقع ها با آنها حرف بزنم و جلب توجه تیم های حریف شده باشد، اما در کل اهل شلوغ کاری نیستم.

* فکر نمی‌ کنید اگر مربی رسانه ای تری بودید، خیلی جاها سود می‌ کردید؟

شاید در دوران بازیگری و مربیگری ام از این مساله ضرر کرده باشم اما از این ضرر کردن ناراحت نیستم. اتفاق افتاده که به خاطر این مساله به حقم نرسیده باشم اما این شیوه کاری من است. من بیشتر تمرکزم روی کارم و بازیکنان تیمم هست و دلیلی نمی‌ بینم که به خاطر پرداختن به مسائل حاشیه ای توجهات را به سمت خودم جلب کنم. هیچ وقت هم در این حیطه وارد نخواهم شد.

* چقدر در مربیگری به جزییات اهمیت می‌ دهید؟

اصلا به نظر من فرآیند مربیگری جمع هم جزییات است و در فوتبال یک اصل به حساب می‌ آید. این جزییات هستند که نتایج را تغییر می‌ دهند، باعث پیشرفت می‌ شوند فوتبال هم حیطه گستره ای دارد و به عقیده من همین توجه به جزییات است که یک مربی را از مربی دیگر تمیز می‌ دهد. اگر دو مربی را با هم مقایسه کنید توجه یک مربی به جزییات فاکتور مثبتی به حساب می‌ آید. شاید هم یک مربی دوست نداشته باشد به جزییات نگاه کند و از بالا به مسائل نگاه می‌ کند. اما من خودم سعی کرده ام با پرداختن به جزییات اختیار تیمم را در دست بگیرم. این مساله خیلی برای یک مربی مهم است و به کارکرد او کمک می‌ کند.

* هیچ وقت شده وقتی به گذشته و مربیگری در پرسپولیس فکر می‌ کنید معتقد باشید کاش در زمان دیگری و یا عملکرد دیگری به پرسپولیس می‌ رفتید؟

از اینکه در آن مقطع بحرانی تیم را تحویل گرفتم، تاثیرات مثبت و خوبی در تیم داشتم خوشحالم. من در توانستم در آن مرحله به پرسپولیس کمک کنم. در 23، 24 بازی تنها 2 باخت داشتم. یکی از آنها جلوی راه‌آهن بود و بازی بعد یک ـ صفر مقابل راه‌آهن بود. بازی بعد با تراکتورسازی بود که من استعفا داده بودم اما آقای رویانیان از من خواست تیم را بدون مربی جلوی تراکتورسازی نفرستم. من هم قبول کردم اما آن بازی را ما باختیم. با خودم فکر می‌ کنم همین که تیم را تا فینال حذفی رساندم و از اینکه در تیم پرسپولیس بودم به خودم افتخار می‌ کنم. الان هم فکر نمی‌ کنم که روزی به پرسپولیس برگردم و همیشه به کار خودم و جایی که هستم فکر می‌ کنم و دوست دارم به باشگاهم و بازیکنانم احترام بگذارم.

* معمولا سال های بعد از جام‌جهانی لیگ بسیار پرشور دنبال می‌ شود اما امسال اینطور نبود نظر شما چیست؟

جام‌جهانی انگیزه های خوبی به بازیکنان می‌ دهد اما فکر می‌ کنم این کیفیت و انگیزه مربوط به قبل از جام‌جهانی بود که بازیکنان با هم رقابت داشتند برای اینکه بتوانند در تیم‌ملی حاضر شوند. اما برای جام‌جهانی انگیزه ها کمتر شده چون بازی کردن در جام‌جهانی آرزوی هر بازیکنی است اما الان بالطبع انگیزه ها پایین تر آمده و من فکر می‌ کنم سطح لیگ نسبت به سال گذشته پایین تر است بیشترش به خاطر این است که تغییرات زیادی در لیگ وجود داشته. امیدوارم این توقف لیگ باز هم باعث کاهش انگیزه ها نشود.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها