بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۳۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
در کنفرانس خبری مشترک با چاووس اوغلو
وزیر امور خارجه تاکید کرد: نه مردم ایران و نه مردم ترکیه نمی‌خواهند مردم سوریه قربانی ترور و افراط شوند.
تدبیر24: محمد جواد ظریف صبح امروز با چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای‌اش دیدار کرد.

پس از دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه ظریف و اوغلو در کنفرانسی خبری حضور یافتند.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: امیدوارم این سفر آغاز روند پر تحرک‌تری در روابط دو کشور مسلمان، برادر و دوست باشد. ما روابط بسیار گسترده و مهمی با ترکیه به عنوان همسایه خوب داشته و داریم.

وی ادامه داد: رهبران دو کشور دیدارهای مهم و متعددی در راستای اهداف مهمی در حوزه روابط اقتصادی سیاسی،‌ منطقه ای برای دو کشور برنامه ریزی کرده‌اند.

ظریف اضافه کرد: هدف از رسیدن به سطح مبادلات تجاری به میزان 30 میلیارد دلار تا پایان 2015 از اهداف رهبران دو کشور بوده است . همچنین تشکیل کمیسیون راهبردی دو کشور به ریاست رووسای جمهور یکی دیگر از اهداف است که نخستین جلسه آن در سفر رسمی روحانی به آنکارا انجام گرفت و جلسه دوم آن در سفر آتی طی ماه آینده اردوغان رئیس جمهور این کشور به ایران انجام می گیرد.

وی افزود: موضوعات کوچکی میان دو کشور وجود دارد که به سادگی با کمک و همکاری دو کشور قابل حل و فصل است. امیدواریم موضوع تردد کامیون ها با تدابیر دو کشور حل شود که گرچه به راه حل نهایی نرسیده ایم اما تاکنون تا حد زیادی حل شده است و به زودی به حل و فصل نهایی به صورت عادلانه دست می‌یابیم.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه دارای دیدگاه‌های مشترکی هستند اگر چه در برخی از موضوعات تفاوت دیدگاه‌هایی وجود دارد، گفت: با وجود یک دشمن بزرگ ترور و افراط گری در منطقه تلاش می کنیم مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنیم و مانع ورود تروریست ها به عراق و سوریه شویم. امیدواریم با گفت‌و‌گو های بیشتر و تشریک دیدگاه‌ها بتوانیم میزان تفاوت دیدگاه‌ها را به حداقل برسانیم. نه ایران و نه ترکیه می‌خواهد که مردم سوریه قربانی ترور و افراط باشند. به همین دلیل می‌خواهیم هر چه سریعتر در سوریه صلح برقرار شود و مردم سوریه بتوانند آینده خود را بدون دخالت خارجی داشته باشند و منطقه روی ثبات و صلح را ببیند.

وی با اشاره به مسائل عراق گفت: می‌خواهیم در مسئله عراق حضور فعال داشته باشیم. سفر امروز وزیر امور خارجه ترکیه به ایران آغاز جدیدی برای روابط دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با کشور دوست وهمسایه و برادر است.

وزیر امور خارجه کشورمان با قدردانی از موضع ترکیه در جهت حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و میزبانی مذاکرات ایران و 1+5 گفت: من فکر می‌کنم اگر بقیه همسایگان مدل ترکیه را دنبال کنند و بدانند که راه حل هسته‌ای به نفع همه کشورهای منطقه است و به ضرر هیچ کس نیست و کمک کنند که مذاکرات ایران و 1+5‌ به نتیجه دست یابد می تواند منافع همگان را تامین کند.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات 1+5 در ژنو گفت: مذاکرات ما با آمریکا نیست بلکه مذاکرات ما و 1+5‌ است و در کنار مذاکرات با 1+5‌ دیدارهایی دو جانبه با کشور های مختلف 1+5 داشته ایم در همین راستا امروز صبح با طرف چینی و روسی دیدار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مذاکرات ما با کشورهای عضو 1+5‌ یک مذاکرات مستمر است . از آنجایی که به غیر از کشورها با سایر کشورهای عضو 1+5 روابط دیپلماتیک داریم در این صورت می توانیم در پایتخت ها مذاکراتی داشته باشیم اما با آمریکا به دلیل اینکه روابط دیپلماتیک نداریم این مذاکرات درباره مسئله هسته‌ای منحصر به حاشیه مذاکرات 1+5 است. مذاکرات ما با آمریکا قسمتی از مذاکرات با 1+5 است .

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد : من فکر می کنم همه کشورها به خصوص اعضای 1+5 به این نتیجه رسیده اند که تنها راه حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره بر اساس احترام متقابل و شناسایی حقوق مردم برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است. تحریم ها راهگشا نیستند. ما می‌خواهیم که برنامه هسته‌ای ما بر اساس یک چارچوب مورد توافق بین‌المللی باشد زیرا ما هیچ برنامه غیر صلح آمیزی نداریم. دستیابی به تفاهم به نفع همه بوده و اکنون شرایط آن فراهم است زیرا همه از به توافق نرسیدن با ایران ضرر می‌کنند. گامهای خوبی برای دستیابی به توافق برداشته شده است و انشاء الله گامهای بعدی برداشته خواهدشد.

ظریف اضافه کرد: ما معتقدیم که دنیا نیاز به تفاهم دارد زیرا مسائل مهمتری در منطقه ما هست که حل شود.

ظریف با اشاره به مطرح شدن مسئله سوریه در دیدار دو جانبه با همتای ترکی اش گفت: به صورت کلی درباره بحث سوریه و پایان دادن به جنگ و کشتار صحبت کردیم. بر ضرورت حمایت بین‌المللی از فعالیت های انسان دوستانه در جهت کمک به پناهندگان و مردم سوریه تاکید شد . ما درباره معضل انسانی در سوریه گفت‌وگو کردیم. اکنون بیش از 7 میلیون نفر آواره در داخل سوریه هستند و چندین میلیون آواره سوری در خارج به سر می‌برند که در این باره در این دیدار درباره ضرورت کمک به این پناهندگان و آوارگان صحبت شد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه در چند ماه اخیر ایران مرکز رایزنی‌ها برای مبارزه با تروریسم در منطقه شده است گفت: همه ما تلاش می‌کنیم که در منطقه ثبات ایجاد شود. رایزنی‌های ما در این راستا است . من پیش از این بیش از هشت بار با احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه پیشین و نخست‌وزیر کنونی گفت‌و‌گو کردم با همان جدیت با وزیر امور خارجه کنونی این کشور نیز گفت‌و‌گو کردم نیاز است که درباره چالش ها گفت‌و‌گوی مشترکی در منطقه داشته باشیم. نمی توانیم بگوییم که حرکت چهار جانبه ای آغاز شده است اما همیشه داشتن امید بسیارخوب است و امیدواریم که همه کشورهای منطقه بتوانند از نزدیک برای داشتن آینده ای بهتر با یکدیگر همکاری کنند که این هدف مشترک ایران و ترکیه است که صلح و ثبات در منطقه حاصل شود.

مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، ظریف ، مذاکره
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها