بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۴۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
معاون پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: ایران در سال 2014 از نظر شاخص رقابت پذیری ارتقای بهره وری رتبه 83 را در میان 144 کشور جهان به خود اختصاص داده که این رتبه در سالهای قبل 62 بوده است.
تدبیر24: دکتر مجید قاسمی در همایش تقدیر از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدامات پژوهشی ایران در جهت افزایش رشد بهره وری و تولید ناخالص ملی گفت: ایران از نظر شاخص رقابت پذیری جهانی که در جهت ارتقای بهره وری سنجیده می شود رتبه 83 را از میان 144 کشور به خود اختصاص داده و این در حالی است که در سال 2011 این رتبه برای ایران 62 بوده و این نشان از نزول رتبه کشورمان دارد.

وی با اشاره به جایگاه ایران در اقتصاد کلان در سال 2013 که وضعیت مطلوبی دارد گفت: در حوزه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی نیز آمارهای جهانی از رشد جایگاه ایران خبر می دهد اما در عرصه نوآوری رتبه ایران نزول یافته است.

معاون پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک از نظر متغیرهای رشد نوآوری ایران را در رتبه 94 اعلام کرد که در این شاخص ترکیه رتبه 77 و سوئیس رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

قاسمی با اشاره به رتبه پایین تهیه محصولات فناورانه و همکاری صنعت و دانشگاه ایران نسبت به سایر کشورها، وجود موانع در امر پژوهش را دلیل این امر برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم برداشت صحیح نسبت به مانع پژوهش، کمبود بودجه تحقیق و توسعه، نبود زیرساخت حقوقی برای مالکیت معنوی و شکاف عمیق صنعت و دانشگاه از جمله موانعی است که باید در کشور برطرف شود.

وی گفت: واحدهای تحقیق و توسعه سازمانهای حکومتی به دلیل عدم اختصاص بودجه مظلوم واقع شده اند و بسیاری از سازمانها نیز این واحد را ندارند. از طرفی در سطوح تحصیلی مقطع دبیرستانی نیز واحد پژوهش محور نداریم و این نقاط ضعف باید برطرف شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها