بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
تهران اگرچه در واژه های شهری، یک ابر شهر محسوب می شود، اما وقتی پای سرانه ها به میان می آید از یک کلانشهر فقط شهرش باقی می ماند و کلان بودنش می رود کنار؛ به تعبیری می توان گفت تهران با وجود همه آنچه در ظاهر از یک شهر بزرگ نشان می دهد، اما در باطن نیازهای شهروندانش را از آموزش گرفته تا پارکینگ و فضای سبز و ورزش و مسکن آن طور که وسعت و جمعیت اش می طلبد، تأمین نمی کند.
تدبیر24:در زمان حاضر سرانه فضای سبز هر شهروند تهرانی 5/15 متر مربع است که با استانداردها حدود 10 متر فاصله دارد، اما همین متراژها هم از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و شما نمی توانید شکل مشابهی از فضای سبز را در همه سطح شهر مشاهده کنید. جالب اینکه مناطق تهران بسته به تراکم و قیمتی که دارند، در تأمین فضای سبز شکل معکوسی را طی می کنند و به فرض منطقه22 با توجه به وسعت زیاد و جمعیت کمی که دارد از نظر سرانه فضای سبز، جلوتر از مناطق 7، 10 و 11 (مناطق فشرده و پرجمعیت) است و بسیاری از شهروندان تهرانی از این نظر، اجحاف زیادی را تحمل می کنند. وضعیت شهرهای اطراف تهران البته بنا به گفته مختاری، مدیرعامل پارک ها و فضای سبز، با 23 متر مربع بهتر از درون شهرهاست.

تهران در داشتن مسجد به رغم پیشینه فرهنگی و مذهبی اما عقب تر از سایر شهرها حرکت می کند. آن طور که حجت الاسلام ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر می گوید: «تهران از نظر داشتن مسجد یکی از فقیر ترین شهرهای کشور محسوب می شود و جالب اینکه بر خلاف تصور ما برای هشت و نیم میلیون جمعیت ثابت تهران فقط 2 هزار مسجد ساخته شده و این یعنی سرانه مسجد برای هر شهروند تهرانی حدود 15 سانتیمتر است.

این آمار وقتی در کنار 65 هزار مسجدی که در سراسر کشور ساخته شده، قرار می گیرد بخوبی نشان می دهد که تهرانی ها در داشتن مسجد هم جزو یکی از محروم ترین ها هستند. سرانه آموزش اگرچه از سالی به سال دیگر متغیر است و هیچ وقت نمی تواند آمار خوشایندی از وضعیت مطلوب را ارائه دهد، اما نگاهی به صحبت های فانی، وزیر آموزش و پرورش در آستانه سال تحصیلی جدید نشان می دهد که پایین بودن سرانه آموزشی یکی از معضلات جدی پایتخت نشین هاست: «به مدیران مدارس اعلام می کنم که من آنها را درک می کنم و می دانم در پرداخت هزینه آب، برق و گاز مشکل دارند اما نباید خانواده دانش آموزان را مجبور به پرداخت وجه کنند، اگر مردم را توجیه کرده و علل خود را به آنها بگوییم آنها در حد بضاعت به مدرسه کمک می کنند.».

درحال حاضر برای 105 هزار مدرسه کشور 120 میلیارد تومان اعتبار در بودجه 93 دیده شده که در شمارش رقم قابل توجهی است اما نگرانی ها در باب سرانه ها، زمانی آغاز می شود که این عدد و رقم ها از پای کاغذ به حیاط مدارس نمی رسد! اگرچه پرداخت 50 میلیارد تومان سرانه قطعی شده اما واریز این مبلغ هم دردی از مدارس دوا نخواهد کرد و همچنان چشم مدیران به والدین دانش آموزان خواهد بود.

مشکل جای توقف خودرو حالا آنقدر که برای پایتخت نشین ها ملموس و جدی است در سایر شهرهای کشور هنوز به یک معضل پیچیده تبدیل نشده، بنابراین با توجه به جمعیت شناور 12 میلیونی تهران، باید دید سهم هر تهرانی برای جای توقف خودرو چقدر است؟ آمارها البته سرانه روشنی را برای جای پارک تهرانی ها نشان نمی دهند، اما نیاز تهران به 60 هزار پارکینگ مسقف که از سوی ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر مطرح شده به این معنی است که حال پایتخت در این زمینه هم مساعد نیست.

تصویری که امروز در تهران و سایر کلانشهرها با آن مواجه ایم، شهرهایی است که در آن نیازهای شهروندان به تمامی دیده نشده است. در خوشبینانه ترین وضعیت نیازها را در حد مسکن و کار دیده ایم و از نیازهایی چون، گذراندن اوقات فراغت، نیازهای فرهنگی و معنوی، آموزشی و... غافل بوده ایم. این تصاویر البته در حاشیه شهر و مجتمع های نوظهور مسکونی چون مسکن مهر و... مشهودتر است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها