بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۴۳۳۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
اولین نتایج سفر موفقیت آمیز روحانی به سازمان ملل
او براي جلب حمايت طيف خسته از اختلافات سال هاي گذشته، سيگنال هايي را درباره يك راه احتمالي براي برقراري روابط بهتر بين ايران و امريكا مخابره كرد. . .

تدبیر24 : در حالی که سفر پر دستاورد رئیس جمهور روحانی امروز به پایان می رسد اولین نشانه های موفقیت آمیز این سفر قبل از رسیدن دکتر روحانی به فرودگاه مهرآباد خودنمایی می کند .

به گزارش تدبیر24 آخرين شماره مجله اقتصادي اكونوميست، در تحليل سفر رييس جمهور كشورمان به امريكا، با موفق خواندن سفر روحاني به نيويورك تاكيد كرده است كه غرب نبايد به سرعت تحريم ها عليه ايران را لغو كند و چند امتياز از سوي اروپا براي پاسخ دادن به رويكرد سازنده فعلي ايران كافي است. اين مجله اقتصادي در گزارشي نوشت: روساي جمهور ايران كه هر سال براي شركت در نشست مجمع عمومي ملل متحد به نيويورك سفر مي كنند، علاقه دارند تا در صدر اخبار قرار بگيرند. امسال و پس از 8 دوره حضور جنجالي احمدي نژاد در نيويورك، رييس جمهور جديد ايران به گونه يي متفاوت نظرها را به خود جلب كرده است.

حسن روحاني، رييس جمهوري ميانه روي ايران با هدف مذاكره براي رسيدن به توافق در موضوع هسته يي با امريكا به اين نشست بين المللي پاي گذاشته بود. او براي جلب حمايت طيف خسته از اختلافات سال هاي گذشته، سيگنال هايي را درباره يك راه احتمالي براي برقراري روابط بهتر بين ايران و امريكا مخابره كرد. باراك اوباما، رييس جمهوري امريكا نيز خواستار دستيابي به يك راه حل ديپلماتيك درباره موضوع هسته يي ايران شد.
    
براي رييس جمهوري امريكا، دستيابي به چنين توافقي بسيار ارزشمند است. اگر ايران به يك كشور برخوردار از سلاح هسته يي تبديل شود، منطقه را بي ثبات خواهد كرد و با تهديد اسراييل منجر به وقوع جنگ خواهد شد. اما روابط بهتر با ايران به امريكا كمك خواهد كرد كه با مشكلات ديگر نظير سوريه و فلسطين نيز با خيال آسوده تري مواجه شود و كمي زهر اختلافات شيعه و سني را بگيرد و وابستگي امريكا به عربستان را نيز اندكي كاهش دهد: هرچند كه دستيابي به اين هدف نيازمند طي مسيري طولاني است و مهم نيست كه ايران چقدر دوستانه رفتار كند: زيرا هرگونه مذاكراتي براي حصول به توافق طولاني و تماشايي خواهد بود.

اين گزارش در ادامه نوشت: روحاني در سخنراني اش در مجمع عمومي با فروتني سخن گفت، اما با توجه به تاريخ طولاني طفره رفتن ايران براي حل بن بست هسته يي، اين ظن وجود دارد كه طولاني شدن روند مذاكرات تنها شيوه يي براي خريد زمان براي ادامه كار سانتريفوژ هاي ايران است. بنابراين، عبارات مورد استفاده توسط اوباما بايد صريح و قاطع باشد. اين به معناي فشار بر ايران براي متوقف كردن غني سازي اورانيوم بالاتر از 20 درصد، (و انتقال ذخيره اورانيوم با غناي بالاتر از آن به يك كشورثالث) است.

آنچه ايده آل طرف امريكايي است، توقف تمام فعاليت هاي غني سازي ايران در تاسيسات فردو در نزديكي شهر قم و تاخير در شروع به كار رآكتور اراك است. در نهايت، ايران بايد پروتكل الحاقي معاهده منع گسترش تسليحات هسته يي را امضا كند كه به بازرسان امكان مي دهد از اماكن بيشتري در ايران بازديد كنند. اگر ايران در مقابل چنين توافقي مقاومت كند، نشان خواهد داد كه همچنان به دنبال طي مسيري است كه كره شمالي پيموده است. اما اگر ايران در مذاكرات جديت به خرج دهد، آنگاه مشخص خواهد شد كه تصميم امريكا براي حضور در مذاكرات در عالي ترين سطح، درست بوده است. اين گزارش در پايان نوشت: سوال اينجاست كه تحريم ها چه زماني و با چه سرعتي برداشته خواهند شد. پاسخ اين است كه تحريم ها اكنون برداشته نخواهند شد و روند لغو تحريم ها تدريجي خواهد بود. تحريم ها در هدايت رييس جمهوري جديد ايران به پاي ميز مذاكره نقش مهمي داشته اند. غرب نبايد به سرعت اين تحريم ها را لغو كند. چند امتياز كوچك از سوي اروپا احتمالابراي پاسخ دادن به رويكرد سازنده فعلي ايران كافي خواهد بود.


از سوی دیگر   اكبر كميجاني، معاون اقتصادي بانك مركزي در تشريح اخبار مربوط به لغو تحريم سوييفت در ايران گفت: در هفته هاي گذشته سوييفت با درخواست بانك خاورميانه براي ارتباط جهاني و واردات دارو و مواد غذايي موافقت كرده، زيرا هميشه تقاضاي بازنگري در تحريم سوييفت از سوي ايران مطرح بوده است. او افزود: اين ذهنيتي است كه در سطح جامعه و فضاي بين المللي ايجاد شده مبني براينكه بعد از لغو تحريم 7 الي 8 بانك ايراني نوبت به برقراري ارتباط سوييفت با ايران رسيده است و اين موضوع را خودشان طرح مي كنند. وي البته اين را گفت كه در همين ميان بانك خاورميانه به دليل اينكه تاكنون هيچ گونه روابط تجاري نداشت درخواست خود را ارسال كرده و دو الي سه هفته قبل سوييفت به اين بانك مجوز داد و ارتباط با بانك خاورميانه در اين شبكه برقرار شد.  

کمیجانی ادامه داد: بانك خاورميانه مي خواهد براي واردات دارو و مواد غذايي و تجهيزات دارويي اقدام كند، البته اوفك (در خزانه دارايي امريكا) در 25 جولاي اعلام كرده بانك هاي ايراني كه مي خواهند نسبت به واردات دارو و غذا و تجهيزات دارويي اقدام كنند حتي با استفاده از وجوه و منابع ارزي بانك مركزي مجاز به فعاليت هستند. سوييفت از شنبه 27 اسفند 1390 خدمات به برخي بانك هاي ايراني را كه مشمول طرح تحريم هستند قطع كرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
11
اینا تازه اولشه دستاوردهای بزرگ تری در راه است
سعید اصفهانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
3
روحانی روحانی حمایتت می کنیم.
آرمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
0
1
اقای روحانی فقط این سیف را میشه حالیش کن که همه وضع مالیشون مثل سیف نیست جلوی ارزان شدن را نگیر لطفا
loser
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
0
1
هر کی بخواد کاری برای مردم ایران بکنه محکوم به شکسته، باید کره و دستمال بگیره دستش و بره سمت کسای دیگه که مثل اینکه سوای از مردم هستن
آقای دکتر روحانی کارش درسته، دمش گرم ولی من که چشم آب نمی خوره ...........
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها