بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
از سرگیری روابط میان آمریکا و کوبا پس از نیم قرن
ایالات متحده آمریکا و کوبا، پس از ۵۰ سال، روابط خود را از سر گرفتند و قرار است در پایتخت‌های یکدیگر، سفارتخانه افتتاح کنند.
تدبیر24: باراک اوباما در نطقی در کاخ سفید گفت ذوب شدن یخ‌ها در روابط کشورش با کوبا پس از ۵ دهه پس از آن صورت می‌گیر د که «بی‌فایده» بودن سیاست‌های سابق برایش به اثبات رسید. او با تاکید بر اینکه «انزوا کارساز نبود» گفت که از سیاست‌های قدیمی‌‌ رها خواهد شد و به سمت کاهش تحریم‌های کوبا گام خواهد برداشت. اوباما گفت: «امروز این تغییرات را انجام می‌دهیم زیرا اقدام درستی است. امروز آمریکا تصمیم می‌گیرد که از قید و بندهای گذشته‌‌ رها شده تا به آینده‌ای بهتر برای مردم کوبا، مردم آمریکا برسد و مردم این نیمه از کره زمین برسد.»

به گزارش العربيه، در همین راستا، اوباما تلفنی با رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا تماس گرفت تا آخرین تعدیل‌ها بر بیانیه مشترکی که طی آن، از سر گیری روابط میان دو کشور اعلام می‌شود، انجام شود. این تماس حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به طول انجامید. این نخستین تماس در سطح رهبران دو کشور از زمان انقلاب کوبا است. مذاکرات میان مسئولان آمریکایی و کوبایی از سال ۲۰۰۳ با میانجی‌گری کانادا آغاز شد.

در همین راستا و به عنوان بخشی از توافق از سر گیری روابط، آمریکا و کوبا اقدام به تبادل اسرا کردند.
آلان جورس کارمند آمریکایی آژانس‌های امداد رسان که از سال ۲۰۰۹ در زندان‌های کئبا به سر می‌برد، به همراه همسرش به آمریکا بازگشت. مسئولان آمریکایی می‌گویند که یک نیروی سازمان اطلاعات آمریکا که بیش از ۲۰ سال است در کوبا زندانی است نیز آزاد خواهد شد.
رائول کاستور نیز اعلام کرد سه تن از نیروهای اطلاعات کوبا پس از ۱۶ سال زندان در آمریکا، به کشورشان باز گشتند. کاسترو خاطرنشان کرد که پیش از آنکه اوباما، تغییر سیاست‌های آمریکا را در قبال کوبا اعلام کند و قصد دارد پس از نیم قرن دشمنی، روابط خود را با این کشور از سر گیرد، با او تفلنی گفت‌و‌گو کرد.

سفارتخانه‌ها باز خواهند شد
مسئولان بلند پایه آمریکایی که در تدوین سخنرانی اوباما نقش داشتند، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دو کشور ایالات متحده و کوبا، در پایتخت‌های یکدیگر، سفارتخانه افتتاح خواهند کرد. این مسئولان گفتند که تغییر در سیاست‌های به معنی از سر گیری روابط تجاری و حرکت رفت و آمد میان ایالات متحده و کوبا است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در حضور کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه، بازنگری خواهد کرد.

یک مسئول بلندپایه آمریکایی به خبرنگاران گفته است: «این اقدام‌ها، مهم‌ترین تغیرات سیاست‌های ما در قبال کوبا از بیش از ۵۰ سال پیش است.» او ادامه داد: «به زودی مذاکرات را با کوبا برای از سر گیری روابط دیپلماتیک که از سال ۱۹۶۱ قطع شد، از سر خواهیم گرفت.» این مسئول تاکید کرد که تغییر سیاست به این دلیل صورت می‌گیرد که دولت اوباما معتقد است تحریم‌های بلند مدت آمریکا علیه کوبا، بی‌فایده بود.


مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها