بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۴۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی :
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه های دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت مستمر و ادامه دار است و در راستای ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی در سطح کشور در قالب طرح تحول نظام سلامت تلاش می کنیم.
تدبیر24: حسن قاضی زاده هاشمی شامگاه چهارشنبه در پایان سفر سه روزه خود به استان کردستان در جمع خبرنگاران در فرمانداری قروه ابتدا به ارزیابی در ارتباط با وضعیت حوزه سلامت در استان کردستان پرداخت و گفت: در مرکز استان شرایط خوب است اما عالی نیست چرا که هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم که امیدواریم با بهره برداری از بیمارستان کوثر تا اوایل سال 95 بخشی از نیازهای حوزه سلامت در این استان تامین شود.

وی با اشاره به اینکه به محض اتمام مراحل ساخت بیمارستان کوثر، وزارت بهداشت نسبت به تجهیز آن اقدام خواهد کرد، ادامه داد: رقمی معادل 600 میلیون ریال برای تجهیز این بیمارستان در نظر گرفته ایم .

وی با تاکید بر اینکه باید در سنندج به عنوان مرکز استان اقدامات بیشتری در زمینه امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی انجام شود، گفت: در برخی از شهرستان ها از جمله مریوان وضعیت مناسب نیست و باید حتما زودتر از اینها برای این حوزه تصمیم گرفته می شد چرا که همه شهرهای استان گسترش یافته اما خدمات درمانی مربوط به 50 سال پیش است.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه برخی از شهرها فاقد زیرساخت هستند که باید زیرساخت های لازم ایجاد شود، اظهار کرد: با ایجاد زیرساخت ها در شهرستان های استان از باری که بر دوش مرکز استان است کاسته می شود.

وی افزود: همچنین سنندج به عنوان مرکز استان باید در زمینه آموزش و پژوهش به کشورها و استان های مجاور خدمات ارایه کند.

دکتر هاشمی ادامه داد: در این سفر برای مراکز بهداشتی استان تصمیماتی گرفته شد که به زودی اجرا می شود و برای مراکز درمانی هم تجهیزاتی فراهم خواهد شد.

وی از دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور در حوزه اجرای طرح تحول نظام سلامت یاد کرد و گفت: این طرح در دانشگاه علوم پزشکی کردستان به خوبی در حال اجرا است.

وزیر بهداشت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با وجود برخی از بیماری های ناشناخته در استان کردستان، گفت: بیماری هایی ناشناخته در برخی از مناطق از جمله مریوان ممکن است وجود داشته باشد که وزارت بهداشت قبلا گروهی از پزشکان مجرب در دانشگاه شاهد را به سردشت اعزام کرد که در این ارتباط گروهی را نیز به استان کردستان اعزام خواهیم کرد.

وی همچنین در ارتباط با برنامه های وزارت بهداشت برای حوزه آموزش در استان کردستان نیز گفت: یکی از آرزوهای ما ارتقای آموزش است که بتوانیم کردستان را به یکی از قطب های آموزش عالی در حوزه علوم پزشکی تبدیل کنیم.

هاشمی افزود: در کمتر از یکسال اخیر راه اندازی سه رشته تخصصی جراحی عمومی، بیهوشی و طب اورژانس برای دانشگاه علوم پزشکی کردستان را تصویب کردیم و همچنین نسبت به ایجاد رشته داروسازی نیز که می تواند منشا تحولات بسیار خوبی در استان باشد اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: استان کردستان نه تنها در حوزه درمان که می تواند به کشورهای همسایه ارایه خدمات درمانی کند بلکه در حوزه آموزش نیز می تواند سفیرانی را تربیت کند و به کشورهای مجاور صادر نماید.

وی گفت: در بسیاری از مناطق کشور نقاط محرومتری از کردستان هم وجود دارد اگرچه برخی از شهرستان های کردستان از جمله مریوان محروم است و دولت به ارتقای شاخص های حوزه سلامت در این مناطق کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد رسیدگی به برخورد نامناسب کادر بهداشتی و درمانی نیز گفت: با شروع طرح تحول سلامت فشار زیادی به نیروهای حوزه بهداشت و درمان وارد شده است و با توجه به اینکه تعدادی از همکاران بازنشسته شده اند و ما هم اجازه استخدام نداریم، از این رو حجم کار بالا رفته و فشار زیادی بر همکاران وارد می شود.

وی اظهار کرد: البته همکاران ما رعایت می کنند و ما تاکید بر نظارت بیشتر بر نحوه برخورد آنها داریم اما واقعیت این است که فشار کار آنقدر زیاد است که کسی روی این کار را ندارد که با آنها برخورد کند.

وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد شاخص های بخش نیروی انسانی جبران شود و گفت: به ازای هر تخت در کشورهای مجاور حداقل 2.5 پرستار فعالیت دارد که این رقم در کشور ما زیر یک است و همچنین در بخش نیروهای خدماتی و نیروهای کمک پرستار و بهیار هم کمبود زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 95 هزار نفر در این وزارت بهداشت مجوز و ردیف استخدامی ندارند و از محل درآمدهای اختصاصی وزارتخانه حقوق آنها را تامین می کنیم ، گفت: با احتساب این نیروها بازهم کمبود نیروی انسانی داریم و این نشان می دهد که مشکلات نیرو در وزارت بهداشت جدی است.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد کمبود امکانات در حوزه سوختگی نیز گفت: امکانات بخش های سوختگی و روانی در سطح کشور کم است و تنها مختص به استان کردستان نیست بطوریکه تعداد بیماران روانی در کشور زیاد و امکانات بسیار کم است و در تهران هم خدمات نزدیک به صفر است.

وی از بیماران سوختگی و روانی به عنوان مظلومترین بیماران کشور نام برد و اظهار کرد: هیچ گونه حمایتی از این بیماران نمی شود که امیدواریم بخش خصوصی کمک کند و بیمه ها نیز وارد شوند تا بخشی از مشکلات آنان برطرف گردد.

وی در مورد ارایه خدمات جاده ای در استان کردستان نیز گفت: در جاده های اصلی استان مشکلی وجود ندارد و در جاده های فرعی نیز شش مرکز کم دارند و یکی از نیازهای استان کردستان که سردسیر و برفگیر است و تردد در برخی از مواقع سال با مشکل مواجه می شود آمبولانس هوایی است که پیگیر آن هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نگاه ویژه ای به مناطق محروم داریم، گفت: جهت گیری دولت در طرح تحول سلامت مردم مناطق محروم است و کردستان جزو معدود استان هایی است که تعداد پزشک آن تامین شده و در این بخش کمبود حداقلی دارد به طوریکه هم اکنون تنها 40 پزشک کمبود دارد که با برنامه ریزی این تعداد پزشک را نیز تامین می کنیم.

وی به اجرای یک قانون جدید با عنوان بومی گزینی و ابلاغ آن به دانشگاه های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این قانون جدید قرار است مازاد بر ظرفیت به همه دانشگاه های کشور در مناطق محروم اجازه داده شود که از خود استان امکان یابند در رشته های مختلف آموزش ببینند البته باید تعهد خدمت در آن استان بدهند.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد قلیان سراها نیز گفت: در حوزه بهداشت هم نوع رفتار ما و نوع غذایی که استفاده می کنیم بخشی از فرهنگ ماست که بایستی تغییر رفتار را به دنبال تغییر فرهنگ داشته باشیم.

هاشمی اظهار کرد: وزارت بهداشت در این حوزه بحث اطلاع رسانی و توصیه بهداشتی را مد نظر دارد اما برای برخورد با قلیان سراها نمی تواند ضمانت اجرایی بدهد و دستگاه های مسوول باید وارد شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با جذب و پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشکی، گفت: ما معتقدیم تربیت نیروی انسانی باید براساس برنامه و در قالب نیازهای کشور باشد و به فکر ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان باشیم.

وی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری را یکی از دغدغه های دولت و خانواده ها دانست و افزود: دولت در این راستا تلاش می کند اما برای رفع مشکلات این حوزه نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم.

وی از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست در این ارتباط تمهیداتی بیاندیشد که بدون برنامه در حوزه علوم پزشکی جذب و پذیرش دانشجو نداشته باشیم.

وی در مورد رسیدگی به خطاهای پزشکی نیز گفت: این خطاها در سازمان نظام پزشکی و قوه قضاییه و پزشکی قانونی کشور مورد بررسی قرار می گیرد و وزارت بهداشت نیز در بیمارستان های دولتی بر این موارد نظارت دارد اما وزارت بهداشت اجازه صدور حکم را ندارد و تنها می تواند حکم را اجرا کند.

وزیر بهداشت در نشست مطبوعاتی خود بار دیگر از بروز حادثه تصادف در دومین روز از سفر کاری خود به استان کردستان اظهار تاسف کرد و گفت: آرزوی سلامتی برای مصدومان عزیز این حادثه دارم و امیدواریم عزیز از دست رفته نیز در جوار رحمت حق باشد.

دکتر هاشمی ابراز امیدواری کرد شرایط جاده ها و وسایل عبور و مرور و تردد در جاده های استان کردستان ارتقا یابد.

وی ادامه داد: گزارشی از وضعیت جاده های استان را به رییس جمهوری و هیات وزیران خواهم داد.

وی از مردم کردستان قدردانی کرد و گفت: این مردم قدرشناس در طول این سه روز همراهی بسیار خوبی با ما داشتند و ما را مورد مهر و محبت خود قرار دادند که جای قدردانی دارد.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها