بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۳۴۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
امیر موسوی کارشناس روابط بین الملل
جو مذاکرات ظاهرا مثبت است ولی اگر قرار باشد که طرفین به صورت تقسیطی تحریم‌ها را لغو کنند طرف ایرانی هم به صورت قسمتی کارها را پیش می‌برد چرا که یا باید توافق صورت گیرد و در این صورت . . .
تدبیر24: مذاکرات دور گذشته ایران و آمریکا نشان داد که آمریکا وغرب تحت فشار رژیم صهیونیستی وعربستان قرار گرفتند و در حدی نبودند که بتوانند به تنهایی به یک تصمیم خوب و منطقی درمورد ایران برسند. در روند حل پرونده هسته‌ای ایران، طرف ایرانی در دوجبهه در حال رایزنی با غرب است یکی در مسائل فنی که می‌کوشد براساس توافق ژنو به حق خود مبنی بر غنی‌سازی دست یابد و دیگری در جبهه سیاسی برای کاهش تحریم‌ها.

درمورد بحث‌های فنی، ایران به نتایج مثبتی دست یافته و همچنان بحث‌هایی دراین زمینه وجود دارد و قرار است درچند ماه آینده توافقی در زمینه فنی صورت بگیرد اما به نظر می‌رسد با دخالت‌هایی که عربستان و صهیونیست‌ها در پرونده هسته‌ای انجام می‌دهند، شرایط برای توافق سخت‌تر شده است. ظاهرا آمریکایی‌ها تمایل دارند تا توافق صورت بگیرد اما در این میان دو مشکل اساسی وجود دارد. اولین مشکل تعداد سانتریفیوژهاست و دوم، مشکل چگونگی رفع تحریم‌ها. آمریکایی‌ها اصرار دارند رفع تحریم‌ها را در دو مرحله انجام دهند به این صورت که تحریم‌های اقتصادی به مدت مشخص کاملا تعلیق شود و تحریم‌های هسته‌ای و دفاعی همچنان ادامه پیدا کند که مذاکره کنندگان ایرانی این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

اگر رفع تحریم‌ها مجزا شود، طرف ایرانی هم پیشنهاد مجزا کردن پیاده کردن تعهدات خودش در خصوص سانتریفیوژها و در خصوص سطح غنی‌سازی و بحث ادامه تحقیقات و موضوع اراک را خواهد داد که این بحث‌ها فعلا ادامه دارد. جو مذاکرات ظاهرا مثبت است ولی اگر قرار باشد که طرفین به صورت تقسیطی تحریم‌ها را لغو کنند طرف ایرانی هم به صورت قسمتی کارها را پیش می‌برد چرا که یا باید توافق صورت گیرد و در این صورت باید تمام تحریم‌ها لغو شود یعنی اگر به ایران اطمینان کنند که تمام تعهداتش را انجام داده است آن گاه باید به صورت یکجا تعهداتشان را عمل کنند و اگر آنها به صورت مرحله‌ای کارشان را انجام دهند آنگاه طرف ایرانی هم به صورت مرحله‌ای عمل خواهد کرد که اگر مرحله‌ای باشد به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

الان تلاش در این جهت است که یکسره و به صورت یکجا توافق شده و مسئله حل شود. طرف ایرانی مشکلی ندارد و طرف غربی به دلیل فشارهای داخل آمریکا و فشارهای منطقه‌ای وعدم قدرت در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکامشکل دارد. مذاکره کنندگان ایرانی بسیار قوی‌تر و شجاع‌تر از مذاکره کنندگان غربی هستند در صورتی که در آن طرف تردید وجود دارد. با اینکه صحبت‌های طرف ایرانی را قبول دارند وپیش‌نویس در وین سابق آماده امضا بود متاسفانه دخالت‌ها و فشارها باعث شد به تعوق بیفتد ولی درمجموع جو مذاکرات بسیار مثبت بود و باید دید در آینده به چه نتیجه‌ای می‌رسد.
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
0
1
تنها چیزی که ما فهمیدیم امریکا به دنبال توافق نیست فقط به دنبال اینه که به اسم توافق به نتایج و منافعی که در ایران دنبال میکنه برسه.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها