بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۴۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
دكتر مهدي محتشمي كارشناس سياست خارجي
امروز پرونده هسته‌اي ايران پيش روي جامعه بين‌الملل است. ايران به عنوان يك عضو عادي در جامعه جهاني با توجه به اينكه فعاليت‌هاي هسته‌اي آن از مسير صلح آميز خارج نشده، نبايد كاري كند كه . . .
تدبیر24: 1- رابطه قطع شده ايران و آمريكا تا ابد پابرجا نخواهد بود. اينكه يك قطع رابطه بخواهد تا ابد فريز باشد، با اصول ديپلماسي در تناقض است. در واقع در دنياي ديپلماسي نه دوستي‌ها و نه دشمني‌ها ابدي نيستند و اين منافع ملي كشورهاست كه چگونگي دوستي‌ها و دشمني‌ها با كشورهاي ديگر را تعيين مي‌كند. بر همين اساس اگر رابطه با آمريكا در چارچوب منافع ملي جمهوري اسلامي ايران باشد، اين مهم صورت خواهد گرفت، چنانچه در گذشته هم دو كشور با هم رابطه داشتند اما ايران آسيب‌هاي فراواني از اين رابطه ديد و در نهايت به اين نتيجه رسيد كه رابطه با اين كشور آسيب‌هاي فراواني به منافع ملي ايران وارد مي‌كند. در اين چارچوب عادي سازي رابطه با آمريكا نياز به رفع موانع متعددي دارد كه طي سال‌هاي گذشته بين دو كشور به وجود آمده است.  2- عادي‌سازي رابطه آمريكا با كوبا بعد از مبادله چند جاسوس و همزمان مطرح شدن مبادله يك جاسوس آمريكايي از سوي آمريكا در ايران، اين احتمال را در مردم به وجود آورده كه ايران نيز به سمت عادي‌سازي روابط با آمريكا پيش خواهد رفت. اما اگر اين الگو در رابطه آمريكا و كوبا جواب داده است، دليل نمي‌شود كه براي بقيه كشورها نيز الگو باشد چنانچه اوباما هم تاكيد كرده كه مسائل ايران و آمريكا متفاوت با مسائل كوبا وآمريكاست و در عرصه سياست دو مسئله مشابه قابل جمع نيستند. در واقع بين ايران و آمريكا يك ليست طولاني از ادعاهاي تاريخي از سوي طرفين و بويژه از سوي ايران مطرح است كه تا زماني كه حل نشود، دو كشور در شرايط روابط عادي قرار نخواهند گرفت. كما اينكه امروز در پرونده هسته‌اي هم شاهد هستيم كه ديدارهاي ايران و آمريكا بيش از ديدار با كشورهاي ديگر جهان اهميت دارد و ديگر كشورهاي عضو 1+5 نيز اذعان دارند آمريكا دست برتر را در بين كشورهاي طرف مذاكره با ايران دارد و يك نظارت والاتري را داراست و كشورهاي ديگر حرف شنوي بيشتري از آمريكا دارند. ايران نيز امروز به اين نتيجه رسيده كه اگر پرونده هسته‌اي با آمريكا حل شود، كشورهاي اروپايي مخالفت‌هاي اساسي با روند هسته‌اي ايران نخواهند داشت. 3- امروز پرونده هسته‌اي ايران پيش روي جامعه بين‌الملل است. ايران به عنوان يك عضو عادي در جامعه جهاني با توجه به اينكه فعاليت‌هاي هسته‌اي آن از مسير صلح آميز خارج نشده، نبايد كاري كند كه منافع ايران آسيب ببيند و تحريم‌هاي بيشتري به كشور وارد شود و تلاش خود را براي كاهش تحريم‌ها به كار گيرد. براي رسيدن به اين هدف و در اين موضوع خاص، ايران حاضر به مذاكره و گفت‌وگو با آمريكا شده است. چنانچه با ساير اعضاي 1+5 نيز مذاكره مي‌كند. هفته گذشته دكتر ظريف براي همه كشورهاي طرف ايران نامه نوشتند و سياست خارجي ايران را در قبال پرونده هسته‌اي مطرح كردند. 4- عادي سازي روابط ايران و آمريكا، در شرايط امروز بيشتر يك شبيه سازي سياسي است كه خيلي دور از ذهن است كه با جابه‌جايي يك جاسوس تمامی مسائل قابل حل باشد. اما اين پرونده اگر طوري حل شود؛ می‌تواند يك نقطه آغاز براي بررسي و پيگيري مطالبات ايران باشد شايد نقطه عطفي در رابطه دو كشور باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها