بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۴۵۱۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
«قانون اساسی به ما می گوید در مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای این که قانون در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه، مستقیم به آرا عمومی مردم و همه پرسی گذاشته شود.»
تدبیر24:حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران است که در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سخنانی که این گونه ادامه یافت: «یکی از اصول قانون اساسی که از روز اول تاکنون اجرا نشده و من به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی بسیار دلم می خواهد شرایطی فراهم شود تا یک بار هم که شده به این اصل قانون اساسی عمل شود.»

گزیده ای از سخنان امروز رییس قوه مجریه را در ذیل می خوانید:

***یکبار هم که شده یک مساله بسیار مهم که ممکن است اختلافی هم باشد؛ البته اختلافی بودن اشکالی ندارد و نظرات همیشه یکسان نیست؛ یکبار آن مورد مهم که برای همه ما اهمیت دارد و در زندگی ما تاثیرگذار است از مردم مستقیم بپرسیم.

***اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا اقتصادی محض؛ حال یا با سیاست خارجی یا سیاست داخلی تلفیق دارد.

***شما می گویید از همه مالیات بگیریم، کاملا درست است، نمی شود یک نهاد کار اقتصادی انجام دهد و مالیات ندهد، اما تا می گویی فلان نهاد هم باید مالیات بدهد، ببینید چه بساطی به پا می شود.

***البته این دولت چیزی که بداند و بفهمد مصالح مردم است بدون واهمه از هیچکس و هیچ نهاد، اعلام خواهد کرد و به مردم خواهد گفت و اگر لازم باشد لایحه لازم را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

***اقتصاد باید از انحصار نجات و در صحنه رقابت حضور یابد، باید از رانت نجات یابد و شفافیت داشته باشد و همه دستگاه های دولتی فعالیت اقتصادی خود را به صورت شفاف بیان کنند و روی سایت قرار دهند.

***همه مردم با هم باید از آمار، ارقام و طرح های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند، اینجا پسرعمه، پسر خاله نداریم.

***در سال های گذشته در بخش اقتصاد از دانشمندان، دانشگاهیان، محققان، صاحبان تجربه و کارآفرینان نپرسیدند و از تجربه و دانش آنان به خوبی استفاده نشد.

***دولت یازدهم بر آن شد که هر قدمی در زمینه اقتصاد برمی دارد با صاحب نظران مشورت کند، البته گاهی تصمیماتی می گیریم که ممکن است با نظراتی که برخی از اقتصاددانان می دهند، متفاوت باشد اما خود آن نظرات در تصمیم گیری ها مفید بوده است.

***تضارب آرا همیشه مفید است، از این کنفرانس انتظار داریم همان طور که دانشکده های اقتصادی زیاد شده است، راه حل های مختلف برای مشکلات اقتصادی نیز باید بر روی میز دولت افزایش یابد.

***گاهی اوقات راه حل هایی که ارایه می شود با مطالبی که در دهه 40 وجود داشت تفاوتی ندارد، از این کنفرانس انتظار داریم راه حل های نوتر، دقیق تر، کارشناسی تر و بومی تر برای حل مشکلات ارایه کنند.

*** تورم تا پایان سال 93 به کمتر از آن چه که قول داده بودیم، خواهد رسید و البته متخصصان و صاحب نظران اقتصادی باید برای مردم تبیین کنند که کاهش تورم با ارزان شدن کالا متفاوت است.

***ما توسعه پایدار مستمر همه جانبه می خواهیم و تجربه زندگی سیاسی ما می گوید کشور با انزوا نمی تواند رشد مستمر داشته باشد و معنای آن این نیست که دست از اصول و آرمان هایمان برداریم.

***سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی کنیم، چون در دنیای امروز هر کشوری دنبال منافع خود است. تهدیدها، فرصت ها و منافع مشترک و اختصاصی اساس سیاست خارجی است و درباره اصول و آرمان ها بحث نمی شود.

***در توافق ژنو بخشی از تحریم ها در حوزه خودرو، پتروشیمی و کشتیرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده ما آزاد شد. حال اگر در مقابل، ما نیز شفافیت بیشتری نشان دهیم و بگوییم فلان نوع غنی سازی که در حال حاضر به آن نیاز نداریم برای مدتی متوقف می شود، آیا این کار به معنای زیر سوال رفتن آرمان ها و اصول ما است؟

***آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست، آرمان ما به مغز، قلب و اراده ما وصل است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
6
3
فعلاً که بزرگترین رانت داران و رانتخواران اطراف یا در دولت شما جمع هستند
آرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
6
3
احمدی نژاد یک مشایی داشته خانه خراب شد وای به حال... که کلکسیون مشایی دارد چهار سال نشده پیاده اش میکنند نگید که نگفتیم
آیینه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
7
2
آقای رییس جمهور حقوقدان بهتر است کمی قانون یاد بگیرد چون معلومه که هیچ اطلاعاتی از قوانین ندارند که اینچنین اظهار نظر می کنند.
پاسخ ها
کاظم نقش بند
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
آیینه جان سلام.بهتر نبود کمی بیشترتوضیح میدادی که منظورت کدام بخش ازسخنان ریاست محترم جمهوریست که با قانون هماهنگ نیست.اینگونه مبهم صحبت کردن راهگشا نیست.
عباس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
0
6
رفراندم
برگزاری رفراندم درموضوعات ملی ومهم ازاصول قانون اساسی است.
امروزه دولت منتخب مردم دراجرای خواست رای دهندگان بامقاومت شدیدنهادهای خارج ازدولت که ازبودجه عمومی بدون پرداخت مالیات استفاده می کنند،روبروست.
این نهادهابه کسی پاسخگونیستندودرقدرت وثروت رسوب کرده اند.
همانطوریکه رئیس جمهورفرمودند نسل جوان که هیچگونه نقشی درتدوین قانون اساسی فعلی نداشتندیکبارهم که شده خواستاربرگزاری رفراندم هستند.بخصوص درزمینه سیاستهای هسته ای ورفع حصرآقایان کروبی وموسوی نیازفوری به رفراندم برای حل منطقی این موضوعات احساس می شودکه بایددولت لایحه برگزاری رفراندم به مجلس بدهد.
اگرمجلس آینده بادولت همراهی کندمیتوان به روش دمکراتیک وبامراجعه به آرای عمومی مشکلات کشورراحل کرد.برگزاری رفراندم شعارمحوری اعتدالگرایان واصلاح طلبان درانتخابات مجلس خبرگان ومجلس دهم باشد.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها